رشد 151 درصدی تولید خودرو در 8 ماه امسال

اقتصاد ایران: تولید خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماه امسال صعودی بلند را تجربه کرد و طبق اعلام وزارت صمت، این روند رو به رشد کماکان ادامه خواهد داشت. طبق گزارش‌های منتشره در صورت‌های مالی سه تجاری‌ساز بزرگ کشور، تا پایان آبان امسال ۱۵هزار و ۸۶۴ دستگاه انواع کامیون، اتوبوس، ون و مینی‌بوس به تولید رسیده که نشان از رشد ۱۵۱درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،این آمار البته بدون لحاظ تیراژ چندین شرکت بخش خصوصی و همچنین منهای آمار وانت‌ها است. تجاری‌سازان طی سال جاری با رشد قابل‌توجهی در تولید مواجه شده و در حال رساندن تولید رسمی به ظرفیت اسمی خود هستند. گفته می‌شود بهبود بازار خودروهای تجاری در کنار عقد قراردادهای جدید از سوی وزارت کشور، دو دلیل اصلی رشد تیراژ تجاری‌سازان در هشت ماه امسال است. البته صحبت از صادرات خودروهای تجاری به‌خصوص به روسیه نیز هست، هرچند این موضوع در صورت‌های مالی تجاری‌سازان  نمودی نداشته است.

گویا قرار است تولید خودروهای تجاری تا پایان سال به 30هزار دستگاه برسد و برای سال آینده نیز تیراژ 50هزاردستگاهی در نظر گرفته شده است. با توجه به تولید کمتر از 16هزاردستگاهی تجاری سازان در هشت ماه امسال، آنها باید بالغ بر 14هزار دستگاه دیگر در چهار ماه امسال به تولید برسانند تا به هدف 30هزاردستگاهی برسند. باید منتظر ماند و دید با توجه به بازه زمانی چهار‌ماهه، تجاری‌سازان می‌توانند تیراژ بالغ بر 14هزاردستگاهی را به ثبت برسانند یا هدف 30هزاردستگاهی محقق نخواهد شد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که به‌جز این سه خودروساز، شرکت‌های خصوصی کوچکی نیز هستند که آنها نیز به تولید محصولات تجاری مشغولند. بنابراین طبعا بخشی از تولید 30هزاردستگاهی نیز توسط آنها انجام خواهد شد. 

طبق آنچه در صورت‌های مالی سه تجاری‌ساز بزرگ کشور آمده، آنها در مجموع طی هشت ماه امسال 12هزار و 47 دستگاه کامیون را به تولید رسانده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سنگینی را تجربه کرده است. در کارنامه تجاری‌سازان همچنین تولید 440 دستگاه اتوبوس نیز به ثبت رسیده، ضمن آنکه آنها 274 دستگاه مینی‌بوس را نیز در بازه زمانی تحت بررسی تولید کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد هرچند تولید کامیون رشد قابل‌توجهی داشته، با‌این‌حال تیراژ اتوبوس و مینی‌بوس کماکان پایین است. اما بنابر آمار منتشره، ایران‌خودرو دیزل در هشت ماه امسال 10هزار و 727 دستگاه انواع محصول تجاری را به تولید رسانده تا در مقایسه با هشت ماه مشابه سال گذشته 200درصد رشد را تجربه کند. بیشترین محصول تولیدی ایران‌خودرو دیزل تا پایان آبان به کامیون مربوط می‌شود، چه آنکه این شرکت هشت‌هزار و 56 دستگاه از این مدل خودرو را تولید کرده است.

بزرگ‌ترین خودروساز تجاری ایران همچنین دوهزار و 230 دستگاه ون را نیز در بازه زمانی تحت بررسی به تولید رسانده، حال آنکه در هشت ماه پارسال، تیراژ ون‌های این شرکت به 350 دستگاه هم نرسیده بود. دیگر محصول تولیدی ایران‌خودرو دیزل تا پایان آبان، اتوبوس و مینی‌بوس بوده که البته تنها یک دستگاه مینی‌بوس در این شرکت تولید شده است. این در شرایطی است که ایران‌خودرودیزلی‌ها تا پایان آبان 440 دستگاه اتوبوس را به تولید رسانده‌اند.

اما از سایپادیزل نیز خبر می‌رسد این شرکت در هشت ماه امسال تنها کامیون به تولید رسانده است. طبق صورت‌های مالی منتشره، تیراژ این تجاری‌ساز وابسته به سایپا در هشت ماه امسال هزار و 131 دستگاه بوده که نسبت به تولید 658دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، رشد بالغ بر 80درصدی را نشان می‌دهد. سری هم به تجاری‌ساز بخش خصوصی کشور یعنی بهمن دیزل بزنیم، شرکتی که مینی‌بوس، کامیون و خودروهای کاربری در هشت ماه امسال به تولید رسانده است. طبق صورت‌های مالی منتشره، کل تیراژ بهمن‌دیزل در هشت ماه امسال، چهارهزار و شش دستگاه بوده که عمده آن به کامیون مربوط می‌شود.

در مقایسه با هشت ماه مشابه سال گذشته، تولید بهمن‌دیزل بیش از 93درصد رشد را به خود می‌بیند. این شرکت تا پایان آبان امسال دوهزار و 860 دستگاه کامیون را به تولید رسانده، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته تیراژ این محصول در بهمن‌دیزل کمتر از هزار و 300 دستگاه بوده است. بنابراین تولید کامیون در بهمن‌دیزل 120 درصد  بالا رفته است. بهمن‌دیزل همچنین 273 دستگاه مینی‌بوس را نیز تا پایان آبان به تولید رسانده و علاوه بر آن، در کارنامه این شرکت تولید 873دستگاه خودروی تجاری کاربری هم به‌چشم می‌آید.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ