مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در این هفته

اقتصاد ایران: رونمایی از نخستین صندوق مسکن بورس، رونمایی از چک الکترونیک، انتقاد از شیوه محاسبه خانه های خالی و برگزاری هفتمین حراج حضوری سازمان تملیکی از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، رونمایی از نخستین صندوق مسکنی بورس، رونمایی از چک الکترونیک، انتقاد از شیوه محاسبه خانه‌های خالی، برگزاری هفتمین حراج حضوری سازمان تملیکی و طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای ساماندهی دستفروشان مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در این هفته بود.

رونمایی از نخستین صندوق مسکن بورس

نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با حضور وزرای اقتصاد، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بورس و فرابورس رونمایی شد. این صندوق توسط صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت عمران و ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری و گروه مدیریت ارزش سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ایجاد شد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در رونمایی از صندوق املاک و مستغلات گفت: در گذشته ابزاری که سرمایه‌های خرد را برای خرید ملک به خدمت گرفت وجود نداشت، بیش از یک سوم هزینه‌های خانوار هزینه مسکن است و این هزینه سنگین دسترسی مردم به مسکن را بسیار سخت کرد، اولین ویژگی صندوق املاک و مستغلات می‌تواند خانه دار شدن گام به گام را برای مردم فراهم کند.

رونمایی از چک الکترونیک

بانک مرکزی در مراسمی با حضور رئیس کل این بانک و وزرای اقتصاد و صمت از خدمت نوین «چک الکترونیک» رونمایی کرد که نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد.

از انتقاد به شیوه محاسبه خانه‌های خالی تا رونمایی از چک الکترونیک

چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از چک الکترونیک با تأکید بر اینکه چک الکترونیک یک محصول ارزشمند در نظام بانکی است، گفت: چک الکترونیک هزینه مبادلات را کاهش می‌دهد و یک محصول ارزشمند در نظام بانکی است.

به گفته خاندوزی، نگرانی از نکول و اطاله پیگیری‌های قضائی با این دست اقدامات کاهش می‌یابد و بسیار حائز اهمیت است. همچنین باعث کاهش فشار به تسهیلات نقدی بانک‌ها می‌شود و اقدام مبارکی است.

انتقاد از شیوه محاسبه خانه‌های خالی

داوود منظور، رئیس کل سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: باید بحث شود که چرا قانون مالیات بر مستغلات آنقدر ضعیف اجرا شده است، در بحث مالیات بر خانه‌های خالی و وصول آن ما تمام ظرفیت را اجرایی کردیم ولی مبنا قانون به شدت اشتباه است، طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۲۰ هزار خانه خالی وجود دارد، اما روش شناسایی غلط بوده و ۲۱۶ هزار اعتراض در این باره صورت گرفته است.

وی گفت: در شناسایی املاک خالی باید از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم، مأموران شهرداری به صورت مویرگی حضور دارند در نتیجه باید از شهرداری‌ها در این باره استفاده کرد و منافع آن را به صورت نصف با شهرداری تقسیم کرد.

منظور همچنین با اشاره به استقبال بالای مردم از سامانه سوت‌زنی سازمان و دریافت تعداد قابل‌ملاحظه‌ای گزارش فرار مالیاتی از ارسال پیامک برای هزار و ۷۸۶ پزشک متخلف پس از محرز شدن فرار مالیاتی خبر داد.

هفتمین حراج حضوری سازمان تملیکی

به گفته معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی هفتمین حراج سراسری کالاهای تملیکی روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد. در این حراج حضوری ۱۵۷ میلیارد ریال کالا به فروش رسید.

طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای ساماندهی دستفروشان

طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد برای ساماندهی دستفروشان در نشست همفکری "دستفروشی وضع موجود، وضع مطلوب" از سوی رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار این وزارتخانه ارائه شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ