برنامه سایپا برای کسب درآمد ۵۰میلیون دلاری از صادرات

اقتصاد ایران: عصر خودرو- کوییک و ساینا نخستین محموله چهاررقمی صادرات خودرو ایران را در روز ۲۲ آبان رقم زدند تا جهش بزرگی در زمینه صادرات خودرو و شکوفایی صنعت خودرو ایران رقم بخورد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سایپا با صادرات نخستین محموله به ونزوئلا در حالی برنامه صادرات 2 هزار دستگاهی مرحله دوم را برنامه ریزی می کند که سفارش ثبت شده از سوی ونزوئلایی ها 200 هزار دستگاه است و به همین منظور این خودروساز در کنار تولید محصولات صادراتی در پارس خودرو، برنامه راه اندازی مجدد سایت تولیدی ونیراتو در این کشور را نیز دنبال می کند.

گروه خودروسازی سایپا چندی پیش با حضور در نمایشگاه توانمندی های صنعت ایران در ونزوئلا با استقبال گسترده متقاضیان مواجه شده بود به گونه ای که به گفته مدیرعامل سایپا بیش از 80 هزار تقاضا برای خرید محصولات سایپا در این نمایشگاه به ثبت رسید. سایپایی که پیش از این نیز تجربه صادرات به نقاط مختلف جهان را داشتند اما صادرات محموله هزار دستگاهی برای نخستین بار در این خودروسازی صورت می گیرد. صادرات محصولاتش به ونزوئلا و عراق تا پایان سال به 40 میلیون دلار خواهد رسید و مجموع درآمد این خودروساز از صادرات لوازم یدکی نیز به 10 میلیون دلار خواهد رسید.

صادرات نخستین محموله کوییک و سایناها تنها به هزار دستگاه ختم نخواهد شد را که برنامه صادرات محموله 2هزار دستگاهی در فاز دوم در حال پیگیری است.

سایپا در نظر دارد تا در آینده نزدیک با توجه به سطح استقبال مشتریان ونزوئلایی از محصولات این خودروساز خط تولیدی با ظرفیت 100هزار دستگاه را  راه‌اندازی کند که توانایی تولید فرایند کامل بدنه و رنگ آمیزی را داشته باشد.

لازم به ذکر است که تمامی محصولات تولیدی جهت صادرات به ونزوئلا در پارس خودرو به تولید رسیده اند و سایپا در نظر دارد تا سایپا را به قطب اصلی تولید محصولات صادراتی در این گروه خودروسازی بدل کند.

بررسی ها از بازار خودرو ونزوئلا نشان دهنده آن است که به ازای هر 1000 نفر ، 140 خودرو در این کشور تردد می کند به دلیل مشکلات اقتصادی صنعت خودرو این کشور به طور کامل متوقف شده به گونه ای که در سال 2021، تنها 8 خودرو تجاری توسط صنعت خودروسازی ونزوئلا به تولید رسیده است و این در حالی است که امار تولید انواع خودرو سواری و تجاری در حدود 15 سال قبل در این کشور به حدود 170 هزار دستگاه می رسید. خودرو به طور کلی کالایی گران و لوکس در ونزوئلا به حساب می آید و میزان عرضه خودروهای جدید به شدت کم است و به همین دلیل خودروهای دست دو بازار پررونقی دارند. ونزوئلا بازار برگی برای خودروهای جدید به حساب نمی آید و آمار فروش خودرو جدید در این کشور در سال های 2019 و 2020 حتی به 2هزار دستگاه نیز نرسیده و عجیب تر از آن، پرفروش ترین خودرو در این کشور محصولات بزرگ تویوتا مثل پیکاپ هایلوکس یا اس یو وی فورچونر است. حالا سایپا با صدرات این محموله بزرگ که حدود 60 درصد از کل فروش خودرو ونزوئلا در سال 2020 را پوشش می دهد و همچنین محموله 2هزار دستگاهی بعدی، در جایگاه خودروهای اقتصادی، گام بزرگی را در بازار کشور ونزوئلا آغاز می کند.

نکته قابل توجه در قرارداد صادراتی سایپا درخواست طرف ونزوئلایی برای صادرات 200 هزار دستگاهی محصولات سایپا به این کشور است که در همین راستا مسئولان به دنبال راه اندازی مجدد خط تولید شرکت ونیراتو هستند تا ضمن تامین تیراژ مد نظر بستر را برای جبران بدهی های پیشین ونزوئلا به صنعت خودرو ایران و کشور فراهم کنند. سایت تولیدی ونیراتو در نزدیکی کارکاس قرار دارد و پیشتر خودرو پراید با نام تورپیال در این کارخانه به تولید رسیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ