حرکت ایران خودرو روی ریل تولید بجای توقف در صف واردات!

اقتصاد ایران: در آستانه آغاز مجدد واردات خودرو به کشور و در حالی که نام شرکت های داخلی و برند های وارداتی متعددی به گوش می رسد، در شرایطی که صحبت های زیادی مبنی بر انحصاری بودن واردات برای خودروسازان بزرگ مطرح بود، خبری از تلاش گروه صنعتی ایران خودرو برای حضور در صف واردکنندگان به گوش نمی رسد و این در حالی است که این خودروساز، شرکای خارجی معتبری دارد که از آن جمله می‌توان به دانگ فنگ، هایما و سوزوکی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، به نظر می‌رسد حرکت قدرتمند و پرشتاب سال های اخیر ایران خودرو در راستای توسعه مهندسی طراحی و عرضه خودروهای بومی که به محصولات تازه ای مانند ری‌را و TF21 منجر شده، تمرکز اصلی این خودروساز است و به جای حضور در بحث واردات، این گروه خودروسازی قصد دارد تا روی توسعه سبد محصولاتش تمرکز داشته باشد.

کشورهای زیادی در جهان دانش صنعت خودروسازی را ندارند و مونتاژ خودروها در بسیاری از کشورهای جهان به معنای خودروسازی و بهره گیری از این دانش نیست. کشور روسیه با عقبه اقتصادی و صنعتی قدرتمند نیز با تحریم ها مجبور به توقف تولید خودرو و حتی تقلیل استاندارد ها شد اما این موضوع در ایران به دلیل تجربه چندین دهه تحریم به گونه ای متفاوت پیش رفت. صنعت خودرو در بحبوحه بحران کرونا، بحران کمبود چیپ‌ست و بحران های اقتصادی، حتی یک روز هم تولیدش را متوقف نکرد و حتی در این بین محصولات تازه ای با نشان بومی خودروسازان متولد شد. گروه صنعتی ایران خودرو طی سه دهه گذشته در بازه بیش از یک دهه تنها موفق به طراحی خودرو سمند شده بود اما در کمتر از 5 سال اخیر، شمار خودروهای تازه بومی این خودروساز پیشرفت قابل توجهی را نسبت به دوران تحقیق و توسعه سمند نشان می دهد. ایران خودرو این روز ها تنوع گسترده از پیشرانه را در بازه های قدرتی قابل توجه در اختیار دارد و گیربکس های دستی و اتوماتیک موجب ایجاد تنوع قابل توجهی در سبد محصولات این خودروساز شده است.

این گروه خودروسازی که روزگاری تنها متکی به تولیدات برند پژو بود، امروز سری محصولاتی را از کلاس هاچ بک کوچک شهری تا کراس اوور شهری با نشان اختصاصی خودش آماده عرضه به بازار کرده و به نوعی در صف برند های معتبر صنعت خودرو در جهان قرار گرفته که بالاترین میزان خودکفایی را دارد. این خودکفایی و خودروسازی بدون شک نمونه ای در هیچ نقطه از جهان ندارد چرا که خودروسازان دیگر کشورها عمدتا با تامین قطعات از قطعه سازان کشورهای دارای دانش به فعالیت ادامه می دهند و برای مثال اگر چرخه تامین برخی قطعات صنعت خودروسازی کره جنوبی با کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و چین قطع شود، احتمالا تولید خودرو در این کشور کاملا متوقف خواهد شد اما صنعت خودرو ایران که باتجربه ترین صنعت در مقابل تحریم هاست، سبد ضدتحریم محصولات را توسعه داده و در این مسیر به حرکت ادامه می‌دهد. چنین دستاوردها و دانشی منجر به شکل گیری بدنه ای مستحکم و دانش بنیان در گروه صنعتی ایران خودرو شده که این خودروساز را از حضور در صف وارداتی ها بی نیاز می کند و این در حالی است که مدیرعامل این گروه خودروسازی پیشتر نیز بارها تاکید کرده بود که با واردات در راستای افزایش رقابت در بازار موافق است.

محدودیت منابع مالی با وجود استمرار الزام به عرضه خودرو با قیمت دستوری منجر به طراحی سیاست تولید اقتصادی در صنعت خودرو کشور شده و در همین راستا گروه صنعتی ایران خودرو رشد حداکثری تولید مستقیم خودرو و اجتناب از تولید خودرو ناقص با شناسایی گلوگاه های تولید را در دستور کار قرار داده است. در چنین شرایطی که مدیریت منابع مالی در راستای توسعه سبد محصولات و بهسازی محصولات موجود باید در اولویت باشد، ایران خودرو نیز با انتخاب مسیر تولید و اجتناب از سرازیر کردن منابع مالی برای واردات خودرو سعی دارد تا مسیر پیش روی توسعه محصولات جدید را بدون توقف بپیماید و وقفه ای در توسعه محصولات به بهانه واردات ایجاد نکند. همچنین توجه به این نکته ضروری است که یک خودرو واردات با توجه به قوانین اعلام شده احتمالا با امکانات پایه و کمترین سطح فنی در بهترین حالت امکان عرضه با قیمت حدود 700 میلیون تومان را خواهد داشت و این در حالی است که ایران خودرو در بازه های قیمتی پایین تر از این عدد، محصولاتی با بالاترین سطح آپشن و قوای محرکه قدرتمند و گیربکس اتوماتیک را عرضه می کند لذا تمرکز روی توسعه و تولید این محصولات می تواند در اولویت بالاتری نسبت به واردات خودرو در برنامه ایران خودرو ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ