عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

نگاه تنگ‌نظری نباید به مناطق آزاد وجود داشته باشد

اقتصاد ایران: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:مدیریت مناطق رامی‌توان به‌گونه‌ای تعریف کرد که هم به نحوی ذیل وزارت اقتصاد باشد و هم در عین حال اختیارات لازم را نیز داشته باشد

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، تحول مدیریتی در مناطق آزاد را به فال نیک گرفت و به بحث نظارت‌پذیر شدن این مناطق تاکید کرد.

وی، نظارت‌پذیری را یک از مشکلات مناطق آزاد برشمرد و اظهار داشت: مناطق آزاد وقتی درحوزه ریاست جمهوری باشد، نظارت‌پذیر نیست و از این بابت دچار مشکل بود؛ ولی وقتی زیرنظر وزارت امور اقتصادی باشد، نظارت‌پذیرتر خواهد شد.

این نماینده مجلس معتقد است که مدیریت مناطق رامی‌توان به‌گونه‌ای تعریف کرد که هم به نحوی ذیل وزارت اقتصاد باشد و هم در عین حال اختیارات لازم را نیز داشته باشد.

مرحبا بر این موضوع تاکید کرد که نگاه تنگ‌نظری نباید به مناطق آزاد وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه نباید این مناطق را محدود کرد.

این نماینده اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم معافیت‌های مالیاتی برای تشویق سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد تاکید نمود.

وی درخصوص امکان بازگشت معافیت‌های مالیاتی خصوصا ارزش افزوده و مشوق‌های گمرکی به مناطق آزاد گفت: این مسئله ارتباطی با انتقال دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ذیل وزارت امور اقتصادی و دارایی ندارد؛ چراکه این مناطق طبق قانونی ‌که دارند، باید عمل شود و تا زمانی که قانون اصلاح نشده و تغییراتی در آن ایجاد نگردد، قانون فعلی حاکم است و بر همان اساس هم اقدام خواهد شد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی افزود: یکسری دیدگاه‌های منفی نسبت به مناطق آزاد در سالیان اخیر مطرح شده که شاید به عملکرد بعضی از مناطق آزاد بازمی‌گردد، درحالی که نباید آن را به کل مناطق تعمیم داد. مناطق آزاد یک فرصت برای اقتصاد کشور و هم برای اقتصاد دنیا است و در اقتصادهای مختلف دنیا حتی آنهایی که اقتصاد آزاد و لیبرال داشتند، وجود مناطق آزاد موثر بوده است. لذا من فکر می‌کنم ما به دور از هرگونه تنگ‌نظری باید به این مناطق نگاه کنیم؛ این مناطق نباید محدود و بسته شوند و معافیت‌ها نیز باید باشد؛ زیرا این مناطق دروازه ورود تکنولوژی و صادرات کالاهای داخلی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مناطق آزاد نتوانستیم تولیدات مناسبی را داشته باشیم ‌که به عنوان یک پایگاه صادراتی از آنها استفاده نماییم؛ بنابراین باید به این مسائل توجه و مناطق آزاد را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ