آیا متاورس فقط مربوط به بازی‌های ویدیویی است؟

اقتصاد ایران: احتمالاً تاکنون به این سؤال برخورد کرده‌اید که متاورس چیست.

اخبار شرکتها-  متاورس یکی از جدیدترین، جذاب‌ترین و ناشناخته‌ترین جهان‌های ایجاد شده روی بلاک‌چین است. تا پیش از این، بلاک‌چین فقط درباره بیت کوین، ارزهای دیجیتال، پول و ترید بود.

 متاورس یکی از جدیدترین، جذاب‌ترین و ناشناخته‌ترین جهان‌های ایجاد شده روی بلاک‌چین است. تا پیش از این، بلاک‌چین فقط درباره بیت کوین، ارزهای دیجیتال، پول و ترید بود. اما با تولد متاورس (Metaverse) که ترجمه فارسی نام آن می‌شود «فراجهان»، شاهد به وقوع پیوستن رویایی شدیم که قبلاً در فیلم‌هایی مانند «بازیکن شماره ۱، آماده» دیده بودیم. Metaverse جدید و ناشناخته است. بشر هنوز نمی‌داند که در مسیر رشد و تکامل متاورس، یک قدم جلوتر چه چیزی ممکن است اتفاق بی‌افتد؛ چه رسد به اینکه بخواهد پتانسیل Metaverse را برآورد کند! در این مقاله با برخی از ابتدایی‌ترین پتانسیل‌های متاورس آشنا خواهیم شد که امروز به ذهن بشر خطور می‌کند. همین حالا هم متاورس فقط درباره بازی‌های ویدیویی نیست. پس متاورس چیست و چه قابلیت‌های دارد؟

آیا متاورس فقط بازی‌های ویدیویی است؟

سخن از پتانسیل متاورس شد؛ خیلی‌ها فکر می‌کنند متاورس فقط درباره بازی‌های ویدیویی است. البته حق دارند، زیرا نمونه‌های آن را در فیلم‌ها فقط مربوط به بازی‌های ویدیویی دیده‌اند و علاوه بر این، برای ورود به Metaverse به عینک واقعیت مجازی نیاز است؛ چیزی که قبل از این فقط برای بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما بازی‌های ویدیویی در مقایسه با تمام کارهایی که می‌توان با متاورس انجام داد، مانند قطره‌ای در مقایسه با دریا است. پس متاورس چیست؟ متاورس دریایی است که هنوز ناشناخته‌های بسیاری دارد و بشر فقط می‌داند که این دریا وجود دارد. زمان زیادی مورد نیاز است تا پتانسیل‌های متاورس آشکار شود. در ادامه مقاله با پتانسیل‌های متاورس بیشتر آشنا می‌شوید.

۱. سرگرمی

متاورس در صنعت سرگرمی علاقه زیادی را به خود جلب کرده است؛ به ویژه از سوی مصرف کنندگان جوان‌تر که حضور پررنگ آن‌ها احتمال رشد Metaverse را افزایش می‌دهد.

مجموعه کنسرت‌های سال ۲۰۲۱ آریانا گرانده (Ariana Grande)، ستاره موسیقی پاپ در جهان بازی فورتنایت (Fortnite) و رویدادهای مشابه، نشان می‌دهند که متاورس چگونه تجربه‌های همه‌جانبه‌ای را در زمینه سرگرمی ارائه می‌دهد.

نام‌های بزرگی مانند جاستین بیبر (Justin Bieber)، مارشملو (Marshmello) و تراویس اسکات (Travis Scott) نیز پتانسیل‌های متاورس را بررسی کرده‌اند. تا به این لحظه بیشترین استفاده‌ای که از متاورس شده، در حوزه سرگرمی بوده‌ است.

۲. عملیات تجاری

امروزه در سراسر صنعت و در زمینه‌های مختلف، سازمان‌ها از واقعیت افزوده برای بهبود عملیات استفاده می‌کنند. در پله بعدی، یک متاورس کاملاً تحقق یافته می‌تواند از محیط مشارکتی‌تری پشتیبانی کند که در آن داده‌ها همیشه و در همه‌جا حضور دارند.

به عنوان مثال، Metaverse مورد نظر باید تجربه بسیار فراگیرتری را به کارکنان عملیاتی ارائه دهد تا آن‌ها بتوانند با استفاده از این فناوری حتی پیچیده‌ترین کارها و خدمات را هدایت کرده و همچنین قادر به هماهنگی کامل‌تر با دیگران باشند.

۳. بهبود در آموزش و پرورش

شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن در گردهمایی‌های حضوری، مؤسسات آموزشی را مجبور به استفاده از پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی و سایر ابزارهای ارتباط دیجیتال کرد.

اکنون بشر می‌تواند حدس بزند که متاورس چگونه با توانایی مورد انتظار خود در پخش داده‌ها و پشتیبانی از تعاملات در فضای مجازی به صورت Real Time، می‌تواند روند ارائه درس‌ها را متحول کند و بهبود بخشد.

شرکت‌ها نیز می‌توانند از چنین فرصتی به خوبی بهره‌مند شوند. سازمان‌ها در سراسر صنایع مختلف می‌توانند از متاورس برای ارائه آموزش‌های پیشرفته به کارکنان خود استفاده کنند. مربیان و دانش‌آموزان می‌توانند از سراسر جهان یکدیگر را در Metaverse ملاقات کنند و در سناریوهای واقعی با هم کار کنند. در عین حال قادر خواهند بود که از یک جریان ثابت از داده‌های به‌روز شده، همواره برای هدایت تجربه یادگیری خود استفاده کنند.

۴. پیشرفته‌سازی تجربه مشتری

پلتفرم‌های متاورس این پتانسیل را دارند که نحوه، زمان و مکان تعامل شرکت‌ها با مشتریان خود را متحول کنند. پلتفرم‌های توسعه‌یافته در این دنیای جدید، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا تجربیات و اطلاعات را با روشی تازه به مشتریان خود ارائه دهند.

مثلاً یک پیست اسکی را در نظر بگیرید. این کسب‌وکار می‌تواند یک راهنمای مجازی را برای اسکی‌بازان، هنگام حرکت‌شان به سمت پایین کوه ایجاد کند و اطلاعات شخصی‌سازی شده را برای بهبود تجربه آن‌ها ارائه دهد.

به عنوان مثالی دیگر، یک شرکت تورهای گردشگری می‌تواند برای گردشگران تجربه غرق‌شدگی مداومی را در یک قلمرو مجازی فراهم کند که بر روی دنیای فیزیکی گسترده شده‌‌ است؛ با این هدف که تور لیدر از این طریق راهنمایی‌های گردشگری را به آن‌ها ارائه کند.

۵. جلسات کاری

در حالی که ویروس کرونا جهان را به سکوت فرو برده بود، جلسات کاری از اتاق‌های جلسات به پلتفرم‌های ارتباط از راه دور منتقل شدند. شرکت‌های فناوری که بر توسعه متاورس تمرکز کرند، مانند متا و مایکروسافت، از این امکان به عنوان پله‌ای برای نسخه بعدی «جلسات مجازی» استفاده می‌کنند.

با استفاده از امکاناتی که متاورس ارائه می‌دهد، یک کسب‌وکار می‌تواند هر زمانی که اراده کرد جلسه کاری ترتیب دهد و حضار در حالی که روی مبل خانه خود نشسته‌اند، عینک واقعیت مجازی را به چشم زده و در اتاق جلسات حاضر شوند.

بیل گیتس در وبلاگ خود نوشت: «من پیش‌بینی می‌کنم که طی دو یا سه سال آینده، بیشتر جلسات مجازی از شبکه‌های تصویری دوربین دوبعدی ... به متاورژن، فضایی سه‌بعدی با آواتارهای دیجیتالی کوچ خواهند کرد».

ایده این است که شما به صورت نامحدود، از آواتار خود برای ملاقات با مردم در یک فضای مجازی که حس بودن در یک اتاق واقعی را تداعی می‌کند استفاده کنید؛ اتاقی که همه هستند، اما با آواتار خود.

گیتس ادامه می‌دهد: «این به عینک‌های واقعیت مجازی (VR) و دستکش‌های ضبط حرکت برای ارائه عبارات، زبان بدن و کیفیت صدای دیگران نیاز دارد.»

چنین ابزارهایی می‌توانند دامنه دسترسی کارکنان را افزایش داده و آنها را قادر سازند تا وظایف خود را به صورت مجازی به اتمام برسانند. این فناوری می‌تواند آنها را به مکان‌های کاری مختلفی منتقل کند و در عین حال به آنها اجازه می‌دهد که با دیگران، هم در دنیای مجازی و هم در دنیای فیزیکی تعامل داشته باشند.

۶. فرصت‌های تبلیغاتی، برندسازی و بازاریابی

تعدادی از برندها به دنبال حضور در واقعیت مجازی هستند. به عنوان مثال، شرکت هیوندای موتور اولین بازی خود به نام Hyundai Mobility Adventure را ساخت و منتشر کرد؛ یک بازی متاورسی در پلتفرم بازی روبلاکس (Roblox). در این بازی گیمر‌ها می‌توانند با آواتارهای خود، پروژه‌های آینده و محصولات فعلی را هیوندای تجربه کنند. سال گذشته نیز شرکت برادران وارنر (Warner Bros. Pictures)، میزبان یک مهمانی مجازی در روبلاکس برای بازاریابی فیلم خود بود. دیگران نیز در حال برندسازی پروژه‌های Metaverse خود هستند. شرکت والت دیزنی (The Walt Disney Company)، رهبر قدیمی جهان‌های خیالی، یکی دیگر از این شرکت‌ها است.

سامسونگ، نایک، سونی، استادیوم امارات (Emirates Stadium) و… از دیگر برندهایی هستند که در تلاش برای حضوری پررنگ در متاورس هستند.

منبع:

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ