«تب خشک‌ سالی» به کتابفروشی‌ها رسید

اقتصاد ایران: علی‌الله سلیمی در تازه‌ترین کتاب خود با عنوان «تب خشک‌سالی» به سراغ موضوع تغییرات اقلیمی و رابطه انسان و طبیعت رفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، تازه‌ترین اثر علی‌الله سلیمی، نویسنده و منتقد ادبی، با عنوان «تب خشک‌سالی» از سوی نشر صاد منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. 

سلیمی در کتاب جدید خود داستانی با موضوع تغییرات اقلیمی و رابطه انسان و طبیعت را روایت می‌کند. در پی خشک‌سالی طولانی‌مدت، ساکنان یک منطقۀ روستایی در شمال‌غرب ایران (ولایات خمسه) به فروش زمین‌های کشاورزی و مهاجرت به شهرهای اطراف روی می‌آورند و در این‌ میان، عده‌ای با سوءاستفاده از موقعیت درماندۀ روستاییان، زمین‌های آن‌ها را با کمترین قیمت می‌خرند و در این راه رقابت پنهان و پیدا بین آن‌ها شکل می‌گیرد که باعث برخی تنش‌ها در بین روستاییان می‌شود.

در بطن ماجراها، «فَخی» مرد جوانی است که نه زمین دارد و نه حتّی پول خرید زمین؛ اما در کشاکش روستاییان و خریداران زمین، بین آن‌ها قرار می‌گیرد و به‌نوعی پایش به بازی مرگ‌باری که در جریان است، باز می‌شود.

در معرفی رمان«تب خشک‌سالی» آمده است: ایران از جمله کشورهایی است که در طول تاریخ با مشکل بی‌آبی روبه‌رو بوده است. باوجود این مردمان این سرزمین همواره راه‌هایی برای رویارویی با این مشکل پیدا کرده‌اند. قنات زده‌اند یا شیوه‌های کشاورزی متناسب با بوم خود را دریافته‌اند؛ اما الان چطور؟ آیا هنوز همان مردمیم؟ آیا هنوز باوجودی‌که مشکل بی‌آبی بیشتر از هر زمانی در تاریخ ما را تهدید می‌کند، همچون مردمان گذشته، عمل می‌‎کنیم و می‌اندیشیم؟

کتاب , داستان ,

«تب خشک‌سالی» رمانی است که خودمان را و زمانۀ اکنون را در رویارویی با مشکل بی‌آبی به تماشا می‌نشینیم. نویسنده توانسته است با استفاده از تجربیات خود در محدودۀ زیستی و جغرافیایی و دغدغه‌ای که نسبت به موضوع داشته، پیام خود را با زبانی ساده و روایتی سرراست و مستقیم انتقال دهد.

شیوۀ روایت طوری است که مخاطب عام را به خود جلب می‌کند و طبع و سطح مخاطب عام با دریافت خطّ داستانی هماهنگ است. از‌این‌رو چنین رمانی که وظیفه‌اش روشنگری گروه مخاطبانی است که به‌خصوص در روستاها زندگی می‌کنند، زبان و نحوۀ روایتی پیشه کرده است که این‌گونه مخاطب در خوانش و درک آن با پیچیدگی و مشکلی روبه‌رو نمی‌شود.

اثر به تناسب مخاطب خود از شگردهای روایتی استفاده کرده است و توانسته روایتی خوش‌خوان و مؤثر از موضوع گفته‌شده ارائه دهد. معرّفی اشخاص داستان و توصیف زیست‌بوم آن‌ها و ریزبینی در روابط فرهنگی آن‌ها نیز ازجمله امتیازات اثر در بخش ادبی به شمار می‌رود.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم: «کیبی خاکستر به خاکستان می‌برده که جسد را دیده، ترسیده و شوکّه شده است. تشت خاکستر از دستش افتاده و خاکستر نرم پخش زمین شده و نرمه‌باد صبحگاهی غبار خاکستر را به سمت جسد مختار برده و غبار خاکستر نشسته روی جسد خون‌آلود مختار و جسد خوفناک‌تر از لحظه‌های قبل شده است. زبان کیبی بنده آمده و صداهای مفهومی از حلقش درآورده تا ننه‌گوهر از خانه بیرون آمده و کیبی را کنار جسد دیده است.»

«تب خشک‌سالی»، نوشته علی‌الله سلیمی از سوی نشر صاد در 139 صفحه و بهای 55 هفت هزار تومان در دو فرمت الکترونیک و کاغذی منتشر شده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ