آخرین آرزوی کاپیتان تیم ملی چه بود؟ + عکس وفیلم

اقتصاد ایران: ستاره دهه ۶۰ فوتبال ایران، تبدیل به تنها فوتبالیست شهرستانی شد که بازوبند تیم ملی را بسته است؛ پرویز دهداری، او و یارانش را به افتخاری بزرگ رساند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مستند "آخرین آرزوی سیروس" اثری به کارگردانی و نویسندگی سجاد ترابی است. این مستند، روایتی از سرگذشت سیروس قایقران کاپیتان اسبق تیم ملی و ستاره فقید فوتبال ایران در دهه 1360 است.

سیروس قایقران متولد 1340 در بندرانزلی است. او فوتبال را از کودکی آغاز کرد و در نوجوانی در حالی که 16 سال سن داشت در تیم‌های نوجوانان و جوانان ملوان درخشید و توانست تیم فوتبال ملوان را به مقام قهرمانی برساند.

مستند , تلویزیون , جام جهانی فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

1363، سال خوش‌یمنی برای این ستاره انزلی‌چی بود و به تیم ملی دعوت شد. در سال‌هایی که مرحوم پرویز دهداری سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان بود، بازوبند کاپیتانی را به بازوی او بست تا به عنوان تنها فوتبالیست شهرستانی لقب بگیرد که توانسته این بازوبند را از آن خود کند.

سال 1367، با کاپیتانی مرحوم سیروس قایقران، تیم ملی فوتبال کشورمان در مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا خوش درخشید و با رهبری او به مقام سومی دست پیدا کرد. هم‌چنین 2 سال بعد و با گل‌های زیبای سیروس قایقران، تیم کشورمان پس از 20 سال به قهرمانی در بازی‌های آسیایی پکن رسید تا افتخار دیگری در کارنامه مرحوم قایقران ثبت شود.

مستند , تلویزیون , جام جهانی فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

سیروس قایقران چند سالی را نیز در خارج از ایران گذراند و در تیم الاتحاد قطر توپ زد. با این حال، بازگشت دوباره او به ملوان باعث شد تا انزلی‌چی‌ها با قهرمانی در جام حذفی ایران به آغوش یکدیگر بروند و به مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا راه پیدا کنند. حضور در تیم کشاورز تهران به عنوان بازیکن و مربی و نشستن روی نیمکت تیم دست دومی مسعود هرمزگان بخش دیگری از کارنامه ورزشی سیروس قایقران است.

1377، سال خوش‌یمنی برای فوتبال ایران نبود، چرا که ستاره خود را به دلیل یک تصادف رانندگی از دست داد. این اتفاق تلخ در حالی در حوالی امامزاده هاشم به وقوع پیوست که قایقران، فرزند، همسر و برادر همسرش را نیز در اتومبیل داشت که در این بین سیروس قایقران و فرزندش دار فانی را وداع کنند.

مستند , تلویزیون , جام جهانی فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران , مستند , تلویزیون , جام جهانی فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

سیروس قایقران، تبدیل به یکی از اسطوره‌های افسانه‌ای مردم بندرانزلی شده و سالهاست که نام و یاد او را در مسابقات فوتبال و حتی خارج از مستطیل سبز گرامی می‌دارند. مستند «آخرین آرزوی سیروس» روایتی از همین ستاره و کاپیتان ایرانی است. در بخش مهمی از این مستند، روند رشد فوتبالی این ستاره فقید و فضایل اخلاقی او به نمایش گذاشته می‌شود. هم‌چنین جمعی از فوتبالیست‌های شاخص آن دوران، مقابل دوربین سجاد ترابی، کارگردان این اثر حاضر شده و درباره سیروس قایقران صحبت می‌کنند.

سیروس قایقران در 21 بازی کاپیتان تیم ملی بوده و 14 گل برای ایران به ثمر رسانده‌ است؛ او اولین بازی ملی خود را در 30 دی ماه 1363 برابر یوگسلاوی انجام داد و آخرین بار در 26 فروردین 1372 برابر بوسنی در لباس تیم ملی حضور پیدا کرد. قایقران نخستین کاپیتانی تیم ملی را در 11 آذر 1367 برابر قطر به عهده گرفت.

مستند , تلویزیون , جام جهانی فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

مستند , تلویزیون , جام جهانی فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران ,

مستند زندگینامه سیروس قایقران را در زیر می‌توانید تماشا کنید:

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ