ماجرای یک ادعای واهی درباره بنزین پتروشیمی‌ها!

اقتصاد ایران: طبق گزارش کمیسیون اصل 90، نتیجه اطلاعات نادرست بیژن زنگنه و معصومه ابتکار درباره بنزین پتروشیمی‌ها، به واردات بیش از یک میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت حاوی ترکیبات غیرمجاز در دولت یازدهم انجامید که آثار زیانباری بر عملکرد خودرو، محیط‌زیست و سلامت مردم داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،بعد از 3 سال صادرات بنزین ایران، حال زمزمه‌هایی درباره تراز منفی و پیشی گرفتن مصرف از تولید به گوش می‌رسد. اما برای روایت افول یک خودکفایی، نباید قصه را از اواسط آن خواند. 

واردات گسترده واکسن در دولت سیزدهم و فروکش کردن کرونا موجب شد که فنر مصرف بنزین رها شود و این موضوع در کنار افت تولید بنزین در دولت روحانی (طبق آمار شرکت ملی پخش) از 107 به 98 میلیون لیتر در روز، مزید بر علت شد و فعلا ایران را از فهرست صادرکنندگان بنزین خارج کرده است.

* تغییر استانداردها برای ثبت رکورد هوای پاک در دولت گذشته

در این شرایط یکی از گزینه‌های روز میز دولت برای تامین پایدار بنزین کشور، استفاده از ریفرمیت پتروشیمی‌ها است، موضوعی که در دوره تحریم اول نیز آزمایش شد و از واردات بنزین جلوگیری کرد. اما این موضوع صدای مافیای واردات بنزین را درآورده است.

اخیرا معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان محیط‌زیست، مدعی شده است که تولید بنزین از ریفرمیت پتروشیمی‌ها موجب آلودگی هوا در دولت دهم و سیزدهم نسبت به دولت روحانی بوده است. البته خانم ابتکار همه واقعیت را درباره آلودگی هوا نمی‌گوید، اما شاید بهتر است بدانید که دولت یازدهم برای ثبت رکورد هوای پاک، استانداردهای سخت‌گیرانه دولت قبل را تغییر داد و همین موضوع را دستاویز هجمه علیه بنزین پتروشیمی‌ها و واردات بنزین پاتیلی و بی‌کیفیت کرد.

* جزئیات آنالیز ریفرمیت پتروشیمی نوری و پالایشگاه‌ها

اما برای بررسی آلایندگی بنزین پتروشیمی به جای رجوع به استانداردهای متفاوت از هوای پاک و آلوده بهتر است ریفرمیت پتروشیمی را طبق «آنالیزهای دقیق» با ریفرمیت پالایشگاه‌ها مقایسه کنیم؛ به عنوان مثال ریفرمیت پتروشیمی نوری دارای عدد اوکتان 95، درصد بنزن 1.9 و درصد آروماتیک 56 است و این اعداد برای پالایشگاه شازند اراک که بهترین پالایشگاه ایران است معادل عدد اوکتان 98، درصد بنزن 2.3، درصد آروماتیک 61 می‌باشد (جدول 1).

جدول 1

 

طبق استانداردها درصد بنزن ریفرمیت باید کمتر از 2 درصد باشد که درباره پتروشیمی نوری صدق می‌کند همانطور که شاهرخ خسروانی قائم‌مقام مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت یازدهم نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود که «مشکلی با بنزن بنزین پتروشیمی نوری نداریم».

*آلودگی بنزین پتروشیمی، یک دروغ بزرگ برای واردات بنزین پاتیلی

از سوی دیگر کمیسیون اصل 90 در مجلس نهم و مجلس یازدهم نیز با حضور کارشناسان متعدد از همه دستگاه‌های متولی به موضوع آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها ورود و در پایان آن را دروغی بزرگ به نفع دلالان بنزین اعلام کرد.

درحالی که همه اسناد و گزارشات معتبر بر آلوده نبودن بنزین پتروشیمی‌ها تاکید دارد اما ارجاع جریان همسو با معصومه ابتکار به یک سایت خبری مجهول به نام نفتون است که نشان‌دهنده خالی بودن دست آنهاست. البته از جریانی که‌ تئوریسین اصلی آن‌ها در مصاحبه با خبرگزاری فارس نمی‌داند بنزین پتروشیمی از گاز تولید نمی‌شود یا حتی نمی‍‌‌داند میعانات گازی چیست نباید انتظار حرف‌های مستند داشت.

طبق گزارش کمیسیون اصل 90، نتیجه اطلاعات نادرست زنگنه و ابتکار درباره بنزین پتروشیمی‌ها، واردات بیش از یک میلیارد لیتر بنزین بی‌کیفیت حاوی ترکیبات غیرمجاز بود که آثار زیان‌باری بر عملکرد خودرو و محیط‌زیست و سلامت داشته و حتی با استانداردهای یورو ۲ نیز انحراف چشمگیری داشته است؛ حواسمان به هجمه رسانه‌ای مافیای واردات بنزین پاتیلی در روزهای گذشته و آینده باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ