شناخت تجهیزات شبکه برای راه اندازی کسب و کار

اقتصاد ایران: در این مقاله تجهیزات لازم برای راه اندازی شبکه را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

 اخبار شرکتها- معرفی تجهیزات شبکه برای انواع کسب‌وکار (سرور، استوریج، روتر، سوئیچ، لپ تاپ و…) می‌تواند نقش مهمی در انتخاب و خرید تجهیزات ایفا کند. به طور کلی شبکه‌های بزرگ و کوچک از تجهیزات سخت‌افزاری مختلفی ساخته شده‌اند که بر مبنای معماری خاصی به یکدیگر متصل هستند. نکته مهمی که هنگام خرید تجهیزات باید به آن‌ها دقت کنید، الزامات تجاری است. معمولاً شبکه‌های محلی سیمی و بی‌سیم از تجهیزات مختلفی ساخته شده‌اند که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

1.      سرور (Server)

سرورها، کامپیوترهای پر قدرتی هستند که برای پردازش سریع اطلاعات و پاسخ‌گویی در کوتاه‌ترین زمان به کلاینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرورها بر مبنای قابلیت‌های سخت‌افزاری که دارند قادر به پشتیبانی از چند ترابایت حافظه اصلی و حافظه جانبی هستند. معمولاً از دو سوکت پردازنده برای انجام سریع محاسبات پشتیبانی می‌کنند و اجازه می‌دهند یک شبکه کلاینت سرور قدرتمند پیاده‌سازی کنید. برخی سازمان‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اقدام به خرید سرور پر قدرتی می‌کنند و از تین‌کلاینت‌ها برای اتصال به سرورها استفاده می‌کنند تا سرور توان پردازشی و فضای ذخیره‌سازی موردنیاز کلاینت‌ها را در اختیارشان قرار ‌دهد.

2.      استوریج (Storage)

استوریج‌ها یا ذخیره‌ساز‌های تحت شبکه، تجهیزاتی هستند که برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شوند. این تجهیزات به کسب و کارها کمک می‌کند تا اطلاعات را به شکل ساخت یافته در یک مکان واحد نگه‌داری کنند و مطمئن باشند که نسخه پشتیبانی از اطلاعات در دسترس قرار دارند. استوریج‌ها با ارائه ظرفیت‌های چند ترابایتی و پشتیبانی از هارددیسک‌ها و SSDها به سازمان‌ها کمک می‌کنند از مزیت فضای ذخیره‌سازی بالای هارددیسک‌ها و سرعت بالای SSDها به بهترین شکل استفاده کنند.

3.      سوییچ (Switch)

سوئیچ‌ها جایگزین شایسته هاب‌ها هستند. سوئیچ یک دستگاه چند پورتی است که امکان اتصال طیف گسترده‌ای از تجهیزات به یکدیگر را فراهم می‌کند. سوییچ‌ها با ارائه پورت‌های زیاد، مشکل کم بودن پورت‌های روترها را برطرف می‌کنند و علاوه بر این قادر به مسیریابی بسته‌های اطلاعاتی هستند. به‌طور کلی، سوییچ‌ها به دو گروه سوییچ‌های لایه 2 و لایه 3 تقسیم می‌شوند که خود در زیرمجموع سوییچ‌های مدیریتی و غیر مدیریتی قرار می‌گیرند. سوییچ‌های لایه 2 از مک آدرس برای مسیریابی بسته‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند، در حالی که سوییچ‌های لایه 3 قادر به مسیریابی بسته‌ها از طریق آدرس آی‌پی هستند.

سوئیچ hp

4.      روتر (Router)

روترها یا همان مسیریاب‌ها نقشه راهی برای ارسال هوشمندانه بسته‌های اطلاعاتی از گره‌های مبدا و مقصد ترسیم می‌کنند. به بیان دقیق‌تر، روترها برای مسیریابی بسته‌ها می‌توانند از پروتکل‌های پویا یا ایستا استفاده کنند تا اطلاعات میان دو گره مبادله شود. این دو گره می‌توانند در شبکه محلی یا در شبکه‌های دیگر باشند که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل می‌شوند. امروزه، روترها قابلیت‌های به مراتب پیشرفته‌تر از گذشته پیدا کرده‌اند و علاوه بر مسیریابی، قادر به مسدودسازی بسته‌های مخرب از طریق فایروال توکار، پیاده‌سازی شبکه‌های محلی بی‌سیم و... هستند. این روترها به‌نام روترهای مرزی شناخته می‌شوند و قادر هستند شبکه‌های محلی را به شبکه‌های گسترده متصل کنند. معمولاً روترها فرآیند مسیریابی را از طریق به کارگیری پروتکل اطلاعات مسیریابی (RIP)، پروتکل دروازه مرزی (BGP) یا پروتکل ابتدا کوتاه‌ترین مسیر (OSPF) را انتخاب کن، انجام می‌دهند.

5.      اکسس‌پوینت (نقطه دسترسی)

اکسس‌پوینت‌ها عملکردی شبیه به تکرارگرها دارند و با هدف گسترش منطقه تحت پوشش بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکسس‌پوینت‌ها از طریق کابل‌های شبکه به سوییچ‌ها متصل می‌شوند و با پیاده‌سازی یک شبکه بی‌سیم به تجهیزات کلاینت در یک محدوده بزرگ اجازه می‌دهند به شبکه متصل شوند. اکسس‌پوینت‌های بی‌سیم به دلیل این‌که یک دستگاه فرستنده و گیرنده هستند، برای ساخت شبکه‌های محلی بی‌سیم استفاده می‌شوند. این تجهیزات می‌توانند مجهز به آنتن‌های داخلی یا خارجی باشند و قابلیت استقرار در محیط داخلی یا خارجی را دارند.

6.      پچ‌پنل

هنگامی که قرار است، تجهیزاتی مثل سوییچ‌‌ها، سرورها و غیره در رک‌ها نصب شوند، کارشناسان شبکه برای سهولت در مدیریت تجهیزات و پورت‌های سوییچ‌ها از پچ‌پنل‌ها استفاده می‌کنند. پچ‌پنل فرآیند مدیریت و عیب‌یابی شبکه را ساده می‌کند و اجازه می‌دهد یک کابل‌کشی ساخت یافته و منظم انجام دهید.

7.      کابل‌ شبکه

کابل‌های شبکه با هدف پیاده‌سازی یک شبکه محلی پایدار و پرسرعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌ها به تجهیزاتی مثل دوربین‌های تحت شبکه، اکسس‌پوینت‌ها، چاپگر‌ها، کامپیوترها و غیره اجازه می‌دهند با سرعت زیادی بسته‌ها را انتقال دهند. امروزه، انواع مختلفی از کابل‌ها در بازار شبکه به فروش می‌رسند که هر یک ظرفیت و پهنای باند خاص خود را ارائه می‌دهند. با این‌حال، Cat 5e و Cat6 پر استفاده‌ترین نوع کابل هستند.

8.      پل (Bridge)

پل‌ وظیفه متصل کردن چند میزبان یا سگمنت‌های مختلف شبکه به یکدیگر را بر عهده دارد. به طور کلی، پل‌ها وظیفه ذخیره‌سازی و ارسال فریم‌ها میان سگمنت‌های مختلف یک شبکه را بر عهده دارند. پل‌ها برای ارسال درست بسته‌ها از مک آدرسِ تجهیزات برای انتقال فریم‌ها استفاده می‌کنند. کارشناسان شبکه می‌توانند از پل‌ها به منظور متصل کردن دو شبکه محلی فیزیکی با هدف ساخت یک شبکه محلی بزرگ استفاده کنند.

بریج شبکه

9.      دروازه (Gateway)

به طور معمول، گیت‌وی‌ها وظیفه ترجمه اطلاعات توپولوژی‌های شبکه به یکدیگر را بر عهده دارند. به طوری که پروتکل‌ها به شکل درستی قادر به ارسال اطلاعات میان شبکه‌های مختلف باشند. گیت‌وی‌ها این توانایی را دارند تا شبکه‌های مستقل واقع در مناطق جغرافیایی مختلف را به یکدیگر متصل ‌کنند. شبکه‌هایی که ممکن است از الگوریتم‌های مسیریابی، پروتکل‌ها، توپولوژی‌، DNS‌ها و... استفاده کنند.

10.      هاب (Hub)

هاب به منظور متصل کردن چند دستگاه‌ شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این امکان وجود دارد که هاب را به عنوان یک ریپیتر یا همان تکرارگر استفاده کنیم تا سیگنال‌هایی که قرار است برای تجهیزات دورتر از روتر ارسال شوند تقویت شوند. هاب در گروه تجهیزات ساده شبکه قرار دارد، زیرا بر مبنای ساده‌ترین راهکار کلاینت‌ها را از طریق پروتکل‌های رایج شبکه به یکدیگر متصل می‌کند.

11.      تکرارگر (repeater)

تکرارگر، دستگاهی است که وظیفه تقویت سیگنال‌هایی که دریافت می‌کند را بر عهده دارد. تکرارگر سیگنال‌ها را دریافت و قدرت آن‌ها را بیشتر می‌کند تا کلاینت‌های دور از روتر قادر به دریافت آن باشند.

12.      کارت شبکه (NIC Card)

کامپیوترها و تجهیزات شبکه برای اتصال به شبکه‌های محلی بی‌سیم یا سیمی نیازمند مولفه‌ای هستند که توانایی ارسال و دریافت سیگنال‌های شبکه را داشته باشد. بدون وجود کارت شبکه، هیچ یک از دستگاه‌های ما قادر به برقراری ارتباط با شبکه محلی یا اینترنت نیستند. کارت‌های شبکه ممکن است، ماژول‌هایی باشند که روی مادربوردها قرار می‌گیرد یا می‌توانند به شکل یک مولفه سخت‌افزاری به کامپیوتر یا تجهیزات همراه متصل شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ