سنگ بازالت چه نوع سنگی است؟ بازالت فلات ایران

اقتصاد ایران: می توان گفت که سنگ بازالت از فراوان ترین سنگ آذرین روی کره زمین می باشد که مقاومت و استحکام بالایی دارد و یا حتی می توان در موارد بهتر از گرانیت عمل کند. همین ویژگی باعث شده که در قسمت های مختلف ساختمان از آن استفاده کرد، به طوری که معماران زیادی امروزه این سنگ را برای ساختمان سازی انتخاب می کنند.

اخبار شرکتها- بازالت یک واژه لاتین می باشد به معنای سنگی بسیار مقاوم و سخت، سنگ بازالت مانند گرانیت سنگ آذرین از سرد شدن گدازه های آتشفشانی که روی سطح زمین ریخته شده بوجود می آید. این سنگ یک سنگ برون ریز می باشد و در دسته سنگ های آذرین بیرونی قرار داده می شود، سنگ بازالت دارای یک بافت بادامی می باشد؛ این نوع بافت مانند بافت حفره ای است که حفره های آن با کانی هایی مانند کوارتز پرشده. شاید شما با دیدن این سنگ، سنگ پا را بخاطر آورید.

 شما درست فکر می کنید چون سنگ پا هم یک نوع سنگ آذرین بیرونی می باشد که دارای بافت حفره ای است.

بافت حفره ای حاصل سرد شدن گدازه هایی است که گاز فراوانی دارند و در اثر سرد شدن و خروج این گازها حفره های بسیاری بوجود می آید. سنگ بازالت نما بعد از سنگ آذرین گرانترین سنگ می باشد.

نکته جالبی که بهتر است بدانید این که، این سنگ به میزان زیادی در کره ماه نیز یافت می شود به طوری که بیشتر سطح ماه توسط این سنگ ها پوشیده شده است.

سنگ بازالت نما چه رنگی می باشد؟

رنگ این سنگ تیره و ریزدانه است. رنگ اصلی این سنگ ها خاکستری تا سیاه می باشد، ولی به دلیل اکسید شدن با دی اکسید کربن می تواند قهوه ای شود و یا زنگ بزند. درست است که سنگ بازالت با رنگ های تیره شناخته می شود اما می تواند با توجه به فرآیندهای ژئوشیمیایی سایه های دیگری نیز در این سنگ بوجود بیاید.

سنگ بازالت نما در هر مناطقی که بوجود می آیند با یکدیگر متفاوت می باشند. برای مثال: سنگی که در کشور استرالیا است تم رنگی آن تنالیته های طلایی دارد و خاص تر از بقیه سنگ ها می باشد، چون انواع سنگ بازالت با رنگ روشن بسیار نادر می باشد ولی به دلایل هوازدگی و عوامل های محیطی می توان یافت شود.

بازالت یک ترکیب کمی با گابرو دارد، با این تفاوت که بازالت ریزدانه است ولی گابرو سنگی درشت دانه می باشد. این سنگ در انواع مختلف تمام بلورین، نیمه بلورین و شیشه ای وجود دارد.

 

سنگ بازالت دارای چه خصوصیاتی می باشد؟

 

با وجود اینکه سنگ های بازالت و گرانیت هر دو سنگ های آتشفشانی هستند، ولی بازالت برخلاف گرانیت یک سنگ بسیار اسفنجی می باشد و دوام گرانیت را ندارد. ولی به طور کلی می توان گفت سنگ سخت و متراکمی است و فراوانی آن نسبت به بازالت بیشتر است.

تفاوت های میان سنگ گرانیت و بازالت این می باشد که گرانیت از تبلور آهسته ماگما زیر سطح زمین بوجود می آید، در صورتی که بازالت با فوران کردن گدازه ها به سطح زمین و سردشدن آن ها تشکیل می شود. یکی از مهم ترین مزایای سنگ بازالت برای محیط زیست این می باشد که سنگ بازالت جاذب دی اکسید کربن و و سازگار با محیط زیست می باشد.

مهم ترین مزایای این سنگ در صنعت ساختمان سازی:

  • چسبندگی بالا= بازالت بر خلاف سنگ گرانیت تخلخل بالایی دارد برای همین چسبندگی آن به ملات هم بالا می باشد.
  • دوام و استحکام بالا= همانطور که گفته شد بازالت مانند گرانیت سنگ آتشفشانی می باشد و به همین دلیل مستحکم ومقاوم می باشد.
  • مقاومت در برابر حرارت بالا
  • مقاوم در برابر رطوبت و مواد اسیدی= این سنگ با این وجود که متخلخل است، اما آب و رطوبت را جذب نمی کند. به همین دلیل در صورت تماس با موادهای اسیدی نیز مقاومت خوبی دارد، برای همین برای استفاده در آشپزخانه و دستشویی بسیار مناسب می باشد.
  • وزن مخصوص بالا= این موضوع به دلیل وجود کانی های سنگین مانند آهن و منیزیم است که درون ساختار این سنگ وجود دارد.
  • با شرایط مختلف آب و هوایی سازگار می باشد.
  • قیمت مناسبی دارد.
  • دی اکسید کربن را جذب می کند.

تا اینجای مقاله با خصوصیات این سنگ آشنا شدید و متوجه شدید که این سنگ بسیار مقاوم می باشد که برای استفده در مناطق مختلف و قسمت های مختلف ساختمانی گزینه خوبی است.

سنگ بازالت چه کاربردی دارد؟

شاید براتون جالب باشد که سنگی مانند سنگ پا به چه میزان در ساختمان سازی بکار می رود. در این بخش می خواهیم به این موضوع بپردازیم. البته دقت کنید که این سنگ در رنگ های تیره وجود دارد و باید در انتخاب آن دقت داشته باشید، به این دلیل می گویم دقت کنید چون در روانشناسی رنگ ها، رنگ های تیره برای مکان های کم نور و کوچک مناسب نیست.

سنگ بازالت کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف دارد. در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، کشاورزی و حتی برای حفظ محیط زیست استفاده کرد.

کاربرد آن در کشاورزی به این صورت می باشد که از پودر سنگ می توان برای بهبود خاک کشاورزی استفاده کرد، چون به طور کلی سنگ های اذرین دارای مواد معدنی زیادی می باشند که باعث تقویت خاک کشاورزی می شوند.

این سنگ جاذب دی اکسید کربن می باشد و از آن می توان برای ساخت تجهیزات حذف دی اکسید کربن استفاده کرد و از آنجایی که یک سنگ بی اثر است و تاثیری در ویژگی های آب ندارد، گزینه مناسبی برای استفاده در آکواریوم می باشد. و اما دقیقا این بازالت چیست؟

جالب است بدانید که از سنگ بازالت الیاف بدست می آید که عایق حرارتی بالایی دارد، که از این الیاف در صنعت های کشتی سازی و قایق سازی کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد سنگ بازالت در ساختمان سازی

در مواردهای مختلفی کاربرد دارد، مانند سنگفرش خیابان ها و پیاده روها، مجسمه سازی. علاوه بر این در قسمت های مختلف ساختمان نیز کاربرد دارد مانند:

سنگ بازالت کف= به دلیل اینکه مقاومت خوبی در برابر فرسایش و فشار دارد و از استحکام بالایی برخوردار است برای کف داخل ساختمان و فضاهای بیرونی مانند محوطه، حیاط و یا پارکینگ گزینه مناسبی می باشد.

سنگ بازالت نما= همانطور که بیان شد بازالت چسبندگی خوبی دارد برای همین در استفاده در نما ضعف سنگ گرانیت را ندارد و به خوبی نصب می شود و نمای زیبایی به ساختمان می دهد. چون این سنگ عایق حرارتی خوبی می باشد به کاهش مصرف انرژی کمک می کند.

سنگ بازالت نمای داخلی

سرویس بهداشتی،آشپزخانه، استخر= علاوه بر استحکام بالا، این سنگ جذب آب ناچیزی هم دارد برای همین در این بخش ها نیز استفاده می شود.

انواع سنگ بازالت

سنگ های بازالت با توجه به محل و ساختار تشکیل دهنده به دو دسته تقسیم می شوند.

  1. تولییتی
  2. قلیایی

بازالت های تولییتی: دارای سیلیس بیشتر و سدیم کمتری می باشند. در این دسته بیشتر بازالت های کف اقیانوس و سیلابی قرار می گیرند. در صورتی که بازالت های قلیایی دقیقا برعکس می باشند یعنی از نظر سیلیس فقیر و از نظر سدیم غنی می باشند.

قیمت سنگ بازالت

قیمت این سنگ نیز مانند تمام سنگ های ساختمانی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرند مانند:

  1. کیفیت فرآوری
  2. ابعاد و ضخامت
  3. درجه بندی کیفیت

 

دفتر مرکزی فروش سنگ بازالت فلات ایران

09122784960

021-88708333

کارخانه

09121244960

021-5224749-50

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ