رئیس سازمان بورس:

حضور دانش بنیان ها در بورس کم رنگ و ضعیف است

اقتصاد ایران: کرمانشاه- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تامین بخشی از سرمایه مورد نیاز بنگاه‌ها به بورس واگذار شده است، گفت: تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان توسط بورس صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،مجید عشقی ظهر پنجشنبه در اولین همایش منطقه‌ای تأمین مالی غرب کشور که با حضور رؤسا و مدیران بورس و فرابورس کشور، هلدینگ‌ها و صندوق‌های بزرگ تأمین سرمایه در اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار، شد اظهار کرد: در بخش سیاست‌گذاری اقتصادی و سازمان‌های ملی به منظور جذب سرمایه‌های کلان و حل مشکلات اعتباری شرکت‌ها و بخشی از طرح‌های مهم کرمانشاه تصمیمات جدی گرفته خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت بازار بورس، افزود: باید در این زمینه مراودات بیشتر و مؤثری صورت گیرد و در این راستا باید با همکاری مسئولان مربوطه جلسات به صورت مرتب‌تری برگزار شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار بورس از ۲ بخش مهم مهم تشکیل شده، تصریح کرد: بخش اول آن بخش ثانویه است که همیشه با فراز و نشیب‌هایی همراه است که متأثر از عوامل متعدد خواهد بود.

عشقی ادامه داد: رسالت مهم و اصلی دیگر بازار سرمایه تأمین مالی و کمک به سرمایه کشور است که عمده تأمین مالی از گذشته تاکنون بر عهده بانک بوده که در حال حاضر این روند تغییر کرده و ۲۰ تا ۲۶ درصد از آن به بازار سرمایه و اوراق واگذار شده که با همکاری تمامی دستگاه‌های مربوطه این روند باید سیر صعودی خود را طی کند.

وی با تاکید بر اینکه از سال گذشته بازار سرمایه کار خود را به طور گسترده‌تری آغاز کرده، خاطرنشان کرد: در همین راستا تأمین مالی با گسترش نهادهای مالی، راه‌اندازی صندوق‌های مختلف بنا بر نیازسنجی‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد تا نیازهای مالی رفع شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار بورس تاکنون بسیار ضعیف و کم رنگ بوده و نهایت کارهای انجام شده در این زمینه پذیرش تعدادی شرکت‌های دانش‌بنیان و معامله سهام‌های آنها است.

عشقی اضافه کرد: با توجه به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و تغییرات تکنولوژی و پیشرفته طی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال می‌توانند کمک خوبی به بازار سرمایه داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پیشرفت بازار سرمایه، تاکید کرد: ضوابط تعیین شده برای مشارکت و پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان باید آسان‌تر شود که یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه تأمین مالی جمعی برای شرکت‌های دانش بنیان است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: این اقدامات در گام نخست برای شرکت‌های دانش بنیانی که طرح‌های کوچک و متوسط دارند راه‌گشا بوده که در این اقدام طرح‌هایی که زیر ۲۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند مورد حمایت قرار گرفته تا در بازه زمانی کوتاه نتیجه مطلوب حاصل شود.

عشقی با ابراز امیدواری برای اتخاذ تصمیمات راه‌گشا در همایش منطقه‌ای غرب کشور، افزود: بر اساس برآوردها حدود ۵۰ درصد اقتصاد بر اساس بکارگیری حوزه خدمات بوده که حرکت کردن در این مسیر قطعاً نتیجه بخش حضور جدی در بازار سرمایه برای تأمین مالی خواهد داشت

وی تصریح کرد: تاکنون عمده ضوابط در تأمین مالی و ارائه اوراق بر مبنای بهادار فیزیکی بوده اما این رویکرد و روند باید تغییر کرده و مبنا را بر اعتماد و سایر دارایی‌ها برای حضور در بازار سرمایه گذاشت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تنوع صندوق‌های بورس، خاطرنشان کرد: انواع سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه شامل تشکیل صندوق‌ها در بازار ثانویه، سهام، اهرمی که ریسک بالا می‌پذیرد، تضمین اصل سرمایه است.

عشقی با تاکید بر اینکه از سال گذشته بازار بورس و سرمایه جای خود را با حضور پررنگ‌تر مردم دنبال کرد، خاطرنشان نشان کرد: حضور مردم عادی به صورت گسترده در بازار سهام مسئله‌ای مهم طی سال‌های گذشته بود و به دلیل عدم آگاهی با مشکلاتی مواجه شدند که باید بر اساس برنامه‌های کاربردی آگاهی لازم به آنها برای سرمایه‌گذاری داده شود.

وی متذکر شد: افراد متقاضی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌توانند با استفاده از صندوق‌های معین شده ریسک کمتری کنند و با نگهداری اصل پول خود در صندوق‌ها سود حاصل از آن را دریافت کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: صندوق جسورانه یکی از صندوق‌های در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که راه‌اندازی آن با تأمین منابع خوبی همراه است.

عشقی با اشاره به عدم ارتباط گیری خوب با شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: به دلیل عدم ارتباط خوب مدیران با طرح‌های اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال از این صندوق قابل قبول نبوده که برای رفع این مشکل باید آشنایی و تعامل بیشتر با این طرح‌ها و شرکت‌های مربوطه صورت بگیرد.

وی در پایان با بیان عملکرد بازار سرمایه و ابزار امیدواری برای نتیجه بهش بودن همایش تأمین مالی برای استان کرمانشاه، گفت: تحقق تأمین مالی پروژه‌ها باید ادامه داشته که در همایش تأمین مالی غرب کشور سعی بر احیا و حفظ آن داشته که انتشار اوراق، توسعه شرکت‌ها و تأمین مالی جمعی و… در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ