میراثی که جهانی نشد؛

ماجرای ثبت پرونده چالشی «مهرگان»

اقتصاد ایران: پرونده جشن مهرگان که پیش از این نیز توسط کارشناسان یونسکو ثبت نشده بود این بار نیز فرصت جهانی شدن را پیدا نکرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، هفدهمین نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس به میزبانی پادشاهی مراکش در شهر رباط از ۲۸ نوامبر برگزار شده و تا ۳ دسامبر ۲۰۲۲ ادامه دارد.

در این نشست قرار است پرونده‌هایی مانند یلدا با همکاری کشور افغانستان، مهارت ساخت و نواختن عود یا همان بربط با مشارکت کشورهای ایران، تاجیکستان و ازبکستان، سوزن دوزی ترکمنی نیز با مشارکت ترکمنستان، نوغان داری و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی نیز با همکاری افغانستان ایران و آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان بررسی شود تا در فهرست میراث جهانی قرار گیرند.

ماجرای ثبت پرونده چالشی «مهرگان» /میراثی که جهانی نشد

یکی دیگر از این پرونده‌ها، جشن مهرگان با همکاری ایران و تاجیکستان است. مراسم مهرگان شامل جشن‌هایی در این دو کشور است که از ۲ اکتبر تا ۲ نوامبر به صورت سالانه برگزار می‌شود اما این جشن‌ها که مطابق با تقویم محصول هر دو کشور است، بیشتر از آنکه در ایران برگزار شود، در سراسر کشور تاجیکستان گرامی داشته می‌شود. به همین دلیل پیش از این، کارشناسان آن را ثبت نکرده بودند چون می‌گفتند گستردگی آن در تاجیکستان بیشتر از ایران است به همین دلیل ارائه دهنده پرونده باید تاجیکستان باشد نه ایران. اما ایران می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد.

ماجرای ثبت پرونده چالشی «مهرگان» /میراثی که جهانی نشد

سال ۹۹ پرونده ثبت جهانی جشن مهرگان به همراه عود در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو رد شدند. محمدحسن طالبیان که در آن زمان معاون میراث فرهنگی بود درباره ریفر شدن مهرگان گفته بود: درباره مشترکات عناصری که در جشن مهرگان توسط تاجیکستان انجام می‌شود، ایهام‌هایی وجود داشت که باعث شد آن پرونده ریفر شود.

ماجرای ثبت پرونده چالشی «مهرگان» /میراثی که جهانی نشد

اما امسال بالاخره در هفدهمین نشست با تبیین ایهام‌های مطرح شده، این پرونده که از سوی تاجیکستان مطرح شده بود با مشارکت ایران به صورت چند ملیتی ارائه شد اما نتوانست عنوان جهانی را متعلق به خود کند و دوباره ریفر شد به این معنا که باید در اجلاس بعدی مطرح و ایرادات آن حل شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ