ویتامین‌هایی که باید بخورید و آن‌هایی که باید نادیده بگیریم

اقتصاد ایران: همه شما می‌دانید که باید روزانه مقدار زیادی ویتامین مصرف کنید، اما احتمالا مطمئن نیستید که دقیقاً چه زمانی باید آنها را مصرف کنید. در حالی که ما همیشه باید برای دریافت ویتامین و مواد معدنی به غذا روی بیاوریم، گاهی اوقات مکمل‌های ویتامین می‌تواند به ما کمک کنند کاستی‌های موجود در رژیم غذایی خود را پر کنیم. ما در این مطلب سعی می‌کنیم به شما بگوییم چه ویتامین‌هایی را باید چطور مصرف کنید و چه موقع نباید یک نوع خاص ویتامین را مصرف کرد.

 

اخبار شرکت ها- روی هم رفته بهترین کار این است که یک برنامه ساده برای مکمل‌ها داشته باشید. به محض اینکه وارد یک روتین شوید و بدانید چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید، این‌ موضوع به بخشی از عادات روزانه شما تبدیل می‌شود. ابدا لازم نیست کارِ پیچیده‌ای کنید. مهم‌ترین جنبه رژیم مکمل این است که آن را ساده نگه دارید تا تاثیر را حداکثر گردانید.

مبانی مصرف ویتامین‌ها

برای برخی از مکمل‌ها، جذب بهینه می‌تواند به زمان مصرف در روز بستگی داشته باشد. نه تنها این موضوع در مصرف برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی یا سایر مکمل‌ها با هم می‌تواند جذب را کاهش دهد، ممکن است منجر به تداخلات نامطلوب شود که می‌تواند برای سلامتی شما نیز مضر باشد. به عنوان یک نکته اضافی، در حین انتخاب مکمل مثلا خرید فولیک اسید باید دقت کنید که این نوع خاص دقیقا با کدام داروها و مکمل‌ها ممکن است تداخل دارویی داشته باشد.

فولیک‌اسید، یکی از مکمل‌های مغذی برای سلامت بدن است. این مکمل از گروه ویتامین‌های ب بوده و حلال در آب است. به عبارت دیگر، فولیک‌اسید شکلی ساختگی از ویتامین ب بوده که در بدن انسان ساخته نشده و باید از طریق خوردن این مکمل جذب شود. فولیک اسید دارای خواص و فوائد زیادی است که از بین تمامی آن ها می‌توان به پیشگیری و درمان آنمی و کم‌خونی در فرد اشاره کرد. کم خونی و یا آنمی یکی از بیماری‌های رایج در بین خانم‌ها، مخصوصا زنان باردار و شیرده است که می تواند علاوه بر سلامت فرد، سلامت جنین را هم به خطر بیندازد. مصرف فولیک اسید در زنان باردار به جلوگیری از سقط جنین انجامیده و در زنان شیرده هم می‌تواند به تقویت بدن مادر کمک کند. در دختران و خانم‌ها هم کمبود فولیک‌اسید می‌تواند به ریزش مو، خوردشدن موها، شکنندگی ناخن‌ها و پیری پوست بینجامد، بنابراین مصرف فولیک‌اسید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات به تمامی خانم‌های جوان هم توصیه می‌شود.

منیزیم و کلسیم و مولتی ویتامین

بسیاری از مردم دوست دارند منیزیم را در شب مصرف کنند، زیرا می‌تواند باعث ایجاد حس آرامش شود و به آرامش عضلانی آنها کمک کند. اما اگر منیزیم مصرف می‌کنید، برخی متخصصین توصیه می‌کنند آن را همزمان با مولتی‌ویتامین مصرف نکنید، زیرا ممکن است در جذب مواد معدنی کوچکتر موجود در مولتی‌ویتامین مانند آهن و روی اختلال ایجاد کند. علاوه‌بر‌این، می‌گویند از مصرف همزمان کلسیم، منیزیم یا روی خودداری کنید زیرا برای جذب رقابت می‌کنند و مانع جذب یکدیگر می‌شوند.

ویتامین های D، E و K

پزشکان متخصص می‌گویند: «مطالعات نشان داده‌اند که جذب یک فرد از ویتامین K ممکن است زمانی که سایر ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین E و ویتامین D با هم مصرف شوند کاهش ‌یابد.» بنابراین توصیه می‌شود که این ویتامین‌ها را حداقل ۲ بار مصرف کنید. ساعت‌های مصرف فاصله داشته باشند تا جذب آنها به حداکثر برسد.

خوشبختانه، هیچ عارضه جانبی مضری وجود ندارد، با این حال مطالعات نشان‌داده‌اند که مصرف آنها با هم به سادگی ممکن نیست، زیرا توانایی بدن شما برای جذب ویتامین‌ها در صورت مصرف همزمان کاهش می‌یابد.

نکته نهایی اینکه برخی متخصصان معتقدند ویتامین D را بهتر است در روز مصرف کنید. همچنین می‌توانید آن را همراه با ویتامین  C دریافت کنید و این دو هیچ تداخلی با هم ندارند. از طرف دیگر بهتر است مصرف ویتامین E را به یکی دو ساعت قبل از خوابیدن موکول کنید.

روغن ماهی و جینکو بیلوبا

اگرچه که مکمل‌های روغن ماهی امگا 3 برای سلامت قلب عالی هستند ولی جینکو بیلوبا می‌تواند برای کمک به اختلالات شناختی استفاده شود، به گفته پژوهشگران، هر دوی این موارد پتانسیل رقیق‌کنندگی خون دارند و مصرف هر دو با هم می‌تواند خطر خونریزی غیرقابل کنترل یا ناتوانی در لخته شدن را افزایش دهد.

مس و روی

پژوهش‌ها نشانگر آن است که اگر به دلیل کمبود مس از مکمل های مس استفاده می‌کنید، از مصرف همزمان روی خودداری کنید. روی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، اما می‌تواند در جذب مس توسط بدن اختلال ایجاد کند. اگر باید هر دو را مصرف کنید، حداقل مصرف آنها با دو ساعت فاصله باشند.

علائمی که نشان می‌دهد با کمبود مس مواجه هستید عبارتند از:

  • خستگی،
  • ضعف،
  • شکنندگی استخوان‌ها،
  • حساسیت به سرما و کبودی آسان.

 

آهن و چای سبز

چای سبز یک مکمل نیست، اما یک نوشیدنی لذیذ حاوی آنتی‌اکسیدان است که بسیاری از ما از مزایای آن برای سلامتی آگاهیم و از مصرف آن لذت می‌بریم. متأسفانه مصرف مکمل‌های آهن همراه با چای سبز ترکیب خوبی نیست. چای سبز اگر به مقدار زیاد برای مدت زمان طولانی‌تری مصرف شود، می‌تواند باعث کمبود آهن شود. از سوی دیگر، آهن می‌تواند اثربخشی چای سبز را کاهش دهد. راه حل؟ در روزهایی که مکمل آهن خود را مصرف می‌کنید چای سبز را حذف کنید و مصرف هفتگی خود را کاهش دهید.

ویتامین C و B12

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C می تواند ویتامین B12 را در دستگاه گوارش شما تجزیه کند و جذب B12 شما را کاهش دهد. در نتیجه، شما باید قبل از مصرف ویتامین C با ویتامین B12 خود حداقل دو ساعت فاصله بیاندازید.

ویتامین B12 نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح سیستم عصبی شما ایفا می‌کند و کمبود B12 می‌تواند منجر به سلامت عصبی ضعیف‌تر شود و بر رشد و عملکرد گلبول‌های قرمز تأثیر بگذارد.

ویتامین سی و داروهای حاوی آلومینیوم

اگر به شیمی درمانی مشغولید یا به هر دلیلی نیاز دارید تا داروهای حاوی آلومینیوم مصرف کنید، باید بدانید که ابدا نباید تا دو ساعت قبل و بعد ویتامین سی دریافت کنید. این کار باعث می‌شود سطح تعاملات بین دارو و ویتامین سی بالا برود و در نتیجه اثر دارویی لازم به شما نرسد.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا نمایی کلی از نحوه مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای شما ترسیم کنیم. اگر می‌خواهید در این رابطه بیشتر بخوانید می‌توانید با استفاده از مطالب مهم دارویی و درمانی در منابع معتبر دارویی مطالب مهم و مرتبط را دریافت کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ