قیمت انسولین قلمی افزایش نمی‌یابد؛

کاهش پرداخت ۲۰۰ قلم دارو از جیب بیماران

اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کاهش پرداخت از جیب بیماران برای ۲۰۰ قلم دارو پس از تغییر پایه پوشش بیمه‌ای گفت: قیمت انسولین قلمی برای بیماران دارای نسخه افزایش نیافته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید حیدر محمدی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح دارویار، تغییر سیاست‌های ارزی و عدم افزایش پرداختی از جیب بیمار بود، اظهار کرد: با اجرای طرح دارویار ارز دولتی واردات و تولید نیمایی و یارانه دارو به انتهای چرخه مصرف(مردم) منتقل شد. در حال حاضر 95 درصد از داروهای مصرفی تحت پوشش طرح اصلاح سیاست‌های ارزی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: طبق طرح دارویار، پایه پوشش بیمه بر مبنای دارویی قرار گرفت که 50 درصد از سهم بازار را تامین می‌کند که بر این اساس، پرداختی از جیب بیمار در مورد بیش از 200 قلم دارو، بین 2 تا 86 درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: حدود یک هزار و 700 قلم دارو در کشور، تحت پوشش بیمه نبودند که در این بین داروهایی مانند داروهای چاقی و لاغری و ویتامین‌ها در دسته مکمل‌ها نیز بودند اما تغییر قیمت 366 قلم مابقی این اقلام که اضطرار درمانی داشتند، تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت درباره برخی اظهارات مبنی بر عدم پوشش بیمه‌ای تعدادی از داروها پس از اجرای طرح دارویار تصریح کرد: این داروها از ابتدا هم مشمول ارز ترجیحی نمی‌شدند و بنابراین در انتهای زنجیره نیز افزایش پوشش بیمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان یک امر طبیعی است اما نباید این افزایش هزینه‌ها به افزایش قیمت دارو ختم شود. افزایش قیمت دارو توسط بیمه‌ها پوشش داده شده و بار مالی آن تنها متوجه دولت می‌شود.

محمدی در خصوص کمبود اسپری‌های تنفسی گفت: در مقاطعی دچار کمبود اسپری‌های تنفسی شده بودیم که با افزایش تولید و واردات، این کمبودها بر طرف شد و تا زمانی که تولید نیاز کشور را برطرف کند، واردات نیز ادامه خواهد داشت.

به گفته وی با اصلاح سیاست‌های ارزی انسولین قلمی وارداتی، قیمت این اقلام دچار افزایش شد اما برای بیماران دارای نسخه، با قیمت‌های قبل عرضه می‌شوند و انسولین قلمی 220 هزار تومانی با قیمت 4 هزار و 500 تومان به بیماران فروخته می‌شود.

وی با اشاره به تمایل بخشی از جامعه برای استفاده از خدمات طب سنتی گفت: متقاضی فرآورده‌های سنتی در ایران زیاد است و پیش از این، داروهای گیاهی به شکل سنتی در داروخانه‌ها توزیع می شد که در حال حاضر به شکل فرآوری شده، توزیع می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در تولید داروهای گیاهی به نسبت افق برنامه ششم توسعه در حوزه طب سنتی پیشرفت 200 درصدی داریم، یادآور شد: از افق سال 1404 برای تولید فرآورده‌های طب سنتی بسیار جلوتر هستیم و حدود 2000 پروانه محصولات طب سنتی به وسیله 400 شرکت تولید کننده از سوی سازمان غذا و دارو صادر شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ