سبزپوشی کوچک‌های بورس نتوانست شاخص را مثبت کند؛

سیگنال مثبت بازارهای بین المللی به بازار سهام

اقتصاد ایران: در جریان معاملات امروز، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین معاملات بازار را به خود اختصاص دادند، اما رشد نمادهای کوچک نتوانست شاخص کل را شبز کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، روند بورس برای دومین روز پیاپی تکرار شد تا تقابل سهم‌های کوچک بورسی با شاخص سازها بیشتر به چشم بیاید.

شاخص کل امروز هم منفی بود و شاخص کل هموزن مثبت معاملات را به پایان رساند.

ابهامات موجود در بازار سرمایه هنوز برطرف نشده است و این بازار برخلاف سایر بازارهای مالی در حال افت و خیز است تا روندی ثابت به خود بگیرد.

هنوز اخبار بودجه‌ای منتشر نشده و اهالی بازار نامه 8 آذر ماه مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را فراموش نکرده‌اند. نامه‌ای که قرار است حداقل 25 درصد از ارزش کل دارایی های صندوق های با درآمد ثابت در اوراق با درآمد ثابت منتشر شده توسط دولت با تضمین سازمان برنامه و بودجه کل کشور سرمایه گذاری شود.

از سوی دیگر شایعه قطع گاز صنایع بورسی از جمله پتروشیمی ‌ها در روزهای اخیر دست به دست شده است که از علل اصلی افت قیمت صنایع این گروه بوده است و با توجه به وزن بالای این گروه در روند شاخص کل نیز مؤثر واقع شده است. بنابراین با این روند به نظر نمی ‌رسد شاخص در کوتاه مدت به روند صعودی بازگردد. به عبارت دیگر، هنوز مسائل داخلی بورس حل نشده است و همین مساله نیز سبب شده است تا سهامداران جانب احتیاط را بگیرند. 

امروز گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین معاملات بازار را داشت. در صدر جدول‌های ورود و خروج پول حقیقی خودرویی‌ها قرار داشتند.

روند سودسازی شرکت ها بهتر خواهد شد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه  گفت: بازار سرمایه اکنون متاثر از عوامل بنیادی شرکت ‌ها مانند نرخ خوراک، نرخ سوخت و مسایل مربوط به بودجه است تا از این طریق تحلیلگران اثر آن را بر معاملات بازار ارزیابی کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با رشد نرخ کامودیتی ‌ها در بازارهای جهانی و ثبات نرخ بهره آمریکا، باید منتظر سیگنال مثبت بازارهای بین المللی به بورس تهران باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در چنین شرایطی، شرکت‌های صادرات محور با رشد قیمت دلار نیما به بیش از ۲۸ هزار تومان و نیز بهبود شرایط بازارهای جهانی می ‌توان روند رو به رشدی را در راستای سودسازی شرکت انتظار داشت.

تکرار رفتار سهامداران در بورس

در پایان معاملات روز سه ‌شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 4 هزار و 199 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 409 هزار و 404 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 30 صدم درصد بوده است. 

شاخص کل هموزن بورس نیز با رشد هزار و 616 واحدی در سطح 416 هزار و 190 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 39 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 30 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 610 واحد قرار گرفت.  

کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 35 هزار و 624 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 29 هزار و 576 میلیارد تومان بود که 83 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 430 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 10 درصد بوده است.

کاهش خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات سه‌شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یاازدهمین روز متوالی منفی شد و 143 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته 32 درصد کاهش یافته است. 

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا)، خبنیان (شرکت بنیان دیزل) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت و در سوی دیگر نمادهای ورنا (سرمایه ‌گذاری‌ رنا (هلدینگ)‌)، وساپا (سرمایه ‌گذاری‌ سایپا) و غزر (صنعتی زر ماکارون) بیشترین ورود پول را داشتند.

رشد ارزش صف‌ های خرید بازار سهام

در جریان معاملات امروز، 57 درصد نمادها با رشد قیمت و 43 درصد سهم‌ها با افت قیمت روبرو شدند. در معاملات روز سه ‌شنبه، 96 نماد صف خرید داشتند و 22 نماد با صف فروش مواجه بودند. 

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 38 درصدی به 275 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 25 درصد افزایش یافت و 188 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد غاذر (شرکت کشت و صنعت پیاذر)، ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) و کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ