بررسی موانع توسعه زیست دریا با اجرای ۱۰ پروژه

اقتصاد ایران: بر اساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ۱۰ پروژه ملی اجرایی می‌شود تا صنعت زیست دریا به جایگاه و نقش واقعی خود در تولید ناخالص ملی یک گام نزدیک‌تر شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، چالش‌هایی که توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور احصا شده تا با اجرای پروژه‌های فناورانه و نوآورانه به پاسخ برسند.

«تامین خوراک با کیفیت آبزیان، پوشش ریسک و تامین هزینه طرح های اصلاح نژادی»، «توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی»، «کشت گسترده ماکروجلبک در سواحل جنوبی»، «توجه به گونه‌های بومی آبزیان» و «تسیهل و تسریع در صدور مجوزات» از جمله این چالش‌ها و موانع است که به همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارد.

این چالش ها با تعریف پروژه‌هایی چون «تغذیه استخرهای پرورش ماهیان گرمابی با استفاده از میکروجلبک»، «استخراج اگار و کاراگینان از ماکروجلبک پرورش یافته»، «تولید جلبک خشک اسپیرولینا»، «تولید محصولات حاصل از فرآوری جلبک»، «تولید ماسک‏های آرایشی و بهداشتی»، «مولد سازی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویار دورگه سریع‌الرشد»، «تولید تجاری امگا ۳»، «ژلاتین و کلاژن از ضایعات آبزیان» و غیره رفع خواهد شد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که به‌کارگیری علم و فن‏آوری، علاوه بر توسعه کمی بهره‌برداری از دریا در زمینه‌های گوناگون از جمله صنعتی، اقتصادی، پژوهشی، نظامی، گردشگری و غیره باعث افزایش کیفیت استفاده و نیز کاهش هزینه‏‌های بهره‌برداری می‏‌شود.

این باور وجود دارد که توسعه فناوری از یک‌سو نیازمند توسعه دانش و از سوی دیگر عامل تسریع توسعه علم و دانش در کشور است و در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی فن‏‌آوری‏‌های دریایی باعث جهش علمی قابل‌توجهی در کشور می‏شود که پیامدهای مثبت اقتصادی و اشتغالی را نیز به همراه دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ