فوتبال ایران به مهدی طارمی نیاز دارد

اقتصاد ایران: تیم ملی فوتبال ایران آماده می‌شود تا فرداشب در حساس‌ترین بازی مرحله گروهی به مصاف آمریکا، رقیب کنونی‌اش در فوتبال و همیشگی در دنیای سیاست برود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،   معادلات گروه دوم به گونه‌ای رقم خورده که ایران برای صعود به مرحله بعدی تقریبا به کسب یک تساوی نیاز دارد ولی مسئله اینجاست که در معادلاتی پیچیده ایران همان‌قدر که با یک تساوی شانس صعود دارد، با همین تساوی ممکن است حذف شود و در‌عین‌حال حتی می‌تواند در صورت پیروزی خوش‌بین باشد تا بسته به معادلاتی پیچیده به‌عنوان صدرنشین به مرحله بعدی جام جهانی برود. در عمل شاید کاری ساده پیش‌رو باشد ولی واقعیت ماجرا این است که اگر چنین شود، اتفاقی تاریخی رخ می‌دهد.

ماجرا از این قرار است که در پنج دوره قبلی حضور ایران در جام‌های جهانی، تیم ملی هیچ‌گاه به مرحله بعدی صعود نکرده و هرگز این‌قدر به صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی نزدیک نبوده است. با توجه به همین واقعیت ساده، اهمیت بازی‌ای که ایران پیش‌رو دارد، به‌خوبی مشخص می‌شود. شاگردان کارلوس کی‌روش در جام جهانی تا به حال دو اتفاق بد و خوب رقم زده‌اند. آنها ابتدا سنگین‌ترین شکست تاریخ خود در بازی‌های رسمی را برابر انگلیس تجربه کردند، ولی بعد در برتری ۲ بر صفر برابر ولز، بهترین پیروزی‌شان در جام جهانی را هم مزه کردند. با‌این‌حال، چه در همان بازی نخست که تلخ از آب درآمد و چه در این بازی دومی که کام بسیاری را شیرین کرد، تیم کی‌روش یک چهره ویژه داشت: مهدی طارمی. ستاره بوشهری فوتبال ایران این روزها به اندازه کافی نامش را در دنیا مطرح کرده و با اختلاف بهترین بازیکن ایران در دو بازی اخیر است. او برابر انگلیس دو بار دروازه جردن پیکفورد را بین آن‌همه مدافع سرشناس انگلیسی فرو ریخت تا تبدیل به اولین بازیکن تاریخ ایران شود که توانسته در یک بازی جام جهانی دو گل بزند.

از این موضوع مهم‌تر اینکه تا‌به‌حال اصلا سابقه نداشته بازیکنی از ایران، در کل بازی‌های جام جهانی بتواند دو بار گلزنی کند. این طلسم را ولی مهدی طارمی شکسته و آن را هم به نام خود زده است. اکنون مهدی بالاتر از ستاره‌هایی مانند مهدوی‌کیا، دانایی‌فرد و حسن روشن قرار گرفته است. در بازی دوم هم مهدی طارمی به طرز درخور‌توجهی درخشان ظاهر شد و بازی پویایی در خط حمله داشت. او علاوه بر اینکه توانست یک پاس گل دهد، در خلق موقعیت هم بی‌نظیر کار کرد. او روز جمعه موفق شد بیشترین موقعیت در یک بازی جام جهانی در دو دوره اخیر را به نام خود کند و هشت بار روی دروازه ولزی‌ها موقعیت ساخت که سرانجام در آخرین لحظه مسابقه، رامین رضاییان قدر پاس او را دانست و موفق شد گل دوم ایران را به‌ ثمر برساند تا اولین پاس‌ گل طارمی هم در ادوار جام جهانی به‌ ثبت برسد و مؤثرترین بازیکن تاریخ ایران در این رقابت‌ها شود. فعال‌بودن مهدی طارمی در فاز تهاجمی تیم ملی آن‌قدر تأثیر داشته که ایران یک بار دیگر هم رکوردشکنی کرده و با زدن چهار گل در دو بازی، بهترین آمارش در ادوار جام جهانی را از حیث گلزنی ثبت کرده است.

پر واضح است که با استناد به همین موارد، طارمی تا الان تأثیرگذارترین چهره ملی است و حضورش در پازل تاکتیکی کارلوس کی‌روش اجتناب‌ناپذیر است. بااین‌حال، مهدی طارمی در روز و هفته‌های اخیر، یکی از چهره‌های خبرساز فضای مجازی بوده است. او از سمت هر دو طرف مورد‌انتقاد قرار گرفته؛ عده‌ای طارمی را متهم به این کرده‌اند که در جریانات اخیر از گروهی حمایت نکرده و عده‌ای دیگر هم او را متهم کرده‌اند که بیش از اندازه به اتفاقات اخیر در ایران واکنش نشان داده است. همین موارد کار را برای مهدی طارمی سخت کرده و او در روزهای اخیر چندین بار عنوان کرده دیگر قصدی ندارد درباره مسائل سیاسی حرف بزند. طارمی روز قبل از بازی با ولز در کنفرانس خبری از این گفت که حرف‌هایش درباره اعتراضات در ایران تحریف می‌شود و از این به بعد تصمیم دارد فقط در صفحات مجازی خودش در این موارد صحبت کند. واکنش او به حواشی‌ای بود که ادعا می‌کردند طارمی گفته کاری به سیاست ندارد و ازاین‌رو نمی‌خواهد درباره اتفاقات در ایران صحبت کند. این در حالی است که او پیش‌تر از سوی عده‌ای دیگر مورد نقد قرار می‌گرفت که بیش از اندازه در فضای مجازی به اعتراضات واکنش نشان داده است.

طارمی اولین نفری است که در بین چهره‌های مطرح ورزشی مچ‌بند مشکی به دست بست و حتی به‌طور رسمی در یکی از مصاحبه‌هایش در پرتغال از این گفت که دلیل خوشحال نبودنش در روزی که تیمش برده و خوب بازی کرده بود، شرایط موجود در ایران است. با‌این‌حال‌‌ او این روزها و شاید روزهای منتهی به جام جهانی تمرکزش را بیشتر معطوف به فوتبال کرده و حال با گریز از پاسخ به پرسش‌های مرتبط به اتفاقات سیاسی در تلاش است تا به تاریخ‌سازی‌اش در جام جهانی ادامه دهد. او فقط در آخرین کنفرانس خبری که روبه‌روی خبرنگاران نشست، در پاسخ به اینکه آیا از سوی نهادی برای نخواندن سرود ملی ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند، گفت نه، هیچ فشاری از سوی هیچ نهادی روی بازیکنان نیست.

طارمی همچنین از این گفت که این جام جهانی متعلق به فوتبال است و بهتر است اجازه داده شود تا خبرنگارانی که حوزه‌شان فوتبال است و نه سیاست، فرصت بیشتری برای حضور در این تورنمنت داشته باشند. با‌این‌حال ولی مهدی طارمی هنوز در فضای مجازی محل اختلاف شده و طرفین سعی می‌کنند به گونه‌ای که شده او، رفتار و اظهاراتش را مورد نقد قرار دهند. حق با هر طرف که باشد این روزها و دست‌کم پیش از بازی با آمریکا چندان بازخوردی نخواهد داشت؛ چون آمار نشان داده‌ این روزها فوتبال ایران به مهدی طارمی نیاز دارد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ