توسط رئیس جمهور؛
راهبردهای "تقویت سلامت و آرامش اجتماعی" ابلاغ شد
اقتصاد ایران: رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده مصوب این شورا درباره «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» ابلاغ کرد.
ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 1401/07/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاههای ذیربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ میگردد:
مسأله اول
ضعف دانش رسانهای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان
راهبردها
1- ارتقاء جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزشوپرورش و توجه به بُعد تربیت دینی و ملی دانش آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش آموزان از فضاها و محیطهای علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاههای مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی
2- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبتها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام
3- توانمندسازی و تقویت سواد رسانهای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانوادههای آنها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان
4- پاسخگویی به سؤالات دانش آموزان و توانمندسازی اولیاء با برگزاری کارگاههای کاربردی و نشستهای هماندیشی
5- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی
6- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبهبندی
مسأله دوم
ضعف فضای گفتوگو و کمتوجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال
راهبردها
1- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفتوگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاهها و دانشکدهها
2- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی تشکلهای دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغههای دانشجویان و احیاء فضای گفتوگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاهها
3- برنامهریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاهها و سایر نهادهای علمی و کسبوکارها از طریق دستگاههای ذیربط
4- حمایت از ایجاد خانه گفتوگوی دانشجویی و حمایت از کرسیهای آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکلهای دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی
5- جهتدهی بودجههای مسئولیت اجتماعی سازمانهای دولتی، شرکتهای دولتی و خصوصی به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان
6- طراحی و اجرای بسته فعالیتهای فوقبرنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان
7- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها
8- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفتهای کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی
مسأله سوم
تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القاء ناامیدی بهویژه در نسل جوان
راهبردها
1- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی
2- رعایت تعادل در درج مناسبتها و مراسم و جشنهای ملی و دینی در تقویم رسمی کشور
3- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفافسازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور
4- تقویت زمینههای افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعهصدر
5- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانههای اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه ای ارتباطی تبادل پیام (پیامرسانها) و رسانههای چندمنظوره و چندرسانهای شبکه اجتماعی
6-تدوین و پیشنهاد سیاستها و آئیننامههای لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ
7- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالبهای پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی
8- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشنهای عمومی در مناسبتهای ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی
9-تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص 20 درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی
10- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در جهت ایفاء نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهرهگیری از ظرفیت تشکلهای مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمیهای تعاملی یا بنیاد سرگرمیهای زندگی دیجیتال
مسأله چهارم
ضعف در روایتسازی و بازسازی مرجعیت رسانهای و اجتماعی
راهبردها
1- پذیرش تغییر الگوواره رسانهای و دوری از محافظهکاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایتسازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفتوگوهای نقادانه
2- یکپارچهسازی در سرخطهای مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاهها و فضاهای رسانهای اجتماعی رسمی
3- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوریهای نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهرهگیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهرهمندی از ظرفیتهای طلاب
4- تقویت سواد مجازی در راستای شکلگیری سواد تحلیلی و تمهید شاخصهای متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع
مسأله پنجم
ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کمتوجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی
راهبردها
1- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور
2- کمک به شکلگیری گفتوگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفتوگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداریهای کشور
مسأله ششم
غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت
راهبردها
1-افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامههای توسعه و قانون بودجههای سالانه کشور و تخصیص آنها با تأکید بر بودجههای برنامهای و استفاده از ظرفیتهای غیردولتی با نظارت دقیق دولت
2-تعیین سرفصل بودجهای مناسب و اختصاص 5 درصد از اعتبارت دانشگاهها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاهها به مصرف آن صرفاً در امور برنامهای فرهنگ
تبصره 1: دستگاههای محوری در اجرای راهبردهای فوقالذکر از ظرفیت سایر دستگاههای ذیربط و گروهها و تشکلهای مردمی استفاده میکنند.
تبصره 2: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاههای محوری مجری راهبردهای فوقالذکر؛ موظفاند طی مهلت 2 ماه از تاریخ ابلاغ و بهطور منظم؛ بهاستثنای راهبردهای مسأله 6 که در زمان مقتضی اعلام میگردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
این مصوبه به نهادهای مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، سازمان صداوسیما، سازمان برنامهوبودجه، مرکز ملی فضای مجازی، سایر دستگاهها و نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی ذیربط (حسب ابلاغ) ابلاغ شده است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه