ادامه روز‌های خوش‌ خودرویی‌ها در بازار سرمایه

اقتصاد ایران: به عقیده کارشناسان، این روزها، روزهای خوش خودرویی‌ها در بورس است، خودروسازها با نجات از قیمت‌گذاری دستوری و با عرضه خودرو در بورس، با افزایش قیمت بیش از 20 تا 80 درصدی نسبت به قیمت پایه کارخانه، محصولات خود را به فروش می‌‌رسانند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بازار سرمایه پس از چند روز درجا زدن‌، تا حدودی امروز روند مشخص به خود گرفت، البته این روند برخلاف انتظارات، کاهشی بود. 

در وضعیت کنونی برخی از تحلیلگران تکنیکال از اثر سطح مقاومت در مرز یک میلیون و 422 هزار واحد صحبت می‌‌کنند که مشکل زیادی را برای سهامداران ایجاد کرده است، تحلیلگران بنیادی نیز افزایش ریسک‌‌های سیستماتیک را موجب کاهش ارزش معاملات در بورس می‌دانند.

برخی دیگر از تحلیلگران بازار سهام، کلید رونق بورس را سیاسی می‌دانند و معتقدند وضعیت بازار را عوامل سیاسی توضیح می‌دهد و راه حل مشکلات بازار نیز عمدتاً سیاسی است، بنابراین فعلا بازار در ابهام و نااطمینانی عمیقی به سر می ‌برد.

* پنج ریسک مهم در شرایط فعلی بازار سرمایه

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در بازار سرمایه، بسیاری از معامله ‌گران دست از خرید و فروش کشیده‌‌اند و تداوم روند خروج سرمایه حقیقی، مهمترین نگرانی این روزهای اهالی بازار سهام است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه در وضعیتی ساکن قرار دارد و به نظر می رسد آرامشی قبل از طوفان در بورس اتفاق افتاده است. مشخص نبودن وضعیت بودجه سال 1402، افزایش قیمت دلار، تورم بالا و عدم تصمیم گیری درست در خصوص نرخ حامل‌‌های انرژی و خوراک پتروشیمی‌ها و غیره، همگی دست به دست همه داده‌اند که بازار را در یک آرامش ملتهب قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این روزها، روزهای خوش گروه خودرویی به حساب می ‌آید، خودروسازها با نجات از قیمت‌گذاری دستوری و با عرضه خودرو در بورس، با افزایش قیمت بیش از 20 تا 80 درصدی نسبت به قیمت پایه کارخانه، محصولات خود را به فروش می‌‌رسانند و سهامداران نیز به این گروه واکنش مثبتی نشان داده‌اند و این گروه باز هم لیدر بازار سرمایه شده است.

* رشد شاخص کل هموزن و افت شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 4 هزار و 235 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 413 هزار و 603 واحد رسید، بازدهی این شاخص منفی 30 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با رشد 482 واحدی در سطح 414 هزار و 574 واحدی ایستاد، بازدهی این شاخص نیز مثبت 12 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 15 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 640 واحد قرار گرفت.  

* بهبود ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش کل معاملات کل بازار سهام به رقم 140 هزار و 699 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 133 هزار و 589 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.  

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 460  میلیارد تومان رسید، سهم این معاملات از کل معاملات بورس 2.5 درصد بوده است. 

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی شد و 213 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد 93 درصدی را نشان می دهد. 

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت و نمادهای خبنیان (بنیان دیزل)، ذوب (ذوب آهن اصفهان) و غدشت (دشت مرغاب) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

* صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در پایان معاملات امروز، 47 درصد نمادها با رشد قیمت و 53 درصد سهم ها با کاهش قیمت مواجه شد، در جریان معاملات  روز دوشنبه، 92 نماد صف خرید داشتند و 24 نماد با صف فروش مواجه بودند. 

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 22 درصدی به 200 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 43 درصد کاهش یافت و 150 میلیارد تومان بود. 

در پایان معاملات نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، فخاس (شرکت فولاد خراسان) و خکمک (شرکت کمک فنر ایند امین) بیشترین صف خرید را داشتند. 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ