سازمان منطقه آزاد قشم در یک سالی که گذشت:

منطقه آزاد قشم در مسیر توسعه قرار گرفته است

اقتصاد ایران: یکسال گذشته تاکنون ، با ورود افشار فتح الهی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم پروژه های مهمی در مباحث بزرگ زیرساختی چون آب، راه و مسکن جوانان کلید خورد که برخی از این اقدامات در استان و کشور نیز بدون رقیب و مانند بودند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، منطقه آزاد قشم به عنوان یکی از نخستین مناطق آزاد کشور، پس از سه دهه از شروع به کار تاکنون نتوانسته همپای رقبای خود در کشورهای منطقه حرکت کند؛ وجود دوگانگی مدیریت، عدم ایجاد زیرساخت ها برای شتاب در توسعه مناطق آزاد، وجود قوانین شناور و بعضا مغایر با روح مناطق آزاد، اظهارات غیرکارشناسی در خصوص ابرپروژه های فرامنطقه ای، سلیقه ای عمل کردن دولت ها در پیشبرد اهداف این مناطق و کمبود اعتبارات در مناطقی که حتی در قلمرو مناطق آزاد نیستند موجب شد این مناطق آنچنان که در روح اولیه شان تعریف شده اند نتوانند رشد و پیشرفت کرده و به اقتصاد ملی نیز کمک کنند؛ اما می توان گفت از یکسال گذشته تاکنون و به رغم تمامی تحریم های ظالمانه علیه ایران، با ورود افشار فتح الهی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به جزیره و برقراری حس همدلی و وحدت میان آحاد اقشار، گروه ها و بخش های شهرستان، برای نخستین بار وحدتی مثال زدنی نه تنها در منطقه آزاد که در شهرستان پدید آمد و به مدد این وحدت پروژه های مهمی در حوزه های مهمی چون مباحث بزرگ زیرساختی چون آب، راه و مسکن جوانان کلید خورد که برخی از این اقدامات در استان و کشور نیز بدون رقیب و مانند بودند. در همین راستا پای سخنان افشار فتح الهی نشستیم تا از چند و چون اقدامات انجام شده در این مدت و راهبرد توسعه ای در سال هایپیش رو باخبر شویم.

اگر بخواهیم مهمترین رویداد و اقدام انجام شده در این مدت را مورد پایش قرار دهیم، به نظر شما کدامیک از اقدامات انجام شده دارای اهمیت بیشتری بوده و ارزش آفرینی بیشتری به همراه خواهد داشت؟ 

پل خلیج فارس یکی از پروژه های خاک خورده ای بود که مذاکرات احداث مجددا در دولت سیزدهم کلید خورد. عملیات بازطراحی پل عظیم خلیج فارس که قشم را به سرزمین اصلی متصل می کند، پس از حدود 10 سال وقفه از عملیات اجرایی در حال انجام است.

با مذاکرات انجام شده و در صورت آغاز این پروژه توسط پیمانکار و سرمایه گذار خارجی، پیش بینی می شود بخش ساخت پل، در عرض کمتر از 3 سال به بهره برداری برسد. ایجاد کریدور جنوب به شمال کشور، تسهیل در عبور و مرور، رونق گردشگری و اقتضادی و کاهش مشکلات تردد مردم خصوصا در روزهای آخر هفته، تعطیلات و نوروز از جمله مزایای ایجاد این پل مهم اقتصادی است.

قشم همواره از دومدیریتی رنج می برده، برای پایان دادن به این بیماری مزمن، چه اقدامی انجام شده است؟

یکپارچه سازی جزیره قشم به یک منطقه آزاد یکی از خواسته های سازمان منطقه آزاد قشم با اولویت پایان دادن به مشکلات مردمی درنتیجه دوگانگی های حاکمیتی موجود بود که با پیگیری های صورت گرفته پس از سالها، در شورای عالی مناطق آزاد کشور به تصویب رسید. حل معضل دوگانگی حاکمیتی قشم در دولت مردمی  به نفع مردم همراه شد تا با مدیریت اصولی و برنامه ریزی دقیق برای توسعه متوازن در سطح جزیره، ضمن کاهش دغدغه های قشموندان، به ارتقای سطح اقتصاد و درآمد مردم در سال های آتی انجامیده، حرکت این منطقه را در مسیر درستی منطبق بر مأموریت های ذاتی یک منطقه آزاد، ریل گذاری کند.

معضل دو حاکمیتی در قشم سال هاست که گریبان ساکنان و به ویژه فعالان اقتصادی این منطقه را گرفته و آثار زیانباری بر زندگی روزمره مردم و سرمایه گذاران از مدیریت شهری گرفته تا پروژه های کلان اقتصادی، مسایل گمرکی و مالیاتی در جزیره گذاشته است.

یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین گام ها برای جبران این عقب ماندگی، اعمال ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه توسعه برای رفع دوگانگی حاکمیتی در منطقه آزاد قشم و ایجاد وحدت رویه در مدیریت مبنی بر تفویض مأموریت های دستگاه های اجرایی به این سازمان است.

باتوجه به ماده 65 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، کلیه اختیارات و هر مسوولیتی که نیازمند تصمیم گیری صریح و سریع (جز دستگاه های نظامی، انتظامی و امنیتی) باید در حیطه اختیار مدیران عامل مناطق آزاد، باشد. بر همین اساس امیدواریم با برقراری قانون یادشده، شاهد یکپارچه سازی تصمیم گیری و شتاب هر چه بیشتر منطقه آزاد قشم در مسیر توسعه باشیم.

برای توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در قشم چه اقداماتی انجام شده و چه تدابیری در نظر گرفته شده است؟

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی منطقه آزاد قشم در یک سال گذشته با 24 هزار و 770 میلیارد ریال به کمک رونق اقتصادی جزیره و بهبود وضعیت معیشت جامعه محلی آمده است.

هدایت هدفمند منابع و مصارف سازمانی این منطقه آزاد بر اساس سیاست‌های دولت مردمی به‌منظور اولویت‌دار کردن منابع و بودجه پروژه‌ها برای ایجاد حداکثر بهره‌وری درزمینه های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و اجتماعی باعث شد در سال جاری سه پروژه در حوزه راه‌سازی جزیره بااعتباری بالغ‌بر 24 هزار و 770 میلیارد ریال که مسیری به طول 102 و 3 دهم کیلومتر را شامل می‌شود، آغاز به کار کند.

در رأس این پروژه‌ها، تعریض جاده ساحل جنوبی از شهر قشم تا فرودگاه بین‌المللی جزیره، به طول ۶۰ کیلومتر با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریال است که در خردادماه امسال کلنگ زنی شده و 49 هزار قشموند را از خدمات خود منتفع خواهد کرد.

با اتمام طرح مذکور علاوه بر استفاده از ظرفیت جاده، بهره‌مندی از جذابیت‌های بی‌بدیل مسیر جنوبی در کنار دریا، کاهش بار ترافیکی شهر قشم در ایام پیک گردشگری، گردشگران و ساکنان شهرهای قشم، سوزا و روستاهای تورگان، ریگو، بُرکه خَلَف، مِسِن و شیب دِراز، دسترسی ایمنی به فرودگاه بین‌المللی جزیره خواهند داشت.

تکمیل رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم، شامل عملیات اجرایی فاز ۴ بزرگراه خلیج‌فارس به طول ۴۰ کیلومتر با اعتبار 9 هزار میلیارد ریال، پروژه دیگری است که در تیرماه امسال کلنگ زنی شد و در دو بخش ۳۰ کیلومتری، حدفاصل بندر تجاری کاوه تا بندر مسافری لافت و 9 کیلومتری، حدفاصل میدان درگهان تا بندر تجاری کاوه عملیاتی می‌شود.

با اجرای این پروژه، محور بزرگراهی شهر قشم به بندر مسافری لافت که یکی از پر رفت و آمدترین بنادر مسافری کشور است، کامل شده و سطح دسترسی و ایمنی ساکنان و گردشگران ارتقا یافته، رینگ بزرگراهی شرق جزیره قشم از بندر مسافری لافت تا فرودگاه بین‌المللی قشم به‌عنوان یکی از خواسته‌های دیرینه مردم جزیره، بعد از سال‌ها در دولت سیزدهم با رویکرد مردم محور، تکمیل می‌شود.

افتتاح پروژه محور اصلی بلوار مرکزی طولا به طول 2 و 3 دهم کیلومتر به ارزش ۷۷۰ میلیارد ریال در شهریورماه 1401، نتیجه‌ای دیگر از رویکرد مردم محور فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در راستای توسعه عمرانی روستای طولا بوده است.

  در حوزه مسکن، کمبودهای شدید احساس می شد که با ورود حضرتعالی کلنگ های احداث بسیاری برای ایجاد مسکن جوانان در جای جای جزیره بر زمین خورده شد. هدف از این اقدامات چه بوده و چه میزان زمین برای این مهم اختصاص یافته است؟

در یکسال اخیر 22 و نیم هکتار زمین در 4 مرحله به عنوان خدمتی ماندگار از دولت مردمی و منطقه آزاد قشم به طرح مسکن جوانان جزیره اختصاص یافت.

از زمان ارائه طرح مسکن جوانان جزیره قشم در سال 1400 تاکنون در 4 مرحله، کلنگ زنی‌هایی در روستاهای غربی جزیره به انجام رسیده که یک هزار و 870 جوان بومی را از نعمت داشتن زمین و خانه بهره‌مند خواهد کرد، این درحالی است که از ابتدای تأسیس منطقه آزاد قشم، هیچ برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن در جزیره اجرایی نشده بود.

جزیره قشم با داشتن 6 شهر و 67 روستا، نزدیک به 180 هزار تن جمعیت دارد که در سال‌های پیش رو، به لحاظ بافت جوان جامعه، از نرخ رشد بالایی برخوردار خواهد بود. این مهم نیاز اجتماع را به برخورداری از تسهیلاتی همچون مسکن، اشتغال و خدمات زیرساختی برای یک زندگی درخور بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد. گفتنی است هشت هزار و 500 جوان قشمی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون یک هزار و 870 تن موفق به دریافت زمین شده‌اند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ