رئیس سازمان غذا ودارو تاکید کرد؛

لزوم نغییر الگوهای تجویز دارو از سوی پزشکان

اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مصرف سرم‌های تزریقی از ۱۱ میلیون عدد در ماه به ۲۵ میلیون عدد در ماه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید حیدر محمدی در همایش فارماکواپیدمیولوژی که در محل هتل قلب تهران برگزار شد، اظهار کرد: در زمانی که بحث "فارماکواپیدمیولوژی" یا همان همه‌گیرشناسی دارویی در کنار تامین دارو در کشور مطرح می شود، به ابعاد آن توجهی نمی‌شود که این رویکرد نه‌تنها برای مردم بلکه برای داروسازان، پزشکان و سیاست‌گذاران ناشناخته است.

وی افزود: اخیراً دچار کمبود دارو شده بودیم که بروز چنین رخدادهایی ناشی از مغفول ماندن بخش فارماکواپیدمیولوژی است چراکه در مواقعی ممکن است الگوی مصرف دارو در کشور تغییر پیدا کند و باید مانع از کمبود دارو و همچنین کاهش کیفیت دارو شویم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف دارو در کشور بیان کرد: موضوع افزایش مصرف دارو کلاف سردرگمی است که باعث ایجاد سؤال در ذهن سیاست‌گذاران تامین دارو شده به طوری که مصرف سرم‌های تزریقی از 11 میلیون عدد در ماه به 25 میلیون عدد در ماه رسیده است و این مسئله با کمک اساتید دانشگاه‌ها و پزشکان بیمارستانی قابل حل است.

سازمان غذا و دارو معتقد است باید الگوهای تجویز دارو از سوی همکاران پزشک تغییر پیدا کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه اخیراً حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور و حوزه‌های مرتبط با آن تضعیف شده و باید تقویت شود. همواره معتقد بودم این حوزه در جایگاه واقعی خود نبوده و باید بسیاری از داده‌های علمی و مطالعاتی بخش‌های فارماکواپیدمیولوژی، ای دی آر، تداخلات و تشابهات در این حوزه انجام می‌شد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور که حوزه‌ای کاملا علمی و فنی است، گفت: سیاست سازمان غذا و دارو توسعه و تقویت این حوزه بود ولی متأسفانه علی‌رغم این تصمیمات مغفول ماند و از چرخه سیاست‌گذاری سازمان فاصله گرفته است و طی اتفاقات اخیر و در زمان مشکلات کمبود و تامین دارو جای خالی آن مشخص بود.

وی تصریح کرد: زمان ابلاغ تعرفه‌های پزشکی، سهم دارو در آن کوچک‌ترین حد ممکن در نظر گرفته می‌شود ولی زمان منطقی کردن مصرف دارو، اهمیت بالایی پیدا می‎کند و برای حل این مشکل به همکاران‌مان درحوزه‌های بالینی و بیمارستانی مشورت گرفته و به کمک آنها میزان مصرف دارویی مثل آلبومین 20 تا 30 درصد کاهش یافت ولی رها کردن این روند منجر شد تا مجددا شاهد بحران کمبود آلبومین باشیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر نگاه بلندمدت به اصلاح الگوی مصرف توسط مسئولان، افزود: مصرف آنتی‌بیوتیک با کمک داروسازان بالینی و بیمارستانی و بخشی از طریق اقتصادی، منطقی‌تر شد و با اصلاح الگو در یکی از بیمارستان‌ها ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه‌های غیرمنطقی مرتبط با دارو و تجهیزات کاهش یافت.

وی اظهار کرد: با بررسی مصرف و اصلاح برخی اشکالات در الگوهای نادرست می‌توان با استفاده از تجربیات اساتید مربوط به این حوزه و به‌کارگیری و انتقال این تجربیات بتوانیم فرهنگ‌سازی درستی در جامعه و بین مردم ایجاد کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به تغییر الگوی مصرف دارو گفت: برای تغییرات در این حوزه ابتدا باید جامعه متخصصین و پزشکان و داروسازان به تمامی مسائل و مشکلات مربوط به این مسئله و روش‌های حل آن آگاه شوند و در مرحله بعد آگاه‌سازی مردم قرار دارد و مردم باید در جریان اقدامات انجام شده در این حوزه قرار بگیرند.

وی افزود: برخی شرکت‌های داروسازی در حوزه تحقیق و توسعه و حوزه‌های مرتبط مطالعاتی انجام می‌دهند که در بازار دارویی و اثرگذاری دارویی بسیار حائز اهمیت است که تلاش آنها دیده نمی‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو آمادگی کاملی دارد تا به جامعه دانشگاهی از حوزه سیاست‌گذاری تا اجرا برای دستیابی به مسیر و جایگاه درست حوزه مصرف منطقی و پایش مصرف کالای سلامت محور کمک کند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ