دعوت از کشورهای عضو اکو برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

اقتصاد ایران: معاون گردشگری مهم‌ترین دستاوردهای حضور مجازی در چهارمین نشست وزرای گردشگری اکو را فراهم آوردن امکان مشارکت کشورهای عضو اکو در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری در بهمن ماه دانست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ششمین نشست کارشناسان ارشد و چهارمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو که از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۲ آذرماه جاری در شهر تاشکند کشور ازبکستان به صورت آنلاین با حضور علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت در بخش وزرا و لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در بخش کارشناسان ارشد برگزار شد.

فراهم آوردن امکان حضور کشورهای اکو در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران در بهمن ماه سال جاری با تسهیلات ویژه، تحقق میزبانی از هفتمین نشست کارشناسان ارشد و پنجمین نشست وزرای گردشگری اکو در سال ۲۰۲۳ در شهر اردبیل، همکاری در تهیه نقشه راه توسعه گردشگری منطقه اکو پس از کووید ۱۹، چشم‌انداز ۲۰۲۵ سازمان همکاری اقتصادی اکو با تعریف استراتژی‌های توسعه گردشگری پایدار، ایجاد شبکه توراپراتورهای اکو با عضویت ایران از جمله مهم‌ترین مباحث مطرح شده از سوی معاون گردشگری کشور در گردهمایی بین‌المللی مذکور بوده است.

همچنین شالبافیان ضمن یادآوری و تشکر از برگزاری رویداد ساری ۲۰۲۲ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، برگزاری ششمین دوره از جشنواره غذای بین‌المللی اکو - جاده ابریشم در اردیبهشت ۱۴۰۲ در شهر زنجان را نیز یکی دیگر از دستاوردهای همکاری با سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو مطرح کرد.

شالبافیان همچنین در نشست مجازی وزرای گردشگری اکو به همکاری و مشارکت جدی کشورهای عضو، در رویدادهایی که در شهر اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد، تاکید کرد.

همچنین پیرو سخنرانی معاون گردشگری کشور، خسرو ناظری دبیرکل اکو نیز از تمامی کشورهای عضو خواستند که در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران حضوری فعال داشته باشند.

در بخش دیگری از این رویداد بین‌المللی که با حضور کارشناسان ارشد کشورهای عضو برگزار شد، نمایندگان حاضر علاوه بر تاکید بر گسترش همکاری‌ها در زمینه توسعه گردشگری در میان کشورهای عضو، برنامه‌های گذشته و آتی در این زمینه را مورد بررسی و تبادل نظر اعضا قرار داده و بر گردشگری پایدار پساکرونا تاکید کردند. همچنین موضوع ویزای گردشگری اکو در میان کشورهای عضو نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه، پایتخت‌های گردشگری اکو در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بر اساس پیشنهادهای دریافت‌شده برگزیده و بر این اساس، شهرهای شهر سبز در ازبکستان و ارزروم در ترکیه به ترتیب برای دو سال پیش رو به عنوان پایتخت گردشگری اکو معرفی شدند. در انتها اعضای حاضر در این اجلاس، نقشه راه توسعه گردشگری منطقه اکو پس از کووید ۱۹ و همچنین مفاد بیانیه پایانی نشست را مورد بررسی و تأیید قرار دادند.

سازمان همکاری اقتصادی اکو یک سازمان منطقه‌ای است و شامل کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان است. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.

از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ۱۰ کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. اکو در زمینه‌های تجارت، ترانسفر، انرژی، گردشگری، تولید و رشد اقتصادی، همکاری و شراکت و ظرفیت‌سازی برنامه‌های آموزشی فعالیت می‌کنند. همچنین مقر دبیرخانه اکو در شهر تهران مستقر است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ