تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی کار سختی نیست!

اقتصاد ایران: خرید و تشخیص چرم طبیعی کار آسانی است اگر چند نکته اساسی را در این باره بدانید!

اخبار شرکتها-  خرید و تشخیص چرم طبیعی کار آسانی است اگر چند نکته اساسی را در این باره بدانید!

چرم طبیعی یا چرم مصنوعی؟

چطور چرم طبیعی را تشخیص دهیم؟

تفاوت چرم طبیعی و چرم مصنوعی در چیست؟

قبل از آنکه وارد مراحل تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی شویم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم، شاید بد نباشد به این سوال بپردازیم که با وجود آنکه هر دو نوع چرم ظاهری تقریبا مشابه دارند، چه عاملی سبب می‌شود که افراد با وجود پرداخت هزینه‌ی چند برابری باز هم تمایل بیشتری به خرید محصولات چرم طبیعی دارند؟

تشخیص چرم طبیعی

دلایل خرید چرم طبیعی

شاید پاسخ این پرسش، میل انسان به لذتجویی و زیباپسندی باشد. از همان ابتدا که انسان در طبیعت دست برد تا آن را به دلخواه خود تغییر دهد و مقوله‌ای به نام "تولید" به وجود آمد، همواره رفع نیاز جسمی با تامین خواسته‌های روحی همراه بوده است. ابتدا شکار حیوانات برای تامین غذا بود اما بعد از آن انسان کشف کرد که می‌تواند از پوست آنها برای محافظت در برابر سرما استفاده کند و از آن پاپوش و کیسه‌هایی برای حمل وسایل ساخت. این کشفیات، پدربزرگ کیف و کفش و لباسهای چرمی هستند که امروزه در سالنهای مد و فشن با ابهت تمام می‌درخشند.

اما علاوه بر زیبایی ویژگی های دیگری در چرم طبیعی بود که او را از سایر اجناس و حتی از چرم مصنوعی متمایز می‌کند. مهمترین آنها دوام است.

دوام چرم طبیعی

چرم طبیعی در عمر 7000 ساله‌ی خود، ثبات و ماندگاریش را به همه ثابت کرده است. چرم طبیعی اگر به درستی نگهداری و استفاده شود، در طول زمان، ماندگاری بالایی دارد و مانند نوع مصنوعی ترک نمی‌خورد و پوسته پوسته نمی‌شود. چرم طبیعی بسته به اینکه از چه نوع حیوانی باشد دارای خاصیت و کاربردهای مختلف است. چرم سبک که از پوست بز و گوسفند گرفته می‌شود برای دوخت اقلام کوچک مثل دستکش، کیف جاکارتی و کلاه استفاده می‌شود و چرم نیمه سنگین که شامل چرم شترمرغ و کروکدیل می‌شود، به نوعی از چرم‌های کمیاب محسوب می‌شود و قیمت بالایی دارد، برای دوخت لباسها یا کیف و کفشهای خاص و لاکچری به کار می‌رود. اما چرم گاو و بوفالو (در ایران چرم گاومیش جایگزین خوبی برای چرم بوفالو است) از نوع سنگین اما بسیار پرکاربرد است. این مدل چرم به خاطر فراوانی و وسعت هر قطعه چرم، هم قیمت به‌صرفه‌ای دارد و هم امکان استفاده در محصولات بزرگتر مثل کیف اداری و کیف دوشی را دارد.

کشش و انعطاف چرم طبیعی

چرم طبیعی مثل یک موجود زنده با شما ارتباط برقرار می‌کند. بو، شکل و بافت این چرم حس خوشایندِ در طبیعت بودن را به شما القا می‌کند. خاصیت تنفسی و کششی و سایشی چرم طبیعی منحصر به فرد است. گرچه بهتر است چرم را همیشه آویزان کنید و به صورت مچاله در کمد قرار ندهید اما چرم طبیعی به نسبت چرم مصنوعی این ویژگی را دارد که به سرعت ترک نمی‌خورد و دچار شکستگی نمی‌شود. در چرم مصنوعی این شکستن به مرور باعث پوسته شدن و از بین رفتن رویه‌ی بالایی چرم می‌شود.

طبع چرم طبیعی گرم است

یکی دیگر از ویژگی‌های چرم که کمتر به آن پرداخته شده طبع چرم است. همانطور که می‌دانید در طب سنتی ما هر چیزی دارای طبعی است. چرم طبیعی به ویژه چرم گوسفندی دارای طبع گرم است و چرم مصنوعی طبع سردی دارد. اگر از دسته افرادی هستید که اصول طب سنتی را رعایت می‌کنید، شاید دانستن این نکته به کارتان بیاید.

تشخیص چرم طبیعی اصل

راههای تشخیص چرم طبیعی

تفاوت اندکی میان خرید چرم طبیعی به صورت حضوری و آنلاین وجود دارد. فروشگاه هاکان مد با وجود سالها تجربه در زمینه فروش محصولات چرم در انواع کیف دوشی، کیف پول جیبی و کتی، کیف دوشی و دستی زنانه، کیف جاکارتی، کمربند و ستهای دو تکه و سه تکه کیف و کمربند به صورت حضوری و آنلاین، راهکارهایی برای تشخیص چرم در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانید خرید مجازی خود را انجام دهید.

به چرم نگاه کنید

یکی از مهمترین روشها در تشخیص چرم طبیعی، نگاه کردن دقیق به محصول چرمی است. اگر به عنوان مثال قصد خرید کیف دوشی چرمی را از سایتی دارید به یک عکس از نمای دور اکتفا نکنید. از فروشنده بخواهید عکسهای مختلفی از تمام زاوایای کیف و از نمای نزدیک برای شما بفرستد. به بافت چرم دقت کنید، چرم طبیعی کمی پستی و بلندی دارد حتی ممکن است کمی رنگش سایه و روشن باشد. اگر چرم طبیعی را زیر نور بگیرید نور را یکدست منعکس نمی‌‌کند و بعضی جاهای آن مات و بعضی جاها براق به نظر می ‌رسد. در کیف چرم دانه درشت، خطوط نامنظم هستند. بافت چرم طبیعی دارای طرح غیرتکراری و منحصر به فرد است. اگر روی چرم طرح تکراری و قابل دنبال کردن دیدید، مطمئنا طرح پرسی و چرم مصنوعی است.

اگر در خرید حضوری هستید چرم را بو کنید و آن را لمس کنید. بوی چرم طبیعی تقریبا شبیه همان بوی حیوانات در طبیعت است. چرم مصنوعی بویی شبیه لاستیک یا مواد شیمیایی می‌دهد البته از نوعی دیگر چرم مصنوعی بدلیل اینکه در فرایند تولید آن از ضایعات و خرده‌های چرم طبیعی استفاده می‌شود، ممکن است کمی به بوی چرم طبیعی نزدیک شود. اما چرم طبیعی بدلیل تهیه آن از پوست حیوانات بوی خاص و منحصر به فردی دارد و به راحتی قابل تشخیص است.

تشخیص چرم طبیعی گاو

دقت در آستر چرم

گرچه وقتی چرم تبدیل به محصولی مثل کیف یا کفش می‌شود دیگر قادر به دیدن قسمت زیرین آن نیستیم اما لازم است بدانید که پشت پشت چرم طبیعی پرزدار است، در حالی که پشت چرمهای مصنوعی به صورت شبکه‌ای با نخ بافته شده است، پس اگر نخ دیدید، چرم مصنوعی است. البته در کیفهای چرم معمولا برای تمیزی و استحکام کیف از یک لایه آستر اضافی از جنس رویال یا مخمل نیز استفاده می‌شود. اما با کمی دقت در لبه‌های کار متوجه بافت واقعی کیف می‌شوید.

پاشیدن چند قطره آب به چرم

یکی دیگر از راههای تشخیص چرم طبیعی، کمک گرفتن از خاصیت جذاب آب در چرم است. بافت چرم طبیعی به صورت روزنه‌ای است و به همین دلیل وقتی آب به آن پاشیده شود بعد از دقایقی به خورد چرم می‌رود. چند قطره آب روی چرم بریزید و کمی صبر کنید اگر آب همچنان بر سطح ماند چرم شما مصنوعی است اما اگر به آرامی شروع به نفوذ در چرم کرد و در نهایت یک لکه کمرنگ از قطرات آب بر چرم ماند، به طبیعی بودن چرم اطمینان کنید.

چرم طبیعی به سرعت نمی سوزد

شیوه هایی که ما برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بیان می کنیم در واقع روشهایی است که تولیدکنندگان محصولات چرم پیش از دوخت چرم انجام داده و از طبیعی بودن چرم مصرفی کارخانه مطمئن می‌شوند. البته کسی که سالها با چرم سر و کار داشته باشد بدون دست زدن هم، چرم اصل را خواهد شناخت اما به هر روی خوب است بدانیم که چرم طبیعی در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارد و بلافاصله با نزدیک شدن به آتش مچاله نمی‌شود.

روش تشخیص چرم اصل

آسیبهای چرم طبیعی

چند چیز می‌تواند به چرم طبیعی آسیب بزند. اول از همه آب، گرچه یکی از راههای تشخیص چرم طبیعی، پاشیدن چند قطره آب روی کیف چرمی و انتظار برای جذب آن است اما باید بدانیم که دشمن دیرینه چرم، آب است. پس، از خیس شدن و نگه داشتن چرم در فضای مرطوب خودداری کنید. آب، لايه محافظ چرم را كه در زمان ساخت بر سطح آن قرار گرفته، ‌می‌زدايد. در مجموع هر عاملی كه موجب از بين رفتن اين لايه شود، چرم را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ریختن جوهر روی چرم، تقريبا يك اتفاق بی‌بازگشت است و تلاش برای زدودن اين لكه، احتمالا به چرم آسيب جدی می‌زند. اگر جوهر روی چرم بریزد سرعت عمل داشته باشید و بلافاصله با کمی آب و صابون آن را تمیز کنید اما از سابیدن بیش از حد چرم یا استفاده از الکل خودداری کنید.

گرد وغبار و تابش مستقيم آفتاب تابستانی هم از دشمنان چرم هستند. چرم را در سایه و در هوای معتدل نگهداری کنید. بهتر است بعد از استفاده از کیف یا لباس چرم آن را در کاور قرار داده و در کمد بگذارید به این شکل احتمال برخورد با اجسام نوک تیز مثل میخ و خراشیده شدن کم می‌شود.

تمیزکردن چرم

يك ليوان آب، مقدار اندكی شامپوی بچه و 2قطره سركه را با هم تركيب كنيد، دستمالی آغشته به اين محلول را بر سطح چرم بكشيد و با دستمال ديگر خشك كنيد، بعد آن را در هوای آزاد قرار دهيد تا كاملا خشك شود. اگر دستمالي كه بر سطح چرم كشيده‌ايد، مقداری رنگي شود، تعجب نكنيد! چرم در مواجهه با آب، رنگ می‌دهد.

مراقبت از چرم

چیزی که بین مردم رایج است واکس زدن کفش چرم است. اگر دیده باشید همه ما در کمد جاکفشی یک قوطی واکس یا روغن مخصوص کفشهای چرم داریم اما کمتر کسی به فکر واکس زدن کیف و کمربند چرم خود می‌افتد. همانطور که کرم نرم کننده، پوست ما را لطیف نگه می‌دارد، واکس بی بو و روغن به حفظ شادابی و لطافت چرم و محافظت از آن در مقابل خشكيدگی و ترك‌خوردگی كمك مي‌كنند. فقط مراقب باشید که هر چیزی اندازه و حدی دارد در استفاده از روغن هم زیاده روی نکنید و با توجه به میزان استفاده و کارکرد کیف چرمی خود روغن بزنید. مثلا براي يک كيف چرمي كه هر روز دارد استفاده می‌شود و در معرض باد، غبار و نور خورشيد قرار دارد، بد نيست كه ماهي يک ‌بار از واكس استفاده شود، روغن زيتون از نوع بی‌بو و بی‌رنگش پيشنهاد می‌شود. اشاره به اين نكته هم ضروری است كه برای رفع بوی چرم، به عطر و ادكلن متوسل نشويد چون حاوی الكل هستند و هم به بافت چرم آسيب می‌زنند و هم ايجاد لكه‌های سفيد می‌كنند.

تشخیص چرم طبیعی چرمسال

معرفی برند چرمسال

خرید محصولات چرم طبیعی با وجود همه‌ی اما و اگرها کار آسانی است! اگر شما فروشگاهی معتبر در این زمینه را بشناسید و یا برند خاصی را مدنظر داشته باشید. برند چرمسال با نزدیک به 40 سال سابقه‌ی کار در زمینه تولید محصولات چرم، تلاش کرده کیفیت را با قیمت مناسب، همنشین کند تا اقشار مختلف بتوانند با خاطری آسوده از کیف و کمربند چرم استفاده کرده و لذت ببرند. ما در فروشگاه هاکان مد به عنوان نماینده رسمی برند چرمسال در استانهای جنوبی کشور این افتخار را داریم که برای خرید عمده و تک با بهترین قیمت محصولات چرمسال و سایر برندهای معتبر دنیا در خدمت مردم عزیز و مشتریان گرامی خود باشیم. هاکان مد ارائه دهنده انواع اکسسوری از جمله عینک، ساعت، عطر و ادکلن های اورجینال و شرکتی، ماگ، گوی و جعبه موزیکال، عروسک، نقره و بدلیجات و همچنین لوازم پک و هدیه و ملزومات مربوط به آن است. انتخاب از شما، بسته بندی با ما!

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ