معاون سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد:

رشد ۱۴۹ درصدی صادرات در مجتمع بندری کاسپین

اقتصاد ایران: معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با ورود و خروج ۱۴۲کشتی بیش از ۴۶۰هزار تن کالا در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۵۹درصدی در تناژ و ۴۳درصدی در تعداد شناور داشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،امین افقی با اشاره به تخلیه ۱۰۱کشتی در مجتمع بندری کاسپین در ۹ماهه نخست سال جاری اظهار داشت: کالاهای تخلیه شده در بندرکاسپین شامل غلات، نهاده‌های دامی، روغن خام خوراکی موردنیاز واحد های تولیدی کشور، چوب و کالاهای کانتینری بوده است.

 

رشد ۵۴درصدی کالای کانتینری تخلیه و بارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین

دبیر میز تجارت با اوراسیا منطقه آزاد انزلی با اشاره به رشد ۵۴درصدی کالای کانتینری تخلیه و بارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزود: از ابتدای امسال تاکنون، بیش از ۲۶۰۰تی‌ای‌یو کالا در مجتمع بندری کاسپین تخلیه و بارگیری شده که براساس آمارهای موجود، این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۶۹۰تی‌ای‌یو بوده است.

افقی اذعان نمود: در ۹ماهه نخست سال جاری، ۸۰۲تی‌ای‌یو کالای کانتینری نیز از طریق کریدور ایران، قزاقستان و به روش حمل‌ونقل ترکیبی به مقصد چین صادر شده است.

وی به افزایش ۱۴۹درصدی صادرات کالا از بندر کاسپین اشاره و تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۲هزار تن کالای کانتینری شامل مصالح ساختمانی و خشکبار و ۳۲هزار تن کالای غیرکانتینری شامل مصالح ساختمانی، قیر، رب گوجه‌فرنگی، محصولات نساجی، موکت، میل‌گرد، بونکر و کفی تریلر، مواد شیمیایی از بندرکاسپین صادر شده است.

 

ترانزیت و صادرات‌مجدد کالا در دستورکار مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی

جانشین کارگروه کریدورهای بین‌المللی منطقه آزاد انزلی افزود ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون کالاهای صادراتی شامل ماشین‌آلات (تریلر تانکردار، کفی کانتینربر) مواد غذایی (پوره سیب و رب گوجه)، مواد شیمیایی و مصالح ساختمانی (قیر، میل‌گرد، گچ و سنگ مرمر) و سایر محصولات ایرانی به کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان و به روش حمل‌ونقل ترکیبی به کشور چین صادر شده است.

افقی همچنین به اهمیت ترانزیت و صادرات مجدد کالا به عنوان یکی از برنامه‌های در دستورکار مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و بیان داشت: منطقه آزاد انزلی با بهره‌مندی از ظرفیت‌ دو‌بندر محدوده خود (بندر انزلی و ‌بندر کاسپین)، به عنوان دروازه تجارت دریایی ایران به اوراسیا محسوب شده و استفاده از مزیت‌های این موافقت‌نامه اقتصادی فرصتی مغتنم جهت توسعه اقتصاد دریامحور در دریای کاسپین و تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی کشور است.

 

تامین ۲۲۷هزار تن روغن خام مورد‌نیاز کشور از طرق بندر کاسپین

دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی با اشاره به پهلوگیری و تخلیه کالای ۴۶کشتی تانکر در اسکله دلفین مجتمع بندری کاسپین گفت: ۲۲۷هزار تن روغن خام موردنیاز واحدهای تولیدی کشور در این بندر تخلیه و جهت فرآوری و بسته‌بندی به واحدهای تولیدی حمل شده است.

وی به رشد ۵۵درصدی واردات روغن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از ابتدای بهره‌برداری از مجموعه مخازن و اسکله دلفین مجتمع بندری کاسپین در سال‌۱۳۹۷ تاکنون، ۷۴۵هزار تن روغن خام خوراکی به عنوان یکی از کالاهای اساسی توسط ۱۵۱فروند کشتی تانکر از طریق بندر کاسپین وارد کشور شده است.

افقی اظهار کرد: تنوع‌بخشی به کالاهای ورودی و صادراتی به مجتمع بندری کاسپین، تکمیل زیرساخت‌های بندری، استقرار شهرک صنعتی در پسکرانه و‌ همچنین آبخور بالا و پسکرانه وسیع مجتمع بندری، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا، فعال نمودن مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی، از مزیت‌های مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی است.

 

رشد ۲۰درصدی حمل کالا توسط ۱۶هزار ماشین سنگین و تریلی در بندر کاسپین

دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی با اشاره به رشد ۲۰درصدی حمل زمینی کالا در مجتمع بندری کاسپین از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در ۹ماهه نخست امسال، ۱۶هزار و ۲۱۱ماشین سنگین و تریلی، کالاهای وارداتی به مجتمع بندری کاسپین را به اقصی نقاط کشور حمل و یا جهت صادرات و ترانزیت کالا به این مجتمع بندری حمل شده است.

وی تاکید کرد: با‌توجه به فعال‌سازی خط ترانزیت خودرو از خلیج‌فارس به کشورهای حوزه خزر از بندر کاسپین، از آغاز فعال‌سازی این خط ترانزیتی تاکنون ۱۴۵۱دستگاه انواع خودروی سواری از طریق مجتمع بندری کاسپین به کشورهای قزاقستان و روسیه ترانزیت شده است.

افقی با اشاره به برنامه‌های در دستورکار سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص توسعه دیپلماسی لجستیکی در حوزه کاسپین، فعال‌سازی کریدوهای بین‌المللی عبوری از کشور و توسعه اقتصاد دریامحور تصریح نمود: بخش بندری و تحقیقات بازار سازمان منطقه آزاد انزلی، فعالیت‌های بازاریابی برای جذب کالاهای جدید، ارائه مشوق‌های تجاری، اعمال مزیت‌ها و معافیت‌های قانونی مناطق آزاد، تسریع و تسهیل خدمات بندری و ترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه‌های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به همراه تکمیل و ‌توسعه زیرساخت‌های لجستیکی موردنیاز خدمات‌رسانی درحوزه‌های مختلف بندری را در دستورکار دارد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تجهیزات استراتژیک بندری در کنار نزدیکی به تهران و مراکز تولیدی و جمعیتی کشور، از مهم‌ترین مزیت‌های این مجتمع بندری و همچنین اقدامات و رویکردهای سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه توسعه لجستیک و زنجیره تامین در این مجتمع بندری نسل سوم به‌شمار می‌رود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ