­عضو انجمن قطعه سازان:

کمبود نقدینگی پاشنه آشیل صنعت خودرو است

اقتصاد ایران: ­عضو انجمن قطعه سازان گفت: برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال باید مشکلات صنعت خودرو از جمله کمبود نقدینگی خودروسازان رفع شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امیرحسین مقتدری گفت: زیان انباشته 120 هزار میلیاردی خودروسازان در کنار بدهی خودروسازان به قطعه سازان و بدهی‌های بانکی باعث شده تا زنجیره صنعت خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند؛ علاوه بر این کمبود نقدینگی هم به این مشکلات اضافه شده است.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز به زنجیره تامین آسیب جدی وارد کرده است، گفت: 1200 قطعه ساز تا قبل از سال 97 فعالیت می‌کردند که به دلیل بدهی‌های بانکی و ورشکستی به کمتر از 600 قطعه ساز رسید؛ اکنون نیز به دلیل مشکلات مالی و معوق شدن بدهی ها، تعداد زیادی شرکت دیرکرد پرداخت اقساط تسهیلات به بانک‌ها داشته اند و اعتبار لازم را نزد بانک‌ها ندارند.

عضو انجمن قطعه سازان گفت: در کشور ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال وجود دارد و حتی در سال 96 نیز موفق به تولید این تعداد خودرو شدیم، اما اکنون به دلیل نبود منابع مالی، تیراژ تولید قطعات کاهش پیدا کرده است؛ اگر زیرساخت لازم برای افزایش تولید خودرو فراهم شود حتما قطعه سازان و خودروسازان می‌توانند نیاز صد در صدی بازار به خودرو را تامین کنند.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های جهانی زنجیره تامین و خودروسازان بین المللی کمبود چیپست و قطعات الکترونیکی است، افزود: از زمانی که بازار هوشمندسازی رونق پیدا کرده است، تقاضا برای چیپست هم افزایش یافت این در حالیست که عرضه ثابت بود.

مقتدری گفت: تامین قطعات خارجی بخشی از مشکلات بازار خودرو است که باید تدبیری برای آن سنجیده شود؛ قیمت گذاری دستوری هم که به یک مشکل برای صنعت خودرو تبدیل شد، در شرایطی که نرخ مواد اولیه چند برابر شد، قیمت گذاری کارگشا نیست و باید فکری به حال آن کرد، اگر قیمت خودرو به اندازه نرخ مواد اولیه افزایش نیابد قطعا روز به روز زیان خودروسازان افزایش می‌یابد و به زودی خودروسازان ورشکست خواهند شد.

عضو انجمن قطعه سازان گفت: باید با برنامه ریزی دقیق و هدفمند، زیان خودروسازان کاهش پیدا کند و خودروسازان بتوانند به موقع هزینه قطعات را پرداخت کنند و در نتیجه زنجیره تامین هم افزایش پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ