کارشناس پولی و بانکی عنوان کرد:

افزایش نرخ بهره بانکی قصه پر غصه بانک مرکزی

اقتصاد ایران: درباره افزایش نرخ بهره بانکی حواشی زیادی وجود دارد، این موضوع موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را به همراه داشته است اما در نهایت این بانک مرکزی است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، کامران ندری، کارشناس پولی بانکی افزود: افزایش نرخ بهره در تمام اقتصاد‌های دنیا متداول است. بانک‌های مرکزی دنیا زمانی که با شرایط تورمی (تورم جاری بالا مواجه باشد یا پیش‌بینی کنند که تورم در آینده افزایشی است) مواجه می‌شوند از روش افزایش نرخ بهره استفاده می‌کنند. هنگامی‌که این روش در تمام دنیا عملکرد مطلوبی داشته است، دلیلی نیست که در کشورمان پاسخگو نباشد البته فراهم نبودن زیرساخت این موضوع در ایران محتمل بوده، اما تا به امروز هم وقت‌کشی شده است. کشور نیم‌قرنی می‌شود که دچار تورم بوده، از طرفی حداقل در این ۴ سال متوسط نرخ تورم نزدیک به ۲ برابر شده است؛ بنابراین فرصت لازم برای فراهم آوری زیرساخت جهت استفاده از افزایش نرخ بهره به‌عنوان روشی نسبتاً موفق وجود داشته است.
وی افزود: اقتصاد در شرایط فعلی با معضل مواجه شده و افزایش نرخ بهره تیغ دو لبه است، ولی ضرورت آن‌هم وجود دارد. باید گفت تداوم شرایط فعلی برای بانک‌ها هم امکان‌پذیر نیست، نرخ بهره پایین رغبت به سپرده‌گذاری بانکی را از بین برده است. عمده‌ی بانک‌ها در شرف ورشکستگی هستند یا باید اضافه برداشت از بانک مرکزی را افزایش دهند یا اینکه موافقت شود تا نرخ بهره افزایش پیدا کند. شرایط اقتصادی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد، افزایش نرخ بهره اجتناب‌ناپذیر است.


تناسب میان نرخ بهره و تورم باید وجود داشته باشد
این کارشناس مالی تشریح کرد: بانک مرکزی حتی اگر به‌طور رسمی افزایش نرخ بهره را اعلام نکند، چراغ سبزی به بانک‌ها می‌دهد که به‌طور غیررسمی نرخ بهره بالاتری را به سپرده‌ها پرداخت کنند. چراکه نرخ تورم بالا و پایین بودن نرخ بهره بانکی استقبال از سپرده بلندمدت ریالی را کم کرده که منجر به کمبود نقدینگی در بانک‌ها شده است. از طرفی بانک مرکزی هم به‌اندازه کافی پایه پولی را منبسط کرده و انبساط بیشتر آن نرخ تورم را بالاتر هم می‌‎برد به همین جهت بانک مرکزی باید در مقطع کنونی افزایش نرخ بهره را بپذیرد تا از بن‌بستی که در آن قرار دارد، خارج شود. باید نرخ بهره و تورم کشور باهم تناسب داشته باشند در غیر این صورت مشکلات حاضر اتفاق می‌افتد.


بانک مرکزی در بن‌بست نرخ بهره
وی ادامه داد: نرخ بهره باید به نسبت تورم افزایش پیدا کند البته در شرایط فعلی به دلیل مداخلات غیراصولی که در کشورمان صورت می‌گیرد و استقلال بانک مرکزی از جانب افرادی خارج از بدنه آن خدشه‌دار شده، مسیری را پیش‌گرفته که در بن‌بست نرخ بهره قرارگرفته است. این موضوع هم ناشی از استقلال نداشتن بانک مرکزی و تسلیم شدن در برابر اعمال نظر خارج از بدنه بانک مرکزی، همچنین تصمیمات غلط مدیران قبلی و فعلی (که همان راه را ادامه می‌دهند) است. در حال حاضر نه می‌توان نرخ بهره را افزایش نداد و نه می‌توان همانند دیگر کشور‌ها از آن به‌عنوان عامل کنترل تورم استفاده کرد.


کارشناسان پاسخ بدهند
ندری در پایان  گفت: متولیان نرخ بهره را زیاد افزایش نمی‌دهند، احتمال دارد، برای خروج بانک‌ها از بحران چند درصدی نرخ بهره را افزایش دهند، اما این چند درصد کمک چندانی به اقتصاد کشور نمی‌کند. این اقدام نرخ تورم را کنترل نمی‌کند، کارشناسانی که توصیه می‌کردند که نرخ بهره افزایش پیدا نکند در حال حاضر توجیهی برای این شرایط ندارند، چراکه معتقد بودند که پایین بودن نرخ بهره تورم را کنترل می‌کند و تولید را رونق می‌دهد. در ادوار گذشته صحبت از حضور سرمایه‌گذاران در بورس می‌شد تا تولید رونق گیرد، اما نتیجه آن را شاهد نیستیم. حتی برای بورس هم اتفاق مثبتی رخ نداده است، آلان احتمال تکان خوردن شاخص ناشی از تورم بالا وجود دارد، ولی در کل این موضوع کمک زیادی به اقتصاد نمی‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ