رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی :

تولیدات کشاورزی به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافت

اقتصاد ایران: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، گفت: تولیدات کشاورزی ما در کشور پس از پیروزی انقلاب از ۲۰ میلیون تُن، به ۱۲۵ میلیون تُن افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سید مجتبی خیام نکویی، ظهر یکشنبه در آئین رونمایی از سند الگوی کشت استان سمنان به میزبانی استانداری درباره توسعه کشاورزی بیان کرد: در بسیاری از کشورها بحث امنیت غذایی در اولویت قرار دارد و در کشور ما نیز مساله امنیت غذایی مساله درجه اول کشور بوده و برای تحقق امنیت غذایی پایدار، به سمت دستیابی به اقتدار و حاکمیت غذایی گام برمی داریم.

وی با بیان اینکه به اهداف خود در بخش کشاورزی در ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب در عمل دست نیافتیم اما تولیدات کشاورزی ما در کشور پس از پیروزی انقلاب از ۲۰ میلیون تُن، به ۱۲۵ میلیون تُن افزایش یافته است، ابراز کرد: در بحث استفاده از آب در کشاورزی، تحقق بهره‌وری به صورت مطلوب در دستور کار قرار نگرفت و امروز از ۹۶ میلیارد متر مکعب آب به ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در کشور رسیدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان خود کفایی کشور در بحث تأمین غذا و انواع تولیدات کشاورزی در حال حاضر به حدود ۸۰ درصد رسیده است بیان کرد: در سال ۱۴۳۰ در کشور بالغ بر ۱۷۵ میلیون تُن غذا و تولیدات کشاورزی نیاز داریم.

خیام نکویی با بیان اینکه ما معتقدیم کشاورزی باید از کشاورزی سنتی به یک کشاورزی اقتصادی و صنعتی تبدیل شود و در این صورت است که می‌توانیم به اهداف خود برای تأمین غذا و تولیدات در ۱۴۳۰ دست یابیم، گفت: انقلاب بهره‌وری برای تأمین غذا و خوراک در کشور امری ضروری است و این مهم از مسیر علم و دانش می‌گذرد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما از ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت چرخه مالی این محصول در کشور، ۴۵۰ میلیون دلار سهم کشور است که نشان از این دارد که باید به سمت افزایش بهره‌وری گام برداریم، افزود: استان سمنان ظرفیت کامل اصلاح الگوی کشت را دارد و می‌تواند به عنوان پایلوت بهره‌وری محصولات کشاورزی در کشور معرفی شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه برای اولین بار پس از انقلاب، سند امنیت غذای پایدار در دولت سیزدهم با عنوان "سند امنیت غذایی دانش بنیان" تدوین و طی ماه‌های آینده اجرا خواهد شد، ابراز داشت: با اجرای این سند طی سال‌های آتی علاوه بر افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و افزایش بهره‌وری، سطح زیر کشت و مصرف آب نیز کاهش خواهد یافت و در سال اول ۲.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ