با قابلیت های منحصربفرد گوشی گوگل تاشو آشنا شوید

اقتصاد ایران: ازآنجا که طبق گزارش‌ها عرضه‌ی گوشی تاشو گوگل در سال آینده حتمی به‌نظر می‌رسد، بد نیست به قابلیت‌هایی که می‌تواند از این گوشی، دستگاهی هیجان‌انگیز بسازد نگاهی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،نام گوگل همواره یادآور گوشی‌های هوشمند اندرویدی بوده است و اکنون به‌لطف دستگاه‌های سری پیکسل این نام در دنیای گوشی‌های اندرویدی برجسته‌تر نیز شده است. آخرین مدل گوشی‌های گوگل، یعنی پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو، برخلاف داشتن معایب جزیی، توانسته است دل اکثر مشتریان را به‌دست آورد. اگر دوست دارید تجربه‌ای خالص و تمام‌عیار از اندروید داشته باشد، پیکسل شما را به این آرزو می‌رساند. حتی بسیاری از کاربران آیفون نیز گوشی‌های پیکسل را به سایر دستگاه‌های اندرویدی ترجیح می‌دهند.

حالا، به‌نظر می‌رسد اولین گوشی تاشو پیکسل در سال ۲۰۲۳ عرضه شود که احتمالاً پیکسل فولد نام خواهد داشت. پیکسل فولد یکی از دستگاه‌های موردانتظار سال آینده است که تاکنون اطلاعاتی از آن نیز فاش شده است. بااین‌حال، هنوز هیچ خبر رسمی درباره‌ی گوشی مذکور منتشر نشده است و امیدواریم بتوانیم قابلیت‌های زیر را در آن شاهد باشیم.

دوربین باکیفیت با قابلیت ویرایش تصویر

گوشی پیکسل 6 پرو و پیکسل 7 پرو

بااینکه گوشی‌های تاشو مختلفی مثل گلکسی زد فولد 4 سامسونگ در بازار وجود دارد، یکی از ویژگی‌های مهمی که اکثر آن‌ها از آن بی‌بهره‌اند، بهره‌مندی از دوربین قدرتمند است؛ اما یکی از قابلیت‌های عالی گوشی‌های پیکسل، تصویربرداری آن‌ها است.

امیدواریم پیکسل فولد نیز مثل سایر نسل‌های گوشی پیکسل از دوربین قدرتمندی برخوردار باشد. یکی از ویژگی‌های دوست‌داشتنی دستگاه‌های جدید پیکسل طراحی نوار منحصر‌به‌فرد دوربین آن‌ها است که از پیکسل 6 پدید آمد و امیدواریم در پیکسل فولد نیز دیده شود.

رندر پیکسل فولد گوگل

طبق شایعه‌هایی که تاکنون منتشر شده است، پیکسل فولد از دوربین نسبتاً خوبی با رزولوشن حداقلی ۶۴ مگاپیکسل بهره‌مند است و به حسگرهای ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو و ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید نیز مجهز شده است. اگرچه دوربین تله‌فوتو در مقایسه با حسگر ۴۸ مگاپیکسلی پیکسل 7 پرو اندکی پس‌رفت داشته است، باتوجه به طراحی تاشو این گوشی، چندان هم عجیب نیست. ازآنجا که گوشی مذکور سه دوربین دارد، به‌احتمال زیاد از طراحی نوار دوربین استفاده می‌کند که در رندرهای فاش‌شده و شایعه‌ها نیز دیده شده است. بااین‌حال، هنوز هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است گوگل در دقیقه‌ی نود تصمیمش را عوض کند.

افزون‌بر سیستم دوربین سه‌گانه، گزارش‌ها حاکی از آن است که پیکسل فولد از دو دوربین ۹.۵ پیکسلی دیگری نیز استفاده کند که یکی در پانچ‌هول نمایشگر بیرونی و دیگری در حاشیه‌ی بالایی نمایشگر اصلی در زمان بازبودن گوشی به‌کاررفته است.

اگر جزییات شایعه‌شده درست باشد، انتظار می‌رود پیکسل فولد یکی از بهترین سیستم‌های دوربین در گوشی‌های تاشو را داشته باشد. زمانی که سیستم مذکور را با قابلیت‌های عالی ویرایش تصویر پیکسل مثل Magic Eraser ترکیب کنید، از پیکسل فولد یک استودیوی تصویربرداری ویژه‌ی حمل‌شدنی خواهید ساخت.

نمایشگری با خط لولای ناپیدا

دستگاه‌های تاشو سامسونگ

از زمان عرضه‌ی گوشی‌های تاشو، مشکلی بزرگ در آن‌ها دیده شده که وجود خطی نورانی در محل تاشدن صفحه است. حتی با وجود بهبود چشمگیر فاجعه‌هایی مثل آن‌چه در اولین گلکسی فولد سامسونگ دیده شد، بازهم همیشه می‌توان خطی نورانی در وسط نمایشگر گوشی‌های تاشو مشاهده کرد. شاید برخی مدل‌ها بهتر از سایرین باشند؛ ولی نمی‌توان این مشکل را نادیده گرفت.

شاید گوگل از نظر بی‌نقصی محصولات، درحد اپل نباشد؛ ولی در سری پیکسل مسیر طولانی را طی کرده است. امیدواریم این شرکت راهی برای از بین‌بردن خط محل تای نمایشگر و هرچه نامرئی‌ترکردن آن پیدا کند که آرزویی دست‌یافتنی است؛ چراکه طراحی پیکسل فولد شباهت بیشتری به گوشی Find N اوپو تا گلکسی زد فولد 4 سامسونگ دارد.

گوشی تاشو اوپو فایند N

طبق رندرهای منتشرشده، پیکسل فولد نمایشگر وسیع‌تری درمقایسه‌با زد فولد 4 دارد که آن را به گوشی‌های هوشمند معمولی شبیه‌تر می‌کند. زمانی که پیکسل فولد را باز کنید، نمایشگری بزرگ‌تر با جهت افقی دارد که همین ویژگی، می‌تواند خط محل تای وسط صفحه را کم‌تر کند.

در هر صورت، امیدواریم با بازکردن گوشی تاشو گوگل، خط وسط صفحه اولین چیزی نباشد که نظرمان را به خوش جلب می‌کند. اگر قرار باشد از دستگاهی تاشو به‌عنوان گوشی اصلی خود استفاده کنیم و تمام روز سرمان در صفحه‌ی آن باشد، هیچ‌کس نمی‌خواهد وجود یک خط بازتاب‌دهنده‌ی نور در وسط صفحه حواسش را از کارش پرت کند.

تراشه‌ی تنسور گوگل با قابلیت‌های هوش مصنوعی

تراشه‌ی تنسور در پیکسل 6a

با عرضه‌ی پیکسل 6، گوگل پا جای پای اپل گذاشت و تولید تراشه‌های اختصاصی‌اش را به نام گوگل تنسور آغاز کرد. با عرضه‌ی پیکسل 7، شاهد معرفی نسل دوم این تراشه به نام تنسور G2 بودیم که عملکرد رضایت‌بخشی را به‌نمایش گذاشته است، البته در زمینه‌ی عمر باتری می‌تواند بهتر از این عمل کند.

درحالی‌که بنچمارک‌های تنسور توانایی رقابت با همتایان کوالکامی و مدیاتک را ندارد، تراشه‌ی گوگل از قابلیت یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برخوردار است که امیدواریم در پیکسل فولد نیز ادامه یابد.

مقاله‌های مرتبط:

  • پیکسل فولد گوگل با دوربین سه‌گانه و طراحی جذاب در رندرهای غیررسمی رؤيت شد
  • پیکسل فولد: چه انتظاراتی از نخستین گوشی تاشو گوگل داریم؟

ازآنجا که عرضه‌ی پیکسل فولد برای می ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است، احتمالاً از همان تراشه‌ی تنسور 2 به‌کاررفته در پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو استفاده خواهد کرد. اگرچه، احتمال دارد گوگل معرفی تنسور 3 را جلو بیندازد و آن را در پیکسل فولد تعبیه کند. فقط زمان می‌تواند این مسئله را مشخص کند.

باتوجه به نقش مهم تراشه‌های تنسور در فراهم‌کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی دستگاه‌های پیکسل، مشاهده‌ی مزایای آن در یک گوشی تاشو می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. درحال‌حاضر، به‌لطف تراشه‌ی تنسور به قابلیت‌های کاربردی و جالبی مثل Magic Eraser و سایر بهبودهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای ویرایش تصویر، کاهش نویز پس‌زمینه‌ی تماس‌ها، پیشنهاد ایموجی باتوجه به موضوع مکالمه در اپلیکیشن Messages، امکان ترانویسی فایل‌های صوتی و موارد دیگر دسترسی داریم. تنسور حتی قابلیت شگفت‌انگیز Direct My Call را با گذشتن از پیام‌های راهنمای خودکار در تماس‌ها و نمایش فوری تمامی گزینه‌های ممکن بهبود داده است. گوگل می‌تواند نمایشگر بزرگ‌تر پیکسل فولد را به قابلیت‌های بیشتری مبتنی‌بر هوش مصنوعی تنسور مجهز کند که بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

پشتیبانی از قلم استایلوس

قلم استایلوس به همراه گلکسی S22 اولترا

اگرچه هنوز هیچ خبر یا گزارشی مبنی‌بر پشتیبانی پیکسل فولد از قلم استایلوس وجود ندارد، امیدواریم دستگاه تاشو گوگل چنین قابلیتی داشته باشد. چنین قابلیتی منطقی به‌نظر می‌رسد، مگر نه؟ نمایشگر بزرگ‌تر دستگاه‌های تاشو می‌تواند برای یادداشت‌برداری و حتی نقاشی بسیار مناسب باشد که هر دو امکان را می‌توان با پشتیبانی از قلمی مثل استایلوس به پیکسل فولد هدیه کرد. حتی گاهی کارکردن عادی با گوشی به‌وسیله‌ی قلم استایلوس نیز می‌تواند لذت‌بخش باشد و آثار انگشت کمتری روی صفحه به‌جا بگذارد.

بااین‌حال، وجود چنین قابلیتی به عوامل متعددی وابسته است. تاکنون هیچ گزارشی مبنی‌بر پشتیبانی پیکسل فولد از قلم استایلوس وجود ندارد. همچنین، اضافه‌کردن درگاهی برای جای‌گذاری قلم، قطعاً حجم بیشتری را به دستگاه اضافه می‌کند. همان‌طورکه می‌دانید، سامسونگ برنامه‌هایش برای به‌کارگیری قلم استایلوس در گلکسی زد فولد 4 را به‌خاطر کاهش حجم دستگاه مذکور کنار گذاشت. اگرچه مشتاقیم پیکسل فولد را با پشتیبانی از قلم ببینیم؛ اما احتمالاً این آرزو محقق نمی‌شود.

نرم‌افزار اندروید بهبودیافته برای نمایشگرهای بزرگ‌تر

گوشی تاشو گلکسی زد فولد 4 سامسونگ

اگر گوگل برای ورود به بازار دستگاه‌های تاشو جدی است، پس اندروید باید سازگاری بهتری با نمایشگر بزرگ‌تر چنین دستگاه‌هایی داشته باشد. فعلاً، بسیاری از اپلیکیشن‌ها فقط در گوشی‌های معمولی امکان اجرا دارند و پیداکردن برنامه‌هایی که با نمایشگر بزرگ‌تر گوشی‌های تاشو و تبلت‌ها کاملاً سازگار باشد کار بسیار دشواری است.

ازآنجا که گوگل توسعه‌دهنده‌ی اصلی سیستم‌عامل اندروید است و دستگاه‌های پیکسل از نسخه‌ای خالص و بی‌عیب‌ونقص آن بهره‌مند هستند، امیدواریم اندروید برای دستگاه‌های بزرگ‌تر مثل پیکسل فولد نیز بهبود داده شود. در دنیای iPadOS می‌توان نمونه‌های بی‌شماری مثل اپلیکیشن Scrivener را مشاهده کرد که با نمایشگرهای بزرگ آی‌پدها سازگاری تحسین‌برانگیزی دارند.

ایده‌ی گوشی‌های تاشو در کل بسیار جالب است؛ دستگاه‌هایی کوچک که در زمان نیاز امکان بازشدن و فراهم‌کردن فضای بیشتر برای کاربر دارند. باوجود این، اگر گوگل می‌خواهد با پیکسل فولد وارد این بازار شود، باید نرم‌افزارش را بهبود دهد تا امکان استفاده‌ی بهینه و کامل از نمایشگر بزرگ‌تر آن وجود داشته باشد. اگر قرار باشد تمامی اپلیکیشن‌ها کارکرد بهتری در نمایشگرهای کوچک داشته باشند، فایده‌ی داشتن گوشی تاشو چیست؟ گوگل با عرضه‌ی اندروید 12L و 13پیشرفت‌هایی را نشان داده است؛ ولی با عرضه‌ی پیکسل فولد باید عزم قاطع خود برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای ویژه‌ی نمایشگرهای بزرگ‌تر را ثابت کند.

بدنه‌ی مقاوم با بهره‌مندی از استاندارد IP68

شاید مهم‌ترین دلیل اقبال کاربران از گوشی‌های تاشو را بتوان کاربردهای بیشتر آن‌ها درمقایسه‌با گوشی‌های معمولی دانست که به‌لطف صفحه‌نمایش و بدنه‌ی بزرگ‌ترشان فراهم شده است. باوجوداین، کابردهای بیشتر و حجم و وزن بزرگ‌تر صرف‌نظر از تمام مزایایی که دارد، می‌تواند کاهش عمر و آسیب‌دیدن سریع‌تر دستگاه را در پی داشته باشد. وزن بیشتر و نمایشگر بزرگ‌تر به‌همراه ساختار لولایی و تاشو پیکسل فولد می‌تواند صدمات چشمگیری را هنگام سقوط تصادفی به آن وارد کند.

نمایش مقاومت در برابر آب در گوشی گلکسی زد فولد ۴

انتظار داریم گوگل از بهترین مواد ممکن برای ساخت پیکسل فولد استفاده کند و حداقل برای آن بدنه‌ای از جنس آلیاژ آلومینیوم مستحکم در نظر بگیرد. سامسونگ نیز با تشخیص این موضوع، گوشی‌های تاشو گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فلیپ 4 جدیدش را علاوه‌بر بدنه‌ی آلومینیوم، به استاندارد IPX8 مجهز کرده است که می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱/۵ متری زیر آب دوام بیاورد. اگرچه ساختار متمایز گوشی‌های تاشو بهره‌مندی از چنین استانداردهایی را بسیار دشوار می‌کند؛ اما این چیزی نیست که گوگل با سابقه‌ی درخشانش در تولید سری پیکسل از عهده‌ی آن بر نیاید.

نمایشگر مقاوم دربرابر ضربه و خش

همان‌طور که اشاره کردیم، نمایشگر بزرگ‌تر گوشی‌های تاشو با طراحی ویژه‌ی خود آسیب‌پذیری بیشتری دربرابر ضربات و خط‌وخش دارند؛ اما شکستگی نمایشگر و خودنمایی خطوط زشت روی صفحه آخرین چیزی است که کاربران از دستگاهی پرچم‌دار با قیمت گزاف انتظار دارند. پیش‌تر بخشی از مشتریان گوشی‌های تاشو سایر تولیدکنندگان از شکستگی نمایشگر گوشی‌های خود هنگام تاشدن خبر داده‌اند. اگرچه چنین گزارش‌هایی چندان رایج نیست، باید دانست که شیشه، شیشه است و می‌شکند. افزون‌براین، ساختار تاشو نمایشگر گوشی‌های مذکور تولیدکنندگان را ناچار کرده است که از مواد پلاستیکی بیشتری در آن استفاده کنند که باعث افزایش حساسیت آن‌ها دربرابر خط‌وخش می‌شود. این‌درحالی است که امکان استفاده از محافظ‌های رایج نمایشگر گوشی نیز در مدل‌ها تاشو وجود ندارد.

پیکسل فولد

آیا گوگل توانسته است برای این مشکلات راه حلی پیدا کند؟ بدون شک نمایشگر مقاوم‌تر نیاز به استفاده از مواد جدیدتری دارد که باتوجه به لزوم خم‌شدن آن‌ها اصلاً کار ساده‌ای نیست. حتی استفاده از مواد جدیدی مانند یاقوت کبود نیز به دلیل شکنندگی بالا در گوشی‌های تاشو بسیار بعید به‌نظر می‌رسد، مگر اینکه گوگل با خلاقیت‌هایش روشی خاص برای آن پیدا کند. در هر صورت، مقاومت کم نمایشگر یکی از مشکلات مهم گوشی‌های تاشو فعلی است که امیدواریم گوگل در پیکسل فولد برای آن فکر کرده باشد.

پشتیبانی سخت‌افزاری مطمئن

خرابی و شکستگی قطعات یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کاربران پیش از خرید گوشی‌های تاشو است. ازآنجاکه گوشی‌های تاشو طراحی جدیدی دارند و از نمایشگرهای متفاوت و لولا استفاده می‌کنند، تعمیرکردنشان به‌سادگی سایر گوشی‌ها نخواهد بود و تأمین قطعات و دسترسی به تعمیرکاران ماهر نیز این مشکل را پیچیده‌تر می‌کند. مشکل مذکور طی ماه‌های گذشته گریبان بسیاری از کاربران گوشی‌های تاشو سامسونگ را نیز گرفته است و افراد زیادی از دسترسی دشوار به پشتیبانی این شرکت برای تعمیر و تعویض گوشی‌های خود شکایت کرده‌اند.

باتوجه به اینکه پیکسل فولد اولین تجربه‌ی گوگل در دنیای گوشی‌های تاشو است، امیدواریم غول آمریکایی پیش از عرضه‌ی دستگاهش مراکز پشتیبانی مناسبی را برای حمایت از کاربران در زمان بروز مشکلات سخت‌افزاری ایجاد کند تا کاربران پیش‌ از خرید با اطمینان دستگاه‌شان را انتخاب و پس از آن با خیال راحت از آن استفاده کنند.

پتانسیل‌های زیاد پیکسل فولد گوگل

سری گوشی‌های پیکسل 7

با نزدیک‌شدن به پایان سال میلادی، به‌نظر می‌رسد سال آینده باید منتظر خبرهای هیجان‌انگیزی، به‌ویژه در ارتباط با پیکسل فولد گوگل باشیم. مشتاقیم ببینیم گوگل در اولین گوشی تاشو پیکسل چگونه هنرنمایی می‌کند، به‌ویژه که رقابت تنگاتنگی با رقبایی مثل سامسونگ و اوپو و برندهایی مثل آنر خواهد داشت. شاید بسیاری از قابلیت‌هایی که گفتیم بیشتر جنبه‌ی رؤیایی داشته باشد، ولی بسیاری هم واقع‌گرایانه و دردسترس‌اند.

در هر صورت، پیکسل فولد گوگل یکی از دستگاه‌هایی است که به امید دیدنش در ۲۰۲۳ سال میلادی جاری را به اتمام می‌رسانیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ