اسب کرد به نام کرمانشاه ثبت ملی شد

اقتصاد ایران: رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: با پیگیری‌های فراوان و مستمر بالاخره، اسب کرد در آذرماه جاری به نام کرمانشاه ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،جهانبخش شکری، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه امروز در کرمانشاه، اظهار کرد: اسب کرد بیش از 3 هزار و 400 سال پیش به دلیل حاصلخیزی و شرایط آب و هوایی در کرمانشاه در کنار دشت سمنگان، رودخانه سیمره و گاماسیاب توسط اقوام کاسی پرورش یافته است.

وی ادامه داد: در آن مقطع زمانی که ماشین‌آلاتی وجود نداشته، اسب را برای حضور در میدان‌های جنگ و مبارزه پرورش می‌دادند، حتی با صادرات به کشورهای عربی درآمدهای هنگفتی نیز کسب می‌کردند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه بیانات خود ریشه اسب عرب را از اسب کرد دانست و گفت: با صادرات اسب کرد به اقصی نقاط جهان، می‌توان این ادعا را داشت که ریشه خیلی از نژادهای دنیا از اسب کرد است.

وی به وجود اسب کرد در کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: اسب کرد در کشور ایران در مناطق کردنشین همچون کرمانشاه و کردستان وجود دارد.

شکری به جایگاه ویژه اسب کرد در استان کرمانشاه اشاره‌ای داشت و گفت: طاق‌بستان کرمانشاه گواه پرورش اسب کرد در این استان است، اسب کرد را با سنگ‌تراشی مشخص کرده است.

وی اسب کرد را به‌عنوان اسبی پر نفس و پر استقامت در مقابل سرما و گرما معرفی و بیان کرد: چندین سال است که پیگیر هستیم که اسب کرد را به نام کرمانشاه ثبت‌ملی کنیم که بالاخره در آذرماه امسال موفق به انجام این مهم شدیم.

وی با تشکر فراوان از پیگیری‌های میراث فرهنگی استان؛ اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه، اعضای انجمن صنفی اسبداران استان و رییس اسبق هیأت سوارکاری در راستای تلاش برای ثبت ملی اسب کرد، گفت: اسب کرد، ان‌شاءالله ثبت‌جهانی را در انتظار می‌کشد.

شکری با اشاره به درآمدزایی و اشتغالزایی این مهم برای استان، گفت: اسب کرد در کرمانشاه باید میدان‌دار باشد، سال‌هاست از مدیران ارشد استانی خواستار یک میدان اسب سواری هستیم تا اسب خود را میدان به مشتری معرفی کند، اگر صنعت اسب در استان پویا شود اشتغالزایی فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی ضمن امیدواری همکاری اتاق بازگانی استان در راستای صدور مجوز صادرات اسب کرد، گفت: باید این ثروت خفته استان را با همکاری همدیگر بیدار کنیم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ