زندگی "علامه محمدتقی جعفری"مستندشد+فیلم

اقتصاد ایران: مستند "روشنای زندگی" روایتی از زندگی و زمانه "علامه محمدتقی جعفری" فیلسوف مشهور ایرانی است که سال‌ها درباره فسلفه غربی و اسلامی تحقیق کرده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مستند «روشنای زندگی» روایتی از زندگی علامه جعفری، شب گذشته از شبکه مستند سیما پخش شد. مستندی که با نگاهی دقیق و موشکافانه زندگی و زمانه فیلسوف معاصر، علامه محمدتقی جعفری را به نمایش گذاشته است.

این مستند به کارگردانی مریم فرهنگ آماده شده و به مناسبت درگذشت این عالم ربانی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار گرفت.

علامه جعفری مفسر نهج‌البلاغه، فقیه، عارف، فیلسوف و مولوی‌شناس معاصر ایران است که آشنایی او با فلسفه غربی و اسلامی بسیار مشهور است. در مستند «روشنای زندگی» ضمن پرداخت به زندگی عالمانه این استاد، ارتباط علمی و فلسفی‌اش با "برتراند راسل" و تلاشش برای درک نقاط مشترک فلسفه غرب و فلسفه اسلامی مورد اشاره قرار گرفته است. او چندین بار با «برتراند راسل» در مورد مسائل فلسفی نامه‌نگاری داشته و با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» گفت‌و‌گو کرده است.

مستند , تلویزیون , شبکه مستند , فلسفه ,

همچنین این مستند، مروری بر تحقیقات و مطالعات علامه جعفری درباره‌ چرایی و ماهیت زندگی دارد. مطالعات عمیقی که در نهایت به نگارش کتاب "معنای زندگی" منجر شد.

این فیلسوف مشهور شیعه شاگرد مرتضی طالقانی بوده و از او بیش از 80 جلد کتاب تألیفی به یادگار مانده است از جمله معروف‌ترین آنها می‌توان به کتاب‌های «جبر و اختیار»، «شرح نهج‌البلاغه»، «شرح مثنوی معنوی» و «وجدان» اشاره کرد. علامه جعفری در سال 1377 به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

مستند , تلویزیون , شبکه مستند , فلسفه ,

از جمله افراد مشهوری که در این فیلم مستند صحبت و درباره علامه جعفری نکاتی را بیان کرده‌اند می‌توان به پروفسور مهدی گلشنی فیزیک‌دان، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم و استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، شهرام تقی‌زاده انصاری و دکتر سیدمحسن فاطمی از شاگردان علامه اشاره کرد. آنان به ابعاد مختلف زندگی و زمانه این فیلسوف شیعه پرداخته‌اند.

علاقه‌مندان به تماشای مستند پرتره علامه محمدتقی جعفری می‌توانند آن را در زیر تماشا کنند:

 

مستند , تلویزیون , شبکه مستند , فلسفه ,

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ