بلوک قدرتی با کشورهای همسو در مجامع بین المللی ایجاد شود

اقتصاد ایران: یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: باید یک بلوک قدرتمندی در مجامع بین المللی ایجاد و نقش قدرت‌های غربی در این مجامع را محدود و کمرنگ کنیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،اصغر زارعی کارشناس منطقه در واکنش به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اظهار داشت: کمیته حقوق زن یکی از کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون فرهنگی اجتماعی سازمان ملل متحد است که در آنجا قریب به ۵۳ کشور عضو هستند و موضوعات مربوط به حقوق زنان در جوامع جهانی تحت نظارت و بررسی قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به تازگی به عضویت این کمیته در آمده بود و موفق شده بود به عنوان یکی از اعضای ۵۳ گانه کمیسیون پذیرفته شود با فشار ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای هم پیمان اروپایی ایالات متحده از مدت‌ها قبل شاهد بودیم فشارهایی علیه عضویت ایران در این کمیته در دستور کار قرار دادند و پیش‌نویس قطعنامه‌ای رو تنظیم کردند.

این کارشناس منطقه بیان کرد: نقض حقوق زنان در جامعه آمریکا نسبت به جامعه جهانی از اختلاف فاحشی برخوردار است و حدود بیش از ۲۰۰ و چند هزار زن آمریکایی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند. علی رغم اینکه شاهد نقض فاحش حقوق زنان در جوامع غربی هستیم، داعیه دار حقوق زن شدند.

زارعی گفت: با توجه به تبلیغات بسیار سنگین و مسمومی که به دنبال حوادث اخیر علیه ایران توسط رسانه‌های غربی و بنگاه‌های خبری تحت سلطه آنها، موفق شدند در این کمیته با رأی گیری نزدیک عضویت ایران را به حالت تعلیق در بیاورند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه دیدگاه‌های برخی از اعضای کمیته مانند چین، روسیه، ونزوئلا که به نفع ایران رأی دادند نشان از آگاهی و هوشمندی کشورها در مورد حقوق زن در جامعه ایران و برخورد سیاسی و دوگانه نظام‌های غربی علیه ایران است. استاندارهای دوگانه‌ای که این روزها به شدت توسط انقلاب حقوقی غرب علیه کشورهای مستقل و مخالف غرب اعمال می‌شود باعث شده است که اعتبار و شأنیت و جایگاه این نهاد به شدت دچار آسیب شود.

زارعی تصریح کرد: این اقدام دولت آمریکا و متحدین آن رویه جدیدی در سازمان ملل متحد به جا گذاشت که بی اعتباری بیشتر و کاهش جایگاه و نقش این نهاد بین المللی برای اقدامات نظارتی خود در کشورهای عضو سازمان ملل را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: بهره برداری‌های یک سویه و سو استفاده از جایگاه سازمان ملل متحد و کمیته‌های این چنینی، کمیسیون‌ها و حتی شورای امنیت برای پیشبرد منافع نامشروع خود و متحدانش در جهان ابزاری برای ایالت متحده شده است و بسیاری از کشورهای دنیا اعتقاد دارند که حتماً باید در ساختار و منشور سازمان ملل متحد تغییراتی ایجاد شود زیرا این نهاد از جایگاه و اعتبار خود که برای تأمین حقوق کشورهای عضو و ملت‌ها شکل گرفته بود، فاصله گرفته و به ابزار سیاسی و بهره برداری سیاسی دولت آمریکا و دیگران تبدیل شده است.

این کارشناس منطقه با بیان اینکه رأی گیری اخیر سازمان ملل علیه ایران بیشتر جنبه سیاسی و ژورنالیستی و رسانه‌ای دارد، اظهار کرد: اساساً این رأی گیری هیچ بار حقوقی و اقدام اجرایی را در پی نخواهد داشت و این گونه اقدامات هیچ گونه ضمانت اجرایی را برای برخورد با کشورهای عضو که مورد هجمه واقع می‌شوند در دستور کار ندارد.

زارعی بیان داشت: متأسفانه دبیر کل سازمان ملل متحد هم هیچ واکنشی در خصوص این تصمیم و رویه جدیدی که توسط برخی کشورهای تحت رهبری آمریکا اتفاق افتاد نشان نداد.

وی با تاکید بر اینکه اعلام موضع دولت جمهوری اسلامی ایران از طریق سخنگوی وزارت خارجه و سخنگوی دولت در محکومیت این اقدام کفایت نمی‌کند، گفت: دولت باید با اقدامات عملی در راستای هم افزایی و همکاری‌های بیشتر با دولت‌ها و کشورهای همسو با خود و کشورهایی که در این کمیته رأی ممتنع دادند انجام دهد. این موضوع ایجاب می‌کند ما یک بلوک قدرتمندی را در آینده ایجاد کنیم و با همگرایی بیشتر نقش قدرت‌هایی مانند ایالات متحده آمریکا و کشورهای همسو با آن را در این مجامع محدود و کمرنگ کنیم.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: دیپلماسی قدرتمند و هماهنگ می‌تواند این بلوک قدرت را به لحاظ سیاسی و حقوقی در مجمع عمومی سازمان ملل و کمیته‌ها و کمیسیون‌های آن به همراه داشته باشد.

زارعی در پایان تاکید کرد: لازمه تشکیل بلوک قدرت این است که دیپلمات‌های ما در سازمان ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران در رایزنی‌های دیپلماتیک خود و ارتباطات گسترده در حوزه‌های مختلف می‌تواند از استانداردهای دوگانه‌ای که امروز غربی‌ها به رهبری آمریکا علیه کشورهای دیگر اعمال می‌کنند افشا کند و مانع از ایجاد انحصار و یاغی گری سیاسی و حقوقی در نهادهای بین المللی شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ