هیرکان کباب می شود؛

درختان نیمه سوخته جنگل هیرکانی از پاییزگردی آتش!

اقتصاد ایران: تور پاییزی آتش ۳۰ هکتار از بکرترین عرصه‌های طبیعی هیرکان در استان مازندران را شعله ور کرد و داغ بر دل جنگلبانان طبیعت نهاد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،آتش گردی همواره در طبیعت سرسبز مازندران قصه پرغصه ای که روز و ماه نمی‌شناسد، گاه طبیعت گرد جوان با انداختن ته سیگار برافروخته و زمانی پیرمرد زنبوردار برای گرفتن عسل از تنه درخت کهنسال، هرم داغ آتش را بر تن نحیف جنگل می‌نشاند.

جنگل و عرصه‌های طبیعی بارها صحنه رویارویی و اقدامات تلافی جویانه سودجویان با حافظان طبیعت بوده است و متهمی که طعم تلخ قانون را چشید، به جان جنگل می‌افتد تا تقاص می‌گیرد غافل از آنکه قهر طبیعت و جنگل، دامن او و دیگران را در بزنگاه‌های روزگار خواهد گرفت.

طبیعت رنگارنگ و طلایی جنگل در آخرین ماه پاییزی بیش از هر زمانی چشم نواز و دیدنی تر شده است و نقاشی خدا را بر بوم جنگل می‌توان به نظاره نشست از رنگ‌های زرد و سرخ گرفته تا برگ‌های سبز، همانند تابلوی نقاشی چشم نوازی می‌کند.

برگ ریزان طبیعت و صدای خش خش برگ‌ها زیر پای گردشگران و طبیعت گردان و هوای گرم پاییزی بیش از هر زمانی، جنگل را به باروتی برای خاکستر شدن درختان مبدل می‌کند و فقط یک بی احتیاطی و کبریت کافی است تا تراژدی آتش را در طبیعت رقم زند. مثل آتش سوزی روزهای گذشته در جنگل‌های هیرکانی.

۳۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی ذغال شد

طی هفته جاری و فقط در دو روز شش نقطه جنگلی مازندران از غرب تا شرق استان طعمه آتش شد و حدود ۳۰ هکتار از بکرترین عرصه‌های طبیعی خاکستر شد و رمز گشایی از این حوادث، پای انسان و سهل انگاری و عمدی بودن را به میان می‌کشد.

ابتدای شعله‌های آتش در مناطق جنگلی کدیرسر در کجور شروع، بعد به پیمود و آن گاه در چهارکد عباس آباد و رامسر در غرب استان کشیده شد و سرانجام جنگل گردی آتش به عرصه‌های پاچی در سنگده ساری رسید تا تور پاییزی خود را تکمیل کند.

درختان نیمه سوخته جنگل از پاییزگردی آتش/ هیرکان کباب می شود

۲۰ هکتار از عرصه‌ها در چهارکد عباس آباد سوخت

گسترده‌ترین آتش سوزی روزهای اخیر در عرصه‌های جنگلی چهارکد عباس آباد به وقوع پیوست و ۲۰ هکتار از جنگل‌های بکر هیرکانی در آتش سوخت و با تلاش ۲۴ ساعته و شبانه روزی نیروهای مردمی و حافظان طبیعت این حادثه مهار شد.

سینا عبدی رئیس اداره منابع طبیعی عباس آباد در گفتگو با اشاره به اینکه حریق در جنگل اوکیل منطقه چهارکد از ظهر دیروز شروع و حوالی ساعت ۱۶ عصر شنبه گزارش شد، افزود: با تلاش نیروهای مردمی و بسیجی، نیروهای یگان حفاظت و مسئولان شهرستان این حادثه ظهر یکشنبه مهار و کنترل شد.

وی با اظهار اینکه بالگرد برای مهار حریق به منطقه اعزام شد، افزود: بالگرد چند نوبت اقدام به آبگیری برای مهار حریق کرد اما به دلیل نفوذ مه غلیظ در ارتفاعات امکان ادامه خدمات رسانی برایش مقدور نبود و در نهایت با تلاش نیروهای مردمی و یگان حفاظت این حادثه مهار شده است.

وی سطح آتش سوزی را ۲۰ هکتار ذکر کرد و گفت: آتش سوزی سطح بوده و دلیل احتمالی آن از انسانی است.

رئیس اداره منابع طبیعی عباس آباد از مردم و طبیعت گردان خواست با توجه به شرایط جوی و فصل برگ ریزان جنگل از برافروختن آتش در عرصه‌های طبیعی پرهیز شود.

ضعف ناوگان اطفای هوایی حریق در شمال

صعب العبور بودن عرصه‌های جنگلی از یک سود و کمبود تجهیزات و فعال نبودن ناوگان اطفای هوایی سبب شده تا عرصه‌های طبیعی مازندران برابر هر حادثه‌ای نظیر آتش سوزی بی پناه باشد و بالگردهای آتش نشان در مواقع بحران باید از دیگر استان‌ها و پایتخت به سوی جنگل‌های استان پرواز کنند.

اگرچه سه فروند بالگرد در استان مازندران مستقر است اما کارکرد این ناوگان بیشتر در زمینه‌های اورژانس و امدادی است و تا تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیز ناوگان هوایی حریق و پایگاه هوایی در شمال کشور راه زیادی در پیش است.

آتش جنگل اژدلم صفارود رامسر را هم درنوردید و اگر چه سطح آن محدود و اندک بود اما این حادثه نیز هزار مترمربع از جنگل منطقه را خسارت زد.، حسن باهری سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان رامسر از وقوع یک فقره آتش سوزی در جنگل اژدلم خبر داد و سطح عرصه مورد حریق را هزار متر مربع و از نوع سطحی اعلام کرد و گفت: آتش سوزی خسارت زیادی نداشت.

درختان نیمه سوخته جنگل از پاییزگردی آتش/ هیرکان کباب می شود

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آماده باش نیروهای حفاظتی برای مقابله با هر گونه حریق احتمالی ادامه داد: در فصل خزان قرار داریم و از سویی با کاهش چشمگیر بارندگی مواجه شدیم از این رو از شهروندان و طبیعت دوستان درخواست داریم در صورت هر گونه آتش سوزی احتمالی، سریعاً با شماره ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ یگان حفاظت تماس بگیرند.

روزهای سخت جنگلبانان در پاییز

همه فصل‌های سال از بهار گرفته تا زمستان روزهای سختی برای جنگلبانان و حافظان طبیعت در پیش است و خشک شدن سطح جنگل در پی افزایش دما و کاهش بارندگی، نگرانی آنها را بیشتر می‌کند.

مسعود ملکی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر با اشاره به وقوع پنج فقره حریق طی دو روز در عرصه‌های طبیعی غرب استان گفت: آتش سوزی ۲۰ هکتار از جنگل چهار کد در حوزه عباس آباد از جمله حوادث بود و سطحی بیش از ۱۰ هکتار آن با حضور نیروهای مردمی و یگان حفاظت و مسئولان شهرستان و اداره کل مهار شد و به دلیل صعب العبور بودن درخواست بالگرد کردیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به واسطه گرمای هوا شاهد وقوع حریق در کلاردشت، کجور، رامسر و نوشهر نیز بودیم، گفت: سطح این آتش سوزی‌ها بین هزار تا سه هزار متر بوده است.

ملکی خزان طبیعت و جنگل، شرایط طبیعی، کاهش بارندگی‌ها و بی احتیاطی را از جمله دلایل شعله ور شدن آتش در عرصه‌های طبیعی ذکر کرد و گفت: با تلاش نیروهای مردمی و منابع طبیعی حریق در عرصه‌ها مهار شد اما با توجه به شرایط طبیعی، نیروها در حالت آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ نفر از نیروها در اطفای حریق عباس آباد نقش آفرینی کردند، گفت: از دو فروند بالگرد نیز برای مهار حریق بهره گیری شده است.

گرمای هوا و شرایط جوی دو هکتار از عرصه‌های جنگلی پاپی در سنگده ساری را هم طعمه حریق کرد و این حادثه نیز با تلاش نیروهای مردمی و حافظان طبیعت خنثی شد.

بارش باران عصر و شامگاه یکشنبه مرهمی بر تن سوخته و رنجور جنگل‌های هیرکانی شد و نم نم باران تا حدودی خاطر جنگلبانان را آسوده کرد ولی چشم‌های آنان همیشه نگران هیرکان و درختان جنگل است تا مبادا در حریقی دیگر آسیب ببیند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ