رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛

عقب‌ماندگی نظام بانکی در ارائه تسهیلات الکترونیکی

اقتصاد ایران: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارد که با تداوم تحول هوشمند قابل حذف هستند، گفت: با وجود اقدامات انجام شده در حوزه دسترسی الکترونیک همچنان در حوزه ارائه تسهیلات عقب هستیم اما بستر لازم فراهم شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تحول دیجیتال در حوزه بانکی و بانک مرکزی، اظهار کرد: در حوزه کسب و کاری و نظام‌های پرداخت، در حوزه سیاست پولی، در حوزه نظارت، در حوزه خدمات بانکی به دولت، فناوری‌های زیرساختی و سایر بخش‌هایی که بانک مرکزی دنبال می‌کند زمینه تحول اقتصاد دیجیتال وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در یک سال گذشته رخ داد، موضوع اجرای قانون چک در سیستم بانکی کشور بود. قانون جدید تغییری در فرآیندها ایجاد کرد. بر این اساس زیرساخت‌هایی ایجاد شد و امروز شاهد هستیم که میزان چک‌های برگشتی در حال کاهش است و اعتبار چک مجددا در حال افزایش است. یکی از موضوعاتی که در اجرای قانون چک پیچیده بود، این بود که زمانی که فرد کسری دارد اما مبلغ مشابهی در حساب دیگری دارد، بلوکه شود. این موضوع با وجود پیچیدگی اجرا شد. ساماندهی پایانه های فروشگاهی کاری بود که روی زمین باقی مانده بود اما عملیاتی شد. در حوزه نظارت که یکی از مهم‌ترین محورهای کاری بانک مرکزی است، به دنبال نظارت هوشمند مبتنی بر نظارت پیشینی هستیم. در بسیاری موارد شاهد نظارت های پسینی هستیم در حالیکه ایرادات مختلفی دارد. ما به دنبال ایجاد سازوکار نظارت هوشمند پیشینی هستیم. در حوزه سیستم بانکی اعطای تسهیلات به مشتریان است. سامانه‌هایی در بانک مرکزی وجود دارد که ما قواعد نظارتی را در آن تعبیه می‌کنیم، زمانیکه قرار به تسهیلات است اطلاعات باید توسط سامانه تایید شود در غیر این صورت امکان پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

صالح آبادی گفت: موضوع سود و خلق پول باید سیستم محور باشد. نظارت بر مصرف تسهیلات بانکی نیز باید هوشمند باشد. ایراد می‌گیرند که تسهیلات به هدف اصابت نمی‌کند. از جمله اقدامات دیگر ایکس پی ار ال در سیستم بانکی است به این معنا که بانک مرکزی به اطلاعات بانک‌ها تسلط داشته باشد. این موارد را پیگیری می‌کنیم تا در نهایت به نظارت هوشمند کنترلی برسیم. یکی دیگر از محورهایی که در کشور مهم است، توسعه شمولیت مالی است.اینکه مردم بتوانند از خدمات بانکی استفاده کنند. در حوزه بانکی بیش از 90 درصد افراد بالای 18 سال از کارت بانکی و خدمات الکترونیک برخوردار هستند. به نسبت کشورهای اطراف در این حوزه جلوتر هستیم. ماهانه بیش از 3.5 میلیارد تراکنش در حال پردازش است. در نتیجه از این نظر وضعیت مناسبی داریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات اما عقب هستیم. در این زمینه موضوع لنتک در بانک مرکزی دنبال می‌شود که به شمولیت تسهیلات بانکی کمک خواهد کرد. ما از شرکت‌های فناوری مالی حمایت می‌کنیم. موضوع دیگر حکمرانی داده است. بانک مرکزی باگردآوری اطلاعات انبوه امکان حکمرانی دیجیتال را فراهم کرده است. نکته مهم استفاده از این داده‌ها در حوزه حکمرانی است. رعایت تحریم توسط کشورها به دلیل نظارتی است که در حوزه حکمرانی دلار وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در بانک مرکزی داریم حکمرانی ریال است، گفت: اگر درست رخ دهد شفافیت در مبادلات افزایش می‌یابد و در عین حال پولشویی و فساد کاهش خواهد یافت. فناوری‌های نوین در این حوزه به ما کمک می‌کنند. در نتیجه آنچه در بانک مرکزی در حوزه های مختلف دنبال می‌شود این است که رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها شفاف و مبتنی بر حکمرانی دیجیتال باشد. رابطه بانک با مشتریان نیز یک محور دیگر است. احراز هویت غیرحضوری نیز آغاز شده است. در نتیجه بستر امضای الکترونیک، سفته الکترونیک و احراز هویت غیرحضوری وجود دارد. نظارت‌های ما بر شبکه بانکی باید هوشمند باشد و بانک نیز باید خدمات غیرحضوری را تسهیل کند. تمام نیازمندی‌هایی که بانک و مشتری دارند باید در بستر دیجیتالی رخ دهد. این موضوع به معنای رها شدگی نیست بلکه با هوشمند سازی شعبه محوری را حذف می‌کنیم. ما حدود 20 هزار شعبه بانکی داریم که کاهش یافته اما امکان کاهش بیشتر وجود دارد. البته مردم نیز باید به مرور فرهنگ استفاده الکترونیک از بانک‌ها را به دست بیاورند. ما در بانک مرکزی به دنبال تغییر در ابزارها و فرآیندها هستیم. امیدوار هستیم بتوانیم روز به روز خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ