رسم و رسوم باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا +عکس

اقتصاد ایران: یکی از راه‌های موثر و مناسب برای مطالعه مردم هر منطقه و فرهنگشان، مطالعه آیین‌ها و رسومی است که در طی قرن‌ها شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،این مطالعه البته فقط برای افراد متخصص چون مردم شناسان و جامعه شناسان جذابیت ندارد و بسیاری از رسوم و سنت‌های مردم دنیا آن‌قدر جالب و بعضا عجیب است که نظر هر انسانی را به خود جلب می‌کند. در این مقاله سراغ همین موضوع رفتیم قرار است همراه هم از برخی از رسم و رسوم جالب و متفاوتِ مردم نقاط مختلف دنیا آگاه شویم.

انجماد موها در منفی ۳۰ درجه

یوکن، کانادا

با وجود اینکه مردم بیشتر نقاط دنیا دل خوشی از زمستان و سرمای سختش ندارند اما مردم یوکن در کانادا به خاطر انجام رسمی عجیب، بی‌صبرانه انتظار سردترین روزهای زمستان را می‌کشند. مردم این منطقه برای انجام این سنت قدیمی ابتدا سرهایشان را در چشمه‌های جوشانِ آبِ گرمِ همان منطقه فرو می‌کنند و بعد فقط منتظر می‌مانند تا سرمای هوا بقیه کار را انجام دهد. جالب است بدانید این رسم در روزهایی از سال انجام می‌شود که ممکن است دمای هوا به منفی 30 درجه سانتی گراد برسد و به این ترتیب خیلی زود موهای خیسِ اهالی یوکن یخ می‌زند و قندیل می‌بندد.


پولترابِند یا نابود کردن زندگی تازه عروس و داماد

آلمان

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

اگر اندکی از فرهنگ مردم آلمان اطلاع داشته باشید حتما می‌دانید آلمانی‌ها به طور کلی درباره ازدواج، کم رسم و رسوم عجیب ندارند و پولترابند هم یکی از همین رسوم است. بنابر این رسم که در نقاط متفاوتی از آلمان هم اجرا می‌شود دوستان و آشنایان عروس و داماد در روز قبل از جشن عروسی به خانه آن‌ها می‌روند و تقریبا هرچیزی که به دستشان بیاید را روی زمین خرد می‌کنند. بنابر این رسم این افراد از پیش دستی و بشقاب گرفته تا گلدان و کوزه را روی زمین کوبیده و می‌شکنند و بعد از پایان مراسم، عروس و داماد باید همراه هم خانه را تمیز کنند. البته باید اضافه کنم که در طی این رسم به بخشی از اسباب و وسایل زوج جوان که قیمتی‌تر هستند آسیبی وارد نمی‌شود.


فستیوالِ پرش از روی نوزاد

کستریلو دِ موریسا، اسپانیا

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر دنیا، تولد یک نوزاد امری مبارک و فرخنده محسوب شده و بنابر سنت‌های آن منطقه خاص به انحای مختلف جشن گرفته می‌شود. مردم منطقه کستریلو د موریسا اما پا را از این فراتر گذاشته و هم برای گرامیداشتِ تولد و هم آماده کردن نوزاد برای آینده در فستیوالی عجیب شرکت می‌کنند. در طی این رسم مردم محلی نوزادهای تازه متولد شده را روی زمین قرار می‌دهند و افرادی با لباس خاص که نقش شیطان را بازی می‌کنند از روی این نوزادان بینوا و از همه جا بیخبر می‌پرند. البته جای نگرانی نیست چرا که در طی این رسم که از قرن هفدهم در این منطقه اجرا می‌شود تابحال مصدومیت یا حادثه‌ای گزارش نشده است.


مهمانی گرفتن برای میمون‌ها

لوپبوری، تایلند

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

اگر به رسم و رسوم مردم نقاط مختلف دنیا نگاهی بیندازید حتما متوجه نقش پر رنگِ طبیعت و حیوانات و ارتباط انسان‌ها با آن خواهید شد. مردم منطقه لوپبوری در تایلند میمون‌ها را سمبل خوش‌شانسی می‌دانند و به همین دلیل در روز خاصی از سال برای به دست آوردن دل این حیوانات و در نتیجه داشتن سالی مملو از شانس، یک وعده غذاییِ حسابی برای میمون‌ها تدارک می‌بینند. برای انجام این رسم مردم محلی در نزدیکی محل زندگی میمون‌ها میز و صندلی قرار داده و روی میز انواع مختلف و متنوعی از غذاها را می‌چینند. بیشتر این خوراکی‌ها از میوه و سبزی تشکیل شده و به این ترتیب میمون‌ها که یک وعده غذایی بی دردسر نصیبشان شده دلی از عزا درمی‌آورند.


ماری لوید؛ رسمی که غریبه‌ها را زهره ترک می‌کند

ولز

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

کریسمس برای ما ایرانی‌ها با نشانه‌هایی چون بابانوئل و درخت کاج و کلی رسم رنگارنگ و شاد شناخته می‌شود اما مردم نقاط خاصی از دنیا برای جشن گرفتن کریسمس آداب متفاوت و عجیبی دارند. برای نمونه مردم کشور ولز در این زمان از سال سراغ رسمی عجیب به نام ماری لوید می‌روند. در این رسم تعدادی از افراد محلی جمجمه ترسناکِ یک اسب را به چوبی وصل می‌کنند و فردی که بدنش را با پارچه‌ای مخفی کرده این چوب را به دست می‌گیرد. به این ترتیب جمجمه و فردی که حملش می‌کند از بیرون شبیه به موجودی ترسناک به نظر می‌رسد. این موجود عجیب با سری که در واقع جمجمه یک اسب است، در نهایت سراغ تک تک خانه‌های محل رفته و با خواندن شعرهای عجیب و غریب که بی‌شباهت به بتِلِ رپ نیست از میزبان اجازه ورود به خانه را می‌گیرد.


پارتیتا اِ اسکاکی؛ شطرنج با مهره‌های انسانی

ماروستیکا، ایتالیا

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

مردم منطقه ماروستیکا در ایتالیا، هر دو سال یکبار در ماه سپتامبر در جشنی بسیار شاد و مفرح شرکت می‌کنند و در انتها به تماشای یک بازی شطرنج می‌نشینند، البته نه یک بازی شطرنجِ عادی. مردمِ این شهرِ شمالیِ ایتالیا بنابر افسانه‌ای راجع به یک مثلث عشقی از قرن پانزدهم این رسم را به جا می‌آورند. مردم محلی و دست‌اندرکاران جشن از مدت‌ها قبل به آماده کردن لباس‌هایی شبیه به مهره‌های شطرنج برای افراد مشغول می‌شوند و در نهایت در حالی که اغلب اهالی شهر تماشاچی هستند این مسابقه شطرنج انجام می‌شود، مسابقه شطرنجی که مهره‌هایش را انسان‌هایی با لباس‌های عجیب و غریب تشکیل می‌دهند.


اگر دانمارکی باشید باید خیلی جدی به ازدواج فکر کنید

دانمارک

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

کشور دانمارک از لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای قرار گرفته که اقیانوس اطلس و دریای بالتیک را از هم جدا می‌کند و به همین دلیل اِلمان‌های متفاوتی از شرق و غرب وارد فرهنگ این کشور شده است از جمله ادویه. ادویه‌هایی مانند دارچین و فلفل سیاه که زمان زیادی از ورودشان به این کشور نمی‌گذرد به شکل جالبی وارد فرهنگ و رسم و رسوم دانمارکی‌ها شده است. بنابر رسمی شاد و شیطنت آمیز در کشور دانمارک، اگر شما به سن ازدواج رسیده‌اید و هنوز مجردید، قبل از خروج از منزل باید حسابی روی جنبه‌تان کار کنید. در این رسم مردم محلی به هر فردی که با وجود سن بیشتر از 25 سال هنوز مجرد است، دارچین می‌پاشند. البته اوضاع برای افراد مجردِ بالای 30 سال از این هم وخیم‌تر می‌شود و به صورت و لباسِ این افراد فلفلِ سیاه پاشیده می‌شود.


جنگ تا پای جان با پرتقال!

ایوریا، ایتالیا

چند «رسم» باورنکردنی از نقاط مختلف دنیا که نمی‌دانستید

مردم محلی در منطقه ایوریا در کشور ایتالیا هر سال سه روز مانده به جشن ماردی گرا، رسم عجیبی را به جا می‌آورند که ریشه تاریخی نامشخصی دارد. در این رسم که از قضا از طرف مردم محلی بسیار هم جدی گرفته می‌شود، داوطلبان شرکت در جنگ پرتقالی در غالب تیم‌های مختلف به مبارزه با هم می‌پردازند. پیش از آغاز این جدل، داوطلبان که بیشتر مردم ایوریا را تشکیل می‌دهند، به 9 تیم مختلف تقسیم می‌شوند و اعضای هر تیم علاوه بر مجهز شدن به انواع وسایل ایمنی، لباس خاصِ تیمش را هم به تن می‌کند. در نهایت پس از اعلام آغاز رسمی، اعضای هر تیم سعی می‌کند با پرتاب پرتقال بازیکنانِ تیم‌های رقیب را حذف کرده و در نهایت به پیروز شدن تیمش کمک کند. این مبارزه پرتقالی معمولا چند روز طول می‌کشد و پس از پایان آن و مشخص شدن تیم برنده، بیشتر نقاط شهر به رنگ نارنجی درآمده است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ