پیش بینی بانک‌ قطری از افول حجم تجارت جهانی

اقتصاد ایران: بانک قطر پیش‌بینی کرد: حجم تجارت جهانی تحت تأثیر شوک‌های متعدد در ماه‌های آینده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بانک ملی قطر با انتشار مطلبی با عنوان "پیش‌بینی‌ها از افول تجارت جهانی در ماه‌های آتی" در الخلیج اونلاین اعلام کرد: حجم تجارت جهانی تحت تأثیر شوک‌های متعدد به اقتصاد جهانی به ویژه جنگ در اوکراین و تنش در روابط بین المللی در ماه‌های آینده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

بر اساس این گزارش، داده‌های مربوط به حجم تجارت جهانی تصویری از گذشته نزدیک و نه حال یا آینده ارائه می‌دهد و حاکی از آن است رشد شاخص‌های اصلی تجارت جهانی ادامه نخواهد داشت بلکه در ماه های آینده شاهد کاهش خواهیم بود که ممکن است به انقباض هم برسد.

داده‌های مربوط به سه اقتصاد اصلی آمریکا، منطقه یورو و ژاپن به رکود تجارت جهانی اشاره دارد.  نظرسنجی‌ها هم نشان می دهد طی ماه‌های متوالی  ثبت سفارش‌های صادراتی جدید با کاهش همراه بوده و در اکتبر در بدترین وضعیت انقباضی قرار داشت. افزایش تورم بر درآمد قابل تصرف در اقتصادهای بزرگ اثر منفی می‌گذارد و تقاضای کل را کاهش می‌دهد و از همین رو رشد تجارت در اقتصادهای صادرکنندگان آسیایی (ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و تایوان) هم با کاهش همراه بود. این کشورها معمولاً روند تجارت جهانی را هدایت می‌کنند و نقش عمده‌ای در زنجیره تامین فعالیت‌های صنعتی در سراسر قاره‌های مختلف ایفا می‌کند.

انتظارات سرمایه‌گذاران از سود آتی بخش حمل و نقل که شاخص اصلی رشد آتی تجارت جهانی است، حاکی از انقباض شدید در تقاضا برای کالاهای فیزیکی است. نوسانات قیمت ارز خارجی می‌تواند در افول تجارت جهانی نقش داشته باشد. افزایش ارزش دلار آمریکا که به دلیل افزایش نرخ بهره و عملکرد بهتر اقتصاد این کشور پیش بینی می‌شود، مانع بزرگی برای رشد تجارت جهانی است.

۴۰ درصد تجارت جهانی با دلار آمریکا جریان دارد و قدرت دلار موجب گرانی واردات غیرآمریکایی و منجر به فشار بیشتر بر درآمد قابل تصرف یا حتی جایگزینی واردات با محصولات داخلی می شود که این نیز در نهایت بر حجم معاملات اثر منفی می‌گذارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ