تغییر قیمت گذاری محصولات چینی :

عرضه خودرو در بورس کالا شفاف شد

اقتصاد ایران: وزارت صنعت با اشاره به شفاف شدن عرضه خودرو در بورس کالا از برنامه تولید و واردات یک میلیون خودرو در ۶ ماه آینده و تغییر ساز و کار قیمت‌گذاری محصولات چینی تولید داخل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت با اشاره به عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: این خودرو‌ها در چند رده قیمتی وارد خواهد شد. کمترین تعرفه برای رده قیمتی پایین‌تر از ۱۰ هزار یورو اعمال خواهد شد. مثلاً اگر خودرویی ۸ هزار یورو باشد، حقوق گمرکی برای آن ۴ درصد ثابت است البته سود بازرگانی با توجه به قیمت خودرو‌های وارداتی متغیر است که کمترین مقدار برای خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود.

متأسفانه در ۸ سال گذشته قدرت خرید مردم آسیب دیده و ۴ سال است که واردات خودرو ممنوع بود. طبیعی است که هیجانی وجود داشته باشد و این موضوع به افزایش رقابت دامن می‌زند و قیمت را بالا می برد. فضای بازار خودرو چه برای خودرو‌های وارداتی چه برای خودرو‌های ساخت داخل آرام و کاهنده خواهد شد.

خودروساز هیچ نفعی در ایجاد رقابت و هیجان روی تابلو و افزایش قیمت در بورس کالا ندارد. برای عرضه خودرو در بورس دو مقطع را باید از هم تفکیک کرد. در مقطع اول وزارت صنعت تقریباً هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را اعمال نمی‌کرد که نتیجه‌ این شد دو خودروی شاسی بلند با قیمت یک میلیارد تومانی ناگهان از ۲ میلیارد تومان هم بالاتر رفت. دستور کاری با هماهنگی بورس کالا تعیین شد که کف عرضه وجود داشته باشد یعنی اگر خودروی ۲۰۷ قرار است عرضه شود، همه سفید و ویژگی فنی همه آن مشابه هم باشد که قیمت مختلف کشف نشود.

عرضه خودرو در بورس کالا شفاف شد

برای خودرو‌های پر تیراژ ۲ هزار دستگاه و برای خودرو‌های کم تیراژ، عرضه ۵۰۰ دستگاهی در بورس تعریف شده است. بورس کالا به‌عنوان مرحله گذر از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل انتخاب شده که رانت در بستری به نام بورس کالا شفاف شود. در آذر ماه ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان خصوصی و دو خودروساز بزرگ تولید شد و رکورد تولید ماهانه در پنج ساله گذشته شکست که این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

برنامه ریزی برای عرضه یک میلیون خودرو در ۶ ماه آینده

پیش‌بینی می شود در ۶ ماهه پیش رو ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود و ۲۰۰ هزار دستگاه هم وارد شود. در مجموع عرضه یک میلیون خودرو برنامه ریزی شد. کل سال گذشته بیشتر از ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه عرضه نشد. بنابراین این حجم از عرضه قطعاً می‌تواند بازار را اشباع کند و روی قیمت‌ها اثر گذار باشد که برای آن برنامه‌ریزی شده است. قیمت‌ها در بازار خودرو طی سال جاری ۶ ماه ثابت و حتی کاهشی بود. تا زمانی که عوامل بیرون از صنعت و بازار خودرو و وزارت صنعت اثر گذار است مانند افزایش نرخ ارز، قیمت‌ها متلاطم خواهد شد.

افزایش تقاضای سرمایه‌ای خودرو با تلاطمات ارزی

متأسفانه تقاضای سرمایه‌ای خودرو با تلاطمات ارزی تقاضا‌ها شکل می‌گیرد. حتی اگر تقاضای مصرفی هم باشد، فرد اگر برای سه ماه آینده برنامه‌ریزی کرده که خودرو بخرد، تقاضا را جلو می‌اندازد یعنی فشار تقاضا را برای مقطع کوتاهی در بازار افزایش می‌دهد. مجموعه این تقاضا‌های ناخواسته در بازار قیمت را تغییر می‌دهد و قیمت ارز که پایین می‌آید، قیمت خودرو هم کاهش پیدا می‌کند. تنها راهکار این است که عرضه را افزایش داد تا خاصیت تقاضا‌های سرمایه‌ای شکل نگیرد.

ابزاری‌هایی برای کنترل بازار وجود دارد این ابزار در بستر ثبات اقتصادی طبعاً بهتر جواب می‌دهد. مثلاً شنیده شده بعضی خودروساز‌های خصوصی که عموماً از خودروی چینی تولید می‌کنند، قیمت آن در کشور همسایه شاید ۵۰۰ میلیون تومان کمتر از ایران است. اقدامی برای تعیین فرمول قیمت این مدل خودرو‌ها باید انجام داد که به‌زودی اعلام خواهد شد که در دیگر نمی‌توان از سطحی قیمت خودرو را افزایش داد.

قیمت کارخانه‌ای در یک سال گذشته هیچ تغییری نداشت

قیمت کارخانه‌ای ایران خودرو و سایپا طی یک سال گذشته هیچ تغییری نکرد. عوامل بیرونی کمتر اثر می‌گذارند هرچند روی زنجیره تأمین مواد اولیه این دو خودروساز اثر گذار است اما برای یک سال قیمت‌های درب کارخانه هیچ تغییری نداشته است. شاخص تغییرات قیمت مواد اولیه برای صنعت خودروسازی در فصل تابستان ۲ درصد بود. اکنون ماهانه ۲ درصد تورم درصد وجود دارد و کنترل شده است. وزارت صنعت باید روی این موارد تمرکز کند. وقتی برای ۱۰ هزار خودروی ۲۰۶، دو میلیون تقاضا وجود دارد، کاری نمی‌توان انجام داد جز اینکه میزان تولید را افزایش داد.

عرضه در بازار خودرو افزایش می‌یابد

پیش‌بینی می‌شود در اواخر بهار و یا اوایل تابستان سال آینده عرضه در بازار خودرو افزایش پیدا کند. خودروسازان باید به سمت سیاست‌های تشویقی و اعتباری بروند که مردم خودرو بخرند مانند چند سال قبل که برای خرید خودرو تسهیلات می‌دادند تا فروش برود. شرایط متغیر کلان را همیشه باید در تحلیل‌ ها در نظر گرفت تا به آرامش بازار خودرو کمک کند. واردات یک میلیون دستگاه خودرو قطعاً بازار را اشباع خواهد کرد. زیرا این میزان باید در یک سال عرضه شود ولی در ۶ ماه این اتفاق می‌افتد و نیاز هم حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است.

 

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ