رونمایی از ماشین کشت حوضچه‌ای در همدان

اقتصاد ایران: همدان_رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان از ساخت و رونمایی ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مهدی جهانگیری شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در اراضی شیب دار ایده آل است کشت عمود بر شیب انجام شود که رواناب و فرسایش آبی خاک کاهش یابد و رطوبت در مزرعه بیشتر ذخیره شود.

وی در ادامه به چالش‌های این حوزه اشاره کرد و افزود: برخی از اراضی دارای عرض کم و طول زیاد هستند که انجام عملیات عمود بر شیب در این اراضی مانور ماشین آلات بسیار سخت و زمان بر است همچنین تردد ماشین‌های کشاورزی در مزرعه افزایش یافته که باعث تخریب خاک می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه برخی از مزارع دارای شیب در جهت‌های مختلف هستند و نمی‌توان عمود بر شیب کار را شروع و به پایان رساند، افزود: در ایران ماشین‌های مناسب کار در اراضی شیب دار بسیار کم است و کار با ماشین‌های موجود بسیار مشکل و کنترل آنها در جهت عمود بر شیب سخت است و در همین راستا ماشین کشت حوضچه‌ای به همت بخش خصوصی در استان ساخته و رونمایی شد.

وی تصریح کرد: با استفاده از این ماشین کشت در اراضی شیب دار انجام می‌شود اما در هر شیار پشته هایی به ارتفاع ۷ سانتی متر در فواصل یک متری ایجاد می‌شود در این حالت تمام سطح مزرعه با حوضچه‌هایی با عرض ۱۰ سانتی متر و ارتفاع ۷ سانتی متر و طول یک متر پوشیده می‌شود که رواناب ناشی از بارندگی را به تله می‌اندازد و آب فرصت کافی برای نفوذ در دل خاک را دارد و رطوبت در سطح مزرعه به صورت یک نواخت توزیع می‌شود و راحت تر در دسترس گیاه قرار می‌گیرد و در نهایت بهره وری در اراضی شیب دار افزایش یافته و ریسک تولید کاهش خواهد یافت.

رئیس اداره مکانیزه و فناوری‌های کشاورزی استان همدان در پایان گفت: به تعداد ۳۰۵۲۸ دستگاه تراکتور وتعداد ۱۱۱۲۴۹ دستگاه انواع ادوات کشاورزی در ناوگان ماشین‌های کشاورزی استان فعال است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ