بازار فروش رونق گرفت؛

رخ نمایی هنر ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی

اقتصاد ایران: با رخ‌نمایی هنر ایرانی در نمایشگاه سراسری صنایع دستی در بیرجند، بازار فروش تولیدات دست و هنرهای سنتی هنرمندان هم رونق گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  گروه استان‌ها: اینجا تنها یک نمایشگاه صنایع دستی در شهر بیرجند نیست. گویی در این گوشه از خراسان جنوبی همه ایران با تمام هنرمندی‌اش جمع شده است.

اینجا کلمپه کرمانی، خاتم کاری اصفهان، سنگ‌های قیمتی تراش کاری شده خراسان جنوبی، گیوه‌های کرمانشاه، سوزن دوزی سیستان و بلوچستان و زیور آلات ساخته شده از مروارید بوشهری و لباس‌های سنتی بندرعباسی‌ها را می‌توان دید.

هنر اقوام ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی

پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی که تا یازدهم آذرماه در خراسان جنوبی بر پا است، فرصتی را فراهم آورده تا بار دیگر هنرمندی صنعتگران صنایع دستی ایران هنر دست خود را به رخ بکشد.

پای صحبت هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند می‌نشینیم و از هنرشان و راهکارهای رشد صنایع دستی می‌پرسیم.

مائده پیراستی از صنعتگران صنایع دستی که در رشته قلم زنی روی مس، تولید زیورآلات و ظروف مسی کار می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: بیرجندی هستم و بعد از چند سال زندگی در تهران با مهاجرت معکوس مجدد به خانه پدری یعنی بیرجند برگشتم.

وی با اشاره به اینکه این هنر را از پدر آموخته است، ادامه داد: هم اکنون در بیرجند یک کارگاه داریم که در واقع بزرگترین مجتمع تولیدی فروشگاهی ظروف مسی در شرق کشور است.

مسائل اقتصادی خرید صنایع دستی را تحت تأثیر قرار داده است

این هنرمند بیرجندی گفت: به نظرم با واسطه مسائل و مشکلات اقتصادی استقبال مردم از خرید صنایع دستی کاهش یافته است و البته برپایی نمایشگاه‌ها تا اندازه‌ای به فروش محصولات کمک می‌کند.

پیراسته با بیان اینکه مواد اولیه را از اصفهان تهیه می‌کنیم، یادآور شد: برخی تصور بر گران بودن صنایع دستی دارند در حالی که تولید یک اثر هنری صنایع دستی مدت زیادی زمان برده و هنرمندان برای آن سختی زیادی را متحمل می‌شوند.

رخ نمایی هنر ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی/بازار فروش رونق گرفت

وی یادآور شد: ما در کار گاهمان در بیرجند آموزش این رشته صنایع دستی را نیز داریم.

رحیمی، بانوی دیگری است که در حوزه بافت حوله و پارچه‌های سنتی بیرجند معروف به توبافی فعالیت دارد و از حضور در نمایشگاه راضی است.

گرانی مواد اولیه

وی  بیان کرد: حوله‌های توبافی این روزها برای جامعه شناخته شده است و مردم استقبال خوبی از آن دارند.

وقتی از او درباره قیمت حوله‌ها می‌پرسیم لبخندی زد و گفت: مواد اولیه گران شده ولی ما هوای مشتریان را داریم و خیلی قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم.

این هنرمند توباف یادآور شد: به عنوان مثل حوله‌های حمام را که از کیفیت بالایی نیز برخوردار است را حدود ۲۴۰ هزار تومان می‌فروشیم.

رؤیا رضایی، هنرمند کرمانشاهی هم که مسیر طولانی را طی کرده تا خود را به این نمایشگاه صنایع دستی رسانده است، در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: من در ابتدا تنها در یک رشته صنایع دستی یعنی سفال فعالیت می‌کردم ولی کم کم رشته‌های دیگر چون آئینه کاری و مینای روی شیشه و سرامیک و تولید گیوه را نیز به فعالیتم افزودم.

وی ادامه داد: این گیوه‌ها را بانوان هنرمند کرمانشاهی می‌بافند و من بر روی آن گلدوزی می‌کنم که مورد استقبال بسیاری از هنردوستان قرار گرفته است.

این فعال صنایع دستی با تأکید بر اینکه کرمانشاهی‌ها در حوزه صنایع دستی بیشتر بر تولید گیوه، گلیم و فرش و جاجیم تمرکز دارند، گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌ها حضور داشتم و معتقدم که این حضور باعث معرفی رشته‌های صنایع دستی می‌شود.

رخ نمایی هنر ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی/بازار فروش رونق گرفت

کسب تجربه در بستر نمایشگاه

رضایی با اشاره به اینکه ۲۸ ساعت در راه بودم تا بیرجند رسیدم، اظهار کرد: ابتدا به مشهد رفته و بعد از آنجا به بیرجند آمدم.

وی بیان کرد: حتی اگر فروش چندانی نداشته باشیم باز هم پشیمان نخواهم شد چرا که هر حضور در نمایشگاه به معنای یک تجربه جدید و آشنایی با یک استان کشور است.

از کنار یک غرفه دیگر که می‌گذریم، لباس‌های سنتی زیبای هرمزگانی نظرها را به سمت خود جلب می‌کند. البسه‌ای که نشان هویت و اصالت مردم آن سرزمین است.

به سراغ غرفه دار می‌رویم. این بانوی هنرمند که خود را زینب خوشبخت معرفی می‌کند، در گفت و گو با مهر اظهار کرد: از یکی از روستاهای زیبای بندرعباس به این نمایشگاه آمده‌ام.

رخ نمایی رودوزی‌های سنتی در نمایشگاه صنایع دستی

وی با اشاره به اینکه یک صندوق کارآفرینی دارند و در راستای توانمند سازی زنان روستایی کار می‌کنند، بیان کرد: بیشتر کار ما در حوزه تولید رودوزی‌های سنتی است و خوشبختانه تاکنون نیز مورد استقبال بسیار خوب شهروندان واقع شده است.

خوشبخت گفت: با تولید پوشاک سنتی و رودوزی می‌خواهیم در زمینه حفظ فرهنگ و اصالت خودمان تلاش کرده باشیم.

ریحانه زنگویی، هنرمند بیرجندی که در رشته چرم فعالیت می‌کند، نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از سال ۹۶ فعالیت خودم را شروع کردم و در حال حاضر به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنم.

رخ نمایی هنر ایرانی در نمایشگاه صنایع دستی/بازار فروش رونق گرفت

وی با اشاره به اینکه برای فراگیری این هنر دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌ام، بیان کرد: در شرایط فعلی هم به علاقمندان آموزش می‌دهم و هم آموزش گیرنده هستم.

حضور در نمایشگاه به بازار فروش کمک می‌کند

این هنرمند بیرجندی که تجربه حضور در چندین نمایشگاه را دارد، ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌ها برای معرفی محصولات صنایع دستی بسیار خوب است و در زمینه فروش نیز تا اندازه‌ای کمک می‌کند.

زنگویی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: برای فروش گذراندن دوره‌های بازاریابی به شدت کمک کار است.

وی با بیان اینکه مشتری‌هایی از تهران، زاهدان، تربت حیدریه و مشهد داشته است، بیان کرد: حتی در مواردی مشتری از کشور ترکیه نیز داشته‌ام.

شرایط دریافت تسهیلات آسان شود

هنرمند چرم کار بیرجندی با بیان اینکه برای کار خود تاکنون تسهیلاتی نگرفته است، گفت: تقاضای ما بر این است که متولیان امر دریافت تسهیلات برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی را تسهیل کنند چرا که موانع زیادی در این مسیر وجود دارد.

هادی شاه وردی، مدیرکل میراث فرهنگی هم با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا یازدهم آذرماه ادامه دارد: اظهار کرد: در این نمایشگاه ۲۰۸ غرفه راه اندازی شده و هنرمندان ۲۷ استان در این رویداد مهم صنایع دستی حضور خواهند داشت.

شاه وردی ادامه داد: تنها استان‌های کردستان، ایلام، مرکزی و آذربایجان شرقی از حضور در نمایشگاه عذر خواستند.

گفتنی‌ها از پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در خراسان جنوبی زیاد است. اما حرف همه صنعتگران این است که باید در زمینه بازار فروش به آنان کمک شده و زمینه دریافت تسهیلات برای آنان سهل تر شود. امید آنکه متولیان امر بیش از گذشته در راستای حمایت از فعالان حوزه صنایع دستی قدم بردارند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ