رزمایش سازهای کوک اقوام؛

مانایی موسیقی نواحی ایران زمین نمایان شد

اقتصاد ایران: گرگان- پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان نمایشی از مانایی موسیقی اقوام ایران زمین است که با سازهای کوک هنرمندان، زمینه گسترش بیشتر این موسیقی در جامعه فراهم می شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سرزمین پهناور جمهوری اسلامی ایران به سبب حضور اقوام و فرهنگ‌های متفاوت از میراث‌های معنوی متعددی برخوردار بوده که یکی از این گنجینه‌های ارزشمند معنوی، موسیقی محلی و نواحی مختلف آن است.

موسیقی‌های محلی، گنجینه‌ای است که با تاثیرپذیری از فرهنگ‌های مختلف ایرانی دارای ساختار و ویژگی‌های مختلفی بوده و به عنوان بخشی از میراث فرهنگی کشور، علاوه بر جنبه‌های نشاط و شادابی، پیوستگی عمیقی با شیوه زندگی و معیشت مردم دارد و از مهم‌ترین اجزای فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود.

در بسیاری از مناطق مختلف کشور توجه ویژه ای به موسیقی شده و این هنر در خون و زندگی مردم جریان دارد به طوری که برای هر یک از مشاغل و فصول مختلف، موسیقی خاصی را اجرا می‌کنند.

موسیقی نواحی و قومیت‌های مختلف جایگاهی فاخری نزد ایرانیان داشته و سرمایه عظیم و هنر اصیل به شمار می‌رود که باید آن را به نسل جوان معرفی کرد.

این ترانه‌ها و آهنگ‌ها، سرشار از عشق، مبارزه، عصیان و مرهمی برای دردهای بی‌پایان اقوام ایران زمین است و هرگز از فرهنگ و تاریخ ایرانی جدا نبوده و جزو تار و پود هنر ایرانی محسوب می‌شود.

برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان فرصتی مغتنم برای شناساندن بخش‌هایی از هنر موسیقایی ایران زمین است. رخدادی فرهنگی که با حضور هنرمندان موسیقی استان‌های مختلف کشور به میزبانی گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است تا علاوه بر رخ نمایی برخی از گنجینه‌های هنری استان‌های مختلف، فرصتی برای هم اندیشی و تشریک مساعی هنرمندان مختلف را فراهم کند.

رزمایش سازهای کوک اقوام/ مانایی موسیقی نواحی ایران نمایان شد

جشنواره فرصتی برای اعتلای موسیقی اقوام

سرپرست گروه موسیقی کردستان در جشنواره نواحی ایران در خصوص این جشنواره گفت: جشنواره موسیقی نواحی فرصتی مغتنم برای شناساندن دقیق و اعتلای موسیقی اقوام ایران است.

حضور هنرمندان نواحی مختلف زمینه تعاملات بیشتر را فراهم می‌کند منصور مرادی افزود: حضور اساتید و هنرمندان برتر نواحی و اقوام مختلف ایران زمینه افزایش تعامل بین علاقه مندان به موسیقی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: برگزاری چنین رخداد فرهنگی امکان تبادل نظر بین هنرمندان را مهیا کرده و می‌تواند فرصت مغتنمی برای معرفی محلات و نواحی مختلف کشور شود.

مرادی بیان کرد: جشنواره موسیقی نواحی یک فرصت کم نظیر است تا بار دیگر یکدلی و همدلی اقوام ایرانی در حمایت و پاسداری از جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور برسد.

وی گفت: ارائه آثار موسیقی از کشورهای همسایه به غنای جشنواره افزوده است، موسیقی زبان روح است و حد و مرز فیزیکی برای آن ترسیم نمی‌شود.

موسیقی ابزاری برای اتحاد اقوام

سرپرست گروه موسیقی اخوان افغانستان یکی از مدعوین خارجی برای این جشنواره  گفت: هنر موسیقی مهم‌ترین ابزار برای اتحاد و یکپارچگی اقوام محسوب می‌شود.

حمید سائل بیان کرد: هنر موسیقی به سبب برخورداری از اصوات دلنشین و اشعار پرمعنی مهم‌ترین ابزار برای اتحاد بین اقوام به حساب می‌آید.

وی افزود: موسیقی زمینه ساز تقویت دوستی‌ها و رفاقت‌ها بین هنرمندان و مخاطبان در اقوام مختلف می‌شود.

رزمایش سازهای کوک اقوام/ مانایی موسیقی نواحی ایران نمایان شد

سرپرست گروه موسیقی اخوان افغانستان با اشاره به شباهت‌های ذاتی و ساختاری موسیقی ایران و افغانستان، ادامه داد: موسیقی دو کشور ریشه یکسانی دارند اما یکسری خردِ فرهنگ‌های موسیقایی در هر دو کشور وجود دارد که سبب تفکیک موسیقی دو کشور می‌شود.

سائل گفت: در سال‌های اخیر شاهد هجمه موسیقی‌های ناهمگون به موسیقی اصیل افغانستانی هستیم اما تلاش می‌کنیم با تکیه بر فرهنگ غنی موسیقی افغانستان، موسیقی اصیل خود را از گزند آسیب‌ها صیانت کنیم.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ها هر چند در حوزه فرهنگ و حوزه ثمرات زیادی به همراه دارد اما اصلی ترین دستاورد چنین رخدادهایی ایجاد هم گرایی جوانان اقوام مختلف با یکدیگر است.

مشترکات فرهنگی و هنری

یکی از اعضای گروه موسیقی مازن دران در این جشنواره هم گفت: در گستره پهناور ایران با ملیت ایرانی اما تنوع قومی فراوانی روبه‌رو هستیم؛ مشترکات فرهنگی و هنری، نخ اتصال همه اقوام بوده و هنری مانند موسیقی ابزاری مستحکم برای تلفیق و همبستگی بین ساکنان نواحی مختلف ایران می‌شود.

حرمت یوسفی سوادکوهی ادامه داد: موسیقی محلی ایران بر خلاف موسیقی صنعتی و شهری که تفننی است، کاملاً کارکردی و کاربردی بوده، یعنی موسیقی هر قوم و منطقه بیانگر نحوه فعالیت‌ها و مشاغل هر یکی از ساکنان مناطق مختلف ایران است.

یوسفی سوادکوهی افزود: به عنوان مثال شعر قدیمی «جان» که آن را در جشنواره نواحی ایران اجرا کردم، بیان کننده سختی دوران زندگی مادران و توصیف مادرانی است که بچه خود را به پشت بسته و با وجود سختی فراوان فرزندانشان را با نوازش بزرگ می‌کردند.

رزمایش سازهای کوک اقوام/ مانایی موسیقی نواحی ایران نمایان شد

ضرورت توجه ویژه به موسیقی محلی

سرپرست گروه یوتاب لرستان هم گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار داریم تا به موسیقی محلی و اقوام نگاه ویژه ای داشته باشد، چون در برخی حوزه‌های موسیقی مانند پژوهش اتفاقات مطلوبی رخ نداده است.

علیرضا سپهوند ادامه داد: موسیقی مقامی ایران باید با پژوهش‌های مختلف برای علاقه مندان معرفی و ریشه‌های اصیل آن شناسانده شود.

وی گفت: هرچند برخی از جوانان به دنبال شنیدن موسیقی‌های به اصطلاح با کلاس هستند، اما به راحتی می‌توانیم با معرفی دقیق و صحیح موسیقی نواحی ذائقه جوانان این مرز و بوم را به سوی موسیقی اقوام و نواحی هدایت کنیم.

سرپرست گروه تالش هم گفت: حضور در جشنواره نواحی می‌تواند زمینه معرفی آلات و ادوات موسیقی نواحی و اقوام مختلف را مهیا کند که این امر زمینه ساز رونق بیش از پیش موسیقی سنتی خواهد شد.

آرمان فریدی هفت خوانی به تأثیر برگزاری این جشنواره‌ها در تقویت و همدلی بیشتر اقوام مختلف ایران اشاره کرد و افزود: موسیقی نواحی نماد اتحاد، پیوستگی و دوستی بین اقوام و طوایف مختلف ایران است، هنر موسیقی مثل سرزمینی بوده که خاستگاه نسیم صلح و مهربانی است و کدورت و تفرق در آن جایگاهی ندارد.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه دوشنبه با حضور جمعی از مسئولان و هنردوستان در گلستان آغاز به کار کرد.

این جشنواره ۲۳ الی ۲۷ آبان ماه با حمایت دفتر موسیقی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ