جام جهانی قطر فرصتی استثنائی برای توسعه صادرات
اقتصاد ایران: جام جهانی فرصتی استثنائی نه تنها برای فوتبال دوستان در سراسر جهان، بلکه برای تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی در تمامی حوزه هاست. فوتبال و اقتصاد امروز به هم گره خورده و ارتباطی تنگاتنگ دارند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دکتر مهدی کریمی تفرشی: جام جهانی قطر نیز یک فرصت منحصر به فرد به ویژه برای همسایگان این کشور چه به لحاظ گسترش صنعت گردشگری و توریسم و چه به لحاظ صادرات و مبادلات تجاری است.
قطر کشوری ثروتمند است و فرصت های سرمایه گذاری بسیاری در این کشور نهفته است. اما ایران تا به امروز علیرغم برگزاری نشست ها و جلسات متعدد اقتصادی و بازرگانی در این خصوص نتوانسته جایگاه ویژه در تجارت با این کشور را از آن خود کند و در حال حاضر شریک تجاری نهم یا دهم قطر محسوب می شود.
اما برگزاری جام جهانی در قطر دریچه تازه ای از فرصت ها را به روی ایران باز کرد.
هر چند به لحاظ شرایط خاص و عدم توسعه زیرساختی به لحاظ جذب توریست در این عرصه نتوانسته ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم. اما با شناسایی درست نیازهای وارداتی کشور قطر و بازار این کشور می توان گام های مهمی در بهره برداری تجاری از این رویداد مهم تجاری برداشت.
تامین مواد غذایی برای بیش از 5 میلیون گردشگر فرصتی منحصر به فرد بود که همسایگان این کشور به خوبی از آن بهره مند شدند.
صیفی جات، سبزیجات و مرکبات، صنایع غذایی و لبنی، خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمان از جمله نیازهای قطر و فرصت های صادراتی به این کشور محسوب می شود.
تاکنون استان مازندران به دلیل غنی بودن از لحاظ مرکبات از ابتدای شروع جام جهانی حجم بالایی از میوه و مرکبات را به این کشور صادر کرده است. چندین کانتینر مواد غذایی و لبنی نیز از مازندران به قطر و کشورهای همسایه صادر شده است.
مازندارن 1.5 درصد از اراضی کشور را در اختیار دارد و با تولید سالانه بیش از 7 میلیون تن محصولات کشاورزی، 11 درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده است.
استان های بوشهر و خوزستان نیز بخشی از صادرات مواد غذایی به این کشور را بر عهده داشته اند.
از طرفی رویداد مهم جام جهانی می تواند فرصتی برای توسعه زیر ساخت های حمل و نقل دریایی بین دو کشور باشد.
پیش بینی می شده در صورت استفاده ایران از فرصت های تجاری فراهم شده در قطر با برگزاری جام جهانی در این کشور میزان صادرات از ایران به قطر به 1 میلیارد دلار برسد. اما متاسفانه تا به امروز نتوانستیم از این فرصت استثنائی مطابق پیش بینی ها بهره مند شویم.
این رویداد مهم ورزشی که فرصت های تجاری منحصربه فردی را با خود همراه داشت تجربه ای مهم و تامل برانگیز برای کشورمان بود که توسعه زیرساخت های حمل و نقل و امکانات گمرکی را که از ابزارهای مهم تسهیل صادرات است را جدی بگیریم.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه