معاون رئیس جمهور تاکید کرد,

ضرورت حضور در بازار جهانی توسط خانه‌های فناوری

اقتصاد ایران: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: خانه‌های فناوری صادراتی باید بستر حضور شرکت‌ها در بازار جهانی را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشستی که به صورت ویدئوکنفرانس و حضوری با هدف ارائه گزارشی از اقدامات، توانمندی و دستاوردهای ۶ خانه فناوری و نوآوری ایران برگزار شد، با اشاره به نقش این خانه‌ها در ایجاد بازار واقعی برای شرکت‌ها عنوان کرد: خانه‌های فناوری و نوآوری باید با بهره‌گیری از تخصص افرادی که تجربه سال‌ها فعالیت در بازار کشور هدف را دارند، ضمن بهره‌مندی از ارتباطات و شناخت نیازهای بازار، زمینه را برای حضور شرکت‌ها در بازار هدف فراهم کنند.

وی با اشاره به ظرفیت این خانه‌های فناوری و نوآوری در ایجاد شرکت‌هایی که زیرساخت و فضای لازم را برای حضور محصول دانش‌بنیان در بازار فراهم می‌کنند، عنوان کرد: آی‌هیت‌ها می‌توانند بستری برای شکل گیری شرکت های واقعی خارجی باشند که زیرساختارها، زیرسیستم ها و پلتفرم‌ها را سامان دهی کنند و مسیر حضور شرکت‌ها در بازار واقعی هدف را هموار کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که هدف آغازین خانه‌های فناوری و نوآوری، نفوذ شرکت‌ها و محصولات دانش‌بنیان در بازارهای بین المللی هدف با توجه به ویژگی های اقلیمی اقتصادی فرهنگی هر منطقه است، گفت: هدف نخست این بوده که رسوخ در بازارهای هدف صورت بگیرد و کسب و کارها در این کشورها حضور داشته باشند. اما این موضوع به تنهایی کافی نیست و خانه‌های فناوری و نوآوری در واقع باید با متخصصان و سفیران فناوری خود، سفارتخانه‌هایی برای محصولات دانش‌بنیان و فناورانه ایران در سایر کشورها باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با تأکید بر رویکرد تخصصی و مسأله محور این خانه‌ها و توجه داشتن به ظرفیت و نیاز کشورهای هدف عنوان کرد: ما در خانه‌های فناوری و نوآوری، به هسته‌ای توانمند در قامت رایزن فناوری و اقتصاد دانش بنیان متشکل از متخصصان این حوزه نیاز داریم.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که ایجاد پلی ارتباطی میان شرکت‌های داخلی با فضای بین‌المللی لازمه فعالیت خانه‌های فناوری و نوآوری است، ادامه داد: یک خانه نوآوری و فناوری باید دو ویژگی را دارا باشد؛ نخست آن‌که گرداننده این خانه از تجربه کسب و کار برخوردار باشد و نیز فضای سیاسی، ارتباطات و اقتصادی کشور هدف را به خوبی بشناسد و نسبت به فضای اقتصادی سیاسی و فرهنگی آن کشور اشراف داشته باشد.

وی افزود: باید از افراد بومی که این فضا را بشناسند و چند کارگزار متخصص که از جنس آن کشور هستند، در فعالیت و عهده داری خانه فناوری و نوآوری بهره برده شود و به این سمت برویم که افرادی را در آن کشورها و بازارها پیدا کنیم که شناخت، ارتباط و تخصص کافی داشته باشند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بهره‌مندی این خانه‌ها از مزیت تعامل با بخش حکمرانی و رگولاتوری را یک ضرورت دانست و گفت: باید از مزیت ویژه حکمرانی و رگولاتوری استفاده شود و آی هیت‌ها باید یک بستر رفع چالش ها و پوشش نیازهای شرکت‌ها در ابعاد حاکمیتی باشند. این مزیت ویژه متعلق به خانه‌های فناوری و نوآوری نباید دست کم گرفته شود و باید در حوزه صادرات مورد استفاده قرار بگیرد. لازم است هریک از این خانه ها و افراد آن یک سفارت‌خانه و سفیران تخصصی در حوزه صادرات دانش بنیان باشند.

دهقانی فیروزآبادی همچنین بر ضرورت جذب سرمایه تاکید کرد و گفت: ایرانیان خارج از کشور از سرمایه خوبی برخوردار هستند و تمایل دارند به کشور کمک کنند و در حوزه سرمایه گذاری فعالیت داشته باشند. انتظار می رود آی‌هیت ها سرمایه گذارانی را جذب کنند که به سرمایه‌گذاری در این حوزه تمایل داشته باشند.

در این نشست مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به گزارشی از روند شکل‌گیری خانه‌های فناوری و نوآوری پرداخت.

در ادامه نیز مدیران خانه‌های فناوری و نوآوری در کشورهای کنیا، روسیه، عراق، چین، سوریه، کردستان عراق، تهران و ترکیه به بیان اقدامات، دستاوردها و ظرفیت‌های صادراتی ایجاد شده در کشورهای هدف پرداختند. در این نشست، ضمن بیان فرصت‌ها و مطرح شدن چالش‌ها زمینه برای ارتقای فعالیت این خانه‌ها و کمک به توسعه بازار در کشورهای هدف برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ