سخنگوی وزارت خارجه چین:

توپ احیای توافق هسته ای در زمین غربی‌هاست

اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهارنظری درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها، با بیان این که ایران پاسخگوی همه الزامات مربوط به توافق هسته‌ای است، گفت تاخیر از جانب طرف‌های دیگر است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن بیان این که ایران به همه الزامات مربوط به توافق هسته‌ای پاسخ می‌دهد، گفت: شاهد تاخیر در پاسخ طرف‌های دیگر هستم. 

وی افزود: مذاکرات کنونی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران به مرحله حساس رسیده است. همه طرف‌های توافق هسته‌ای ایران باید به گفت‌وگو و مذاکره پایبند باشند. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اخیراً گفت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند در یک یا دو روز تکمیل شود، اما ایالات متحده آماده ازسرگیری آن نیست. این دیپلمات روس در ادامه سخنانش، تصمیم آمریکا برای توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران را غیرمسئولانه خواند. 

پیش‌تر و پس از انتشار ویدئویی از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که حدود یک ماه پیش برجام را مرده خواند، کاخ سفید اعلام کرد که احیای توافق هسته‌ای با ایران «در حال حاضر تمرکز ما نیست». جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اظهاراتی مداخله‌جویانه، گفت: «مذاکرات هسته‌ای با ایران در دستور کار قرار ندارد و ما بر چگونگی تعامل نظام ایران با مردمش متمرکز شده‌ایم».

 جان کربی قبل از آن هم در پاسخ به سؤالی درباره ویدئوی مذکور به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر هیچ پیشرفتی در رابطه با توافق ایران در حال وقوع نیست. پیشرفتی در آینده نزدیک را پیش‌بینی نمی‌کنیم. این تمرکز ما نیست».

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با RFE/RL (رادیو آزاد اروپا) در پاسخ به این سوال که «آیا برجام مرده است»، گفت: «وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست وظیفه من محافظت از منافع ایالات متحده و تقویت آن است».

وی سپس برای شانه خالی کردن از مسئولیت، مدعی شد ایران و همه طرف‌های دیگر در ماه سپتامبر «فرصتی طلایی» برای رسیدن به توافق داشتتند. او مدعی شد مذاکرات در ماه سپتامبر به جایی رسید که «ما برای یک یا دو روز تصور کردیم ایران راضی شده است». رابرت مالی مدعی شده ایران سپس در دقایق آخر مطالبات جدید مطرح کرد.

این اولین بار نبود که کاخ سفید گفت برجام اولویت واشنگتن نیست و در هفته‌های اخیر، مقام‌های مختلف آمریکایی بارها اذعان کرده‌اند که اولویت واشنگتن بجای برجام، حمایت از اغتشاشات در ایران است. 

اخیراً «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با حمایت از اغتشاشات در ایران و متهم کردن مقام‌های جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر، تأکید کرد که برجام در حال حاضر برای واشنگتن اولویت نیست. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم در کنفرانس خبری (دوشنبه، ۱۹ دسامبر) خود کشورهای جهان را به حمایت از اغتشاشات و ناآرامی‌های شکست‌خورده در ایران ترغیب کرد.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در دیدار ۲۰ دسامبر با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقش میانجیگری مذاکرات را داشته، ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ