پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403

اقتصاد ایران: این مقاله در مورد پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 از وبسایت فولاد ایرانیان برداشت شده است و برای مشاهده گزارش جامع آن باید به لینک گزارش مراجعه نمایید.

عوامل بنیادی بسیار تأثیرگذاری مانند قیمت جهانی آهن و فولاد، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی، تورم و روند رشد اقتصادی کشور می‌توانند در پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده تعیین‌کننده باشند. نوسانات دلار، عرضه و تقاضا و مشکلات زنجیره تأمین به‌عنوان پارامترهای مهم به شمار می‌روند. برای پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال 1403 به بررسی نمودار سنگ آهن گل گهر و شمش فولادی اصفهان و هم‌چنین نمودار نرخ دلار می‌پردازیم و در ادامه پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد اصفهان را انجام می‌دهیم. البته به دلیل خبر محور بودن بازار، تحلیل تکنیکال نسبت به تحلیل فاندامنتال تأثیرگذاری کمتری دارد، به همین دلیل بیشترین تمرکز این مقاله بر تحلیل بنیادی بهای آهن و مقاطع فولادی خواهد بود. در ادامه به بررسی هریک از این موارد می‌پردازیم.

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده تأثیر به سزایی در فعالیت اقتصادی و عملکرد فعالان حوزه صنعت دارد. چه فعالانی که مستقیماً درگیر خریدوفروش مقاطع فولادی هستند و چه مهندسان و صنعتگرانی که قیمت آهن آلات می‌تواند در هزینه و سود اقتصادی محصولات آن‌ها تأثیرگذار باشد. به‌عنوان نمونه پیش بینی قیمت میلگرد و پیش بینی قیمت تیرآهن برای مهندسان ساختمان و پیش بینی قیمت ورق برای صنعتگران بسیار پراهمیت و حیاتی است.

چشم انداز تورم و رکود در بازار ایران

تورم افسارگسیخته، ادامه تحریم‌های اقتصادی و اختلال در گردش‌های مالی، محدودیت در منابع انرژی مانند برق و گاز طبیعی، روند منفی رشد اقتصادی و افزایش نرخ مواد اولیه باعث افزایش بهای تمام‌شده فولاد می‌شود. نرخ بالای تورم در ایران و در ادامه آن رکود در صنایع مصرف‌کننده فولاد با کاهش میزان تقاضا در داخل همراه خواهد بود که بی‌شک پس از هر رشد قیمتی ناشی از شوک دلار مانند سال 1401، باعث رکود در بازار داخلی فولاد مانند سال 1402 می‌شود. هرچند امکان صادرات می‌تواند گزینه کاهش تولید را از انتخاب‌های تولیدکنندگان دور کند ولی وضع تعرفه‌ها و تغییرات قوانین صادراتی به صورت فصلی این معادله را پیچیده‌تر از قبل کرده است.

پیش بینی قیمت دلار در سال 1403 از عوامل مؤثر بر قیمت آهن آلات

به نظر می‌رسد قیمت دلار و نوسانات ارزی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر اقتصاد، بازار فولاد ایران و نحوه پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1402 است. جدا از ایجاد التهاب در بازار و افزایش تورمی قیمت‌ها، اولین و مهم‌ترین تأثیر افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت مواد اولیه و درنتیجه افزایش قیمت تولید است. دومین تأثیر افزایش قیمت دلار سوق دادن تولیدکنندگان به خام فروشی صادراتی مواد اولیه مانند سنگ آهک و کسب درآمد دلاری است که باعث افزایش قیمت شمش و هزینه تولید مقاطع فولادی در بازار می‌شود. هم‌چنین افزایش قیمت دلار، قیمت‌های پایه‌ای عرضه آهن آلات در بورس کالا را افزایش داده و درنتیجه باعث افزایش نرخ آهن آلات و مقاطع فولادی در بازار 1403 می‌شود. بر این اساس پیش بینی قیمت دلار 1403 می‌تواند چشم‌انداز روشنی از پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 ایجاد کند.

پارامترهای مؤثر بر قیمت دلار در سال 1403 شامل موارد زیر می‌شود:

  • احتمال افزایش قیمت بنزین

  • کسری بودجه دولت

  • افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی

  • عملکرد سیاسی دولت

با توجه به پارامترهای بالا می‌توان پیش بینی کرد که نرخ دلار در سال 1403 به روند صعودی خود ادامه دهد و بتواند قیمت‌های جدیدی را به ثبت برساند. با توجه به نمودار 5 ساله نرخ دلار بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار از محدود 50 هزار تومان کمتر شود. حمایت قوی در قیمت 55 هزار تومان و یک مقاومت در 60 هزار تومان دو محدود مهم در سال 1403 به شمار می‌رود. عبور نرخ دلار از 60 هزار تومان می‌تواند شوک قیمتی به بازار آهن آلات 1403 در پی داشته باشد. التهاب ناشی از جهش نرخ دلار باعث افزایش مقطعی تقاضا در بازار شده که افزایش چند ده‌درصدی و تورمی قیمت آهن آلات را در پی خواهد داشت. پس از این افزایش تورمی قیمت آهن آلات دوباره شاهد تورم در بازار آهن آلات خواهیم بود چرا که این افزایش تقاضا درحالی بوده که افزایشی در میزان مصرف آهن آلات به وجود نیامده است. بنابراین با پیشخور شدن میزان تقاضا در یک دوره کوتاه، بازار آهن آلات وارد رکود چندین ماهه خواهد شد.

پیش بینی قیمت جهانی آهن آلات در سال 1403(2024)

قیمت جهانی فولاد، یک فاکتور بسیار تأثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن آلات و محصولات فولادی مانند قیمت میلگرد، قیمت نبشی و قیمت ورق‌های فولادی در بازار داخلی است. در ادامه باید دید عوامل افزایش نرخ کامودیتی ها و مواد اولیه مانند جنگ اوکراین، پایان سیاست‌های انقباضی در کشورهای صنعتی، شروع پروژه‌های زیرساختی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد، کاهش و ثبات قیمت انرژی در جهان، کاهش تورم و رکود در صنایع ساختمانی و خودرویی مختلف چگونه عمل می‌کنند. در زیر نمودار قیمت جهانی میلگرد فولادی قابل معامله در بازار شانگهای و بورس فولاد لندن را مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که در نمودار 10 ساله قیمت جهانی میلگرد فولادی در بالا مشاهده می‌کنید قیمت جهانی میلگرد فولادی در یک حمایت بسیار قوی در محدود 3500 الی 3700 دلار قرار دارد. بعید به نظر می‌رسد به پایین این محدود سقوط کند. عبور قیمت جهانی فولاد از 4000 دلار و شکست خط روند 4 ساله می‌تواند نرخ جهانی فولاد را تا 5000 دلار بالا ببرد. هرچند کاهش قیمت جهانی فولاد در بازار آهن ایران بی‌تأثیر است اما هرگونه افزایش قیمتی در نرخ جهانی فولاد می‌تواند باعث افزایش قیمت آهن آلات در بازار ایران شود.

برای مشاهده تحلیل تکنیکال پیش بینی قیمت تیرآهن و میلگرد اصفهان و همچنین پیش بینی قیمت مواد اولیه مانند شمش فولادی و سنگ آهن در سال 1403 به منبع در انتهای مقاله مراجعه کنید.

به‌صورت کلی تورم بالای 50 درصد، کنترل دستوری قیمت‌ها، احتمال رشد نرخ دلار به بالای 60 هزار تومان، کسری دولت، رشد اقتصادی منفی و باقی ماندن مشکلات خط تولید مانند تحریم‌ها و قطع گاز طبیعی و برق برای تولیدکنندگان منجر به کاهش عرضه‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی می‌شود. ازاین‌رو با فرض ثابت بودن یا کاهش میزان تولید فولاد و افزایش یا ثابت ماندن میزان صادرات و مصرف فولاد، ادامه تحریم‌ها، تورم بالا و افزایش قیمت دلار و سایر کالاهای اساسی در سال 1403، باید برای پیش بینی قیمت آهن آلات بگوییم با یک چرخه افزایش قیمت مقاطع فولادی و رکود تا پایان سال 1403 روبرو خواهیم بود.

این مقاله تنها یک پیش بینی بازار آهن و فولاد براساس شواهد بنیادی و الگوهای تحلیلی بوده و مسلماً قطعی نیست.

منبع:



https://www.fooladiranian.com/post/%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%a2%d9%87%d9%86-%d8%a2%d9%84%d8%a7%d8%aa/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ