مشکلاتی مانند پولشویی با چک دیجیتال از بین می‌رود

اقتصاد ایران: بدون شک امنیت چک با دیجیتالی شدن آن افزایش می‌یابد و مشکلاتی مانند پولشویی و موضوعات مشابه آن هم از بین می‌رود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،یوسف کاووسی، کارشناس مسائل بانکی درباره مزایای چک دیجیتال گفت: حقیقت چک به شکل سنتی آن برمی‌گردد و این هم نوع تفکر تجار و بازرگانان را در بازار نشان می‌دهد، برهمین اساس کارکرد سنتی چک بسیار پیشروتر از استفاده‌های امروزی آن است.

وی در ادامه اضافه کرد: دو دیدگاه برای کارکرد چک وجود دارد. برخی دنبال این سیستم هستند که با دیجیتالی شدن آن برگشت چک هم کم خواهد شد و در این شرایط می‌توان به عنوان یک کار موفق از آن نام برد. اما دیدگاه دیگر اعتقاد دارد که همه به سیستم دسترسی ندارند و سنتی‌های بازار برای ورود به این سیستم مشکل خواهند داشت و باید از مباشران خود کمک بگیرند که در اختیار گذاشتن پسورد هم کار اشتباه و دردسرسازی است.

این کارشناس مسائل بانکی در این خصوص یادآور شد: کاربرد عمومی چک الکترونیک به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های اینترنتی کشور با مشکلاتی همراه است. علاوه براین متقاعد کردن مردم برای استفاده از این شیوه ضرورت دارد، زیرا وقتی مردم می‌توانند مشکلشان را با دریافت چک تضمینی برطرف سازند، چرا باید زحمت آموختن یک روش جدید را متحمل شوند؟ اکنون بسیاری اصلا چک‌های جدید را دریافت نمی‌کنند و با قدیمی‌ها کار می‌کنند، زمان موعد چک، پول یا چک بانکی می‌گیرند.

کاووسی در ادامه تصریح کرد: بدون شک امنیت چک با دیجیتالی شدن آن بالا می‌رود، ولی کارکرد اصلی‌اش پائین می‌آید. یکی از کارکرد‌های چک این است که گیرنده آن را به فرد دیگری می‌دهد و به همین ترتیب دست به دست می‌شود، بدون اینکه چک جدیدی به امضا برسد، این کارکرد که بسیار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، از بین می‌رود. با این وجود چنانچه با استفاده از چک دیجیتال مشکلاتی مانند پولشویی و موضوعات مشابه آن که مضرات زیادی برای اقتصاد ایران به همراه دارد از بین برود و موضوعات مطرح شده هم حل شود، مردم استقبال خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بانکی در ادامه اضافه کرد: تغییرات در چک تا به اینجا کار اجرای قانون بوده و نیاز دارد تا از سوی بانک مرکزی ساده‌سازی شود. چک الکترونیکی حرکت مثبتی است و تلاش برای عقب نماندن از تکنولوژی کاملا درست است، اما بانک مرکزی برای ارتقای کارکرد آن باید دست به تغییراتی بزند تا قدیمی‌های بازار به سوی این رفتار‌های مدرن گرایش پیدا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ