رئیس سازمان امور مالیاتی خبرداد:

30 درصد مالیات در اختیار شرکت‌های خاص

اقتصاد ایران: رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی یک میلیون مؤدی جدید مالیاتی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، داود منظور امروز در نشست مشترک با معاون اقتصادی رئیس جمهور از شناسایی یک میلیون مؤدی جدید در سال‌جاری خبر داد و گفت: سال گذشته هم در قالب ثبت‌نام و شناسایی مؤدیان جدید و ثبت دستگاه‌های خودپرداز 1.5 میلیون مؤدی جدید شناسایی شده بودند و در مجموع از سال گذشته تاکنون 2.5 میلیون مؤدی جدید مالیاتی شناسایی شده‌اند.

وی افزود: در 14 ماه گذشته که مسئولیت سازمان امور مالیاتی را برعهده گرفته‌ام گام‌های مهمی برای تحول مالیاتی با تأکید بر فناوری‌های اطلاعات و پایگاه‌های اطلاعاتی داده‌ها گام برداشتیم و در حال حاضر 16 سامانه دولتی و 532 حافظه الکترونیکی مربوط به شرکت‌های بورسی به سازمان امور مالیاتی متصل شده است. 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: سال گذشته دریافت مالیات نسبت به سال قبل از رشدی معادل 58 درصد برخوردار بود و هر ماه به صورت میانگین 15 هزار میلیارد تومان مالیات در سال 99 دریافت می‌شد، این رقم در سال گذشته به 25 هزار میلیارد تومان رسید و در سال جاری این رقم ماهانه به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به گونه‌ای که در 8 ماه امسال بیش از 310 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که از رقم کل مالیات سال قبل در دوره مشابه فراتر رفته است. مالیات سال قبل در این مدت 192 هزار میلیارد تومان بود که امسال با 62درصد رشد همراه شده است.

منظور همچنین گفت: برای سال آینده درآمد مالیاتی 670 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در صورت تحقق می‌تواند بیش از 60 درصد هزینه دولت را تأمین کند. در 6 ماه اول امسال 55 درصد مخارج دولت از طریق مالیات بوده و با  احتساب درآمد گمرک 60 درصد هزینه دولت را تأمین کرده است.

به گفته وی، در سال 1403 طبق هدف‌گذاری حداقل 80 درصد بودجه دولت از مالیات تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: از ابتدای آبان‌ماه امسال که قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرا شده است تاکنون 380 هزار اطلاعات از مؤدیان دریافت کرده‌ایم که ارزش این پرونده‌ها 90 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین از محل مالیات بر ارزش افزوده این شرکت‌ها 6 هزار و 600 میلیارد تومان وصول خواهد شد و با دریافت این صورتحساب‌ها دو طرف این پرونده‌ها یعنی خریدار و فروشنده برای سازمان مالیاتی مشخص شده است.

منظور گفت: در راستای تحقق عدالت مالیاتی در یک ماه و نیم گذشته 366 هزار صورتحساب برای شرکت‌ها صادر شده است و تعداد مؤدیانی که به سامانه سازمان مالیاتی وصل شده‌اند 165 مؤدی بوده است. 21 مؤدی به صورت مستقیم و 122 مؤدی غیر مستقیم، دو سامانه دولتی صادرکننده صورتحساب‌ها به سامانه سازمان مالیاتی متصل شده و در حال حاضر 149 شرکت به سازمان مالیاتی صورتحساب الکترونیکی می‌دهند.

وی افزود: در این زمینه 16 هزار و 612 شرکت صورتحساب داده‌اند و این صورتحساب‌ها به شکل دو طرفه شامل دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده به سازمان مالیاتی اعلام شده‌اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ، از اول دی‌ماه امسال شرکت‌های دولتی هم مؤظف می‌شوند صورتحساب خود را به سازمان مالیاتی اعلام کنند و 482 شرکت دولتی مانند اداره برق، گاز، آب و فضلاب، پخش و پالایش و دیگر شرکت‌ها از اول دی‌ماه صورتحساب می‌دهند.

منظور این را هم گفت‌: مجموع اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم از 60 دستگاه دولتی است و مهم‌ترین اطلاعات از ن ظام بانکنی است البته اطلاعات بانکی با جزئیات و روزآمد نیست، گاهی با سی‌دی دریافت می‌کنیم در حالیکه باید از اطلاعات و تراکنش‌های آنلاین از طریق بانک‌ها و بانک مرکزی دریافت کنیم و ما از ستاد اقتصادی دولت تقاضا می‌کنیم که بانک‌ها اطلاعات با کیفیت به سازمان مالیاتی بدهند.

وی همچنین گلایه کرد پلیس راهور VIN (کد شناسایی خودروها) را به ما نمی‌دهد، همچنین سامانه ثبت املاک اطلاعات صاحبان ساختمان‌های لوکس را در اختیار ما نمی‌گذارد. شهرداری‌ها هم همکاری نمی‌‌کنند. امیدواریم با اطلاعات روزآمد از دستگاه‌ها بتوانیم مالیات عادلانه و روزآمد دریافت کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:‌در اجرای تبصره ماده 100 آستانه مالیات‌ها را بالا بردیم و در این زمینه 3.3 میلیون مؤدی فرم تبصره 100 ارائه کردند و اعدادی که پیشنهاد کرده‌اند را رسیدگی نمی‌کنیم و در همان مرحله اطلاعات اولیه مالیات آنها را قطعی تلقی می‌کنیم. بنابراین فقط به پرونده‌های 1.2 میلیون مؤدی رسیدگی می‌کنیم که از این تعداد هم 40 درصد پرریسک و 60 درصد به صورت خوداظهاری می‌پذیریم. 

منظور با بیان اینکه طبق تأکید رئیس جمهور خوداظهاری فعالان اقتصادی را می‌پذیریم، عنوان کرد: بخشی از مؤدیان تحت عنوان مؤدیان ویژه هستند که حسابرسی ویژه می‌کنند. در این زمینه 200 شرکت با گردش مالی بیش از 5 هزار میلیارد تومان وجود دارند که بالغ بر 50 درصد مالیات‌های شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند و به صورت ویژه رسیدگی می‌شوند.

به گفته وی، برای رسیدگی به پرونده‌های ویژه از کارشناسان استان‌های دیگر هم استفاده می‌کنیم. یعنی یک نفر از اداره استان مربوطه و دو نفر از استان‌های دیگر انتخاب می‌شوند که امکان تبانی از بین برود و 700 ممیز مالیاتی شناخته شده برای رسیدگی به این پرونده‌ها در نظر می‌گیریم. 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین عنوان کرد:‌ 170 شرکت بزرگ در مجموع مالیات‌شان به حدود 29 هزار میلیارد  تومان می‌رسد و کل مالیات‌ شرکت‌ها 100 هزار میلیارد تومان است. یعنی 30 درصد آن مربوط به 170 شرکت است که آن را به صورت ویژه رسیدگی می‌کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ