نسخه‌ای هنری برای آشتی بانوان معترض +عکس و فیلم

اقتصاد ایران: به قول قدیمی‌ها هیچ کار خدا بی‌حکمت نیست. شاید سال ۹۷ که دست اندرکاران نمایش «جهان‌بانو» تحقیقات برای نگارش بزرگ‌ترین نمایش میدانی را آغاز کردند فکرش را هم نمی‌کردند اکران این نمایش با اتفاقات این روزهای ایران همزمان شود و در میان همه هیاهوها، زبانی پیدا شود به نام زبان هنر و روایت که رو در رو و بی‌واسطه سر صحبت را با زنان و دختران و مردم سرزمین‌مان باز کند. این شما و این جهان‌بانو ...

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، این شب‌ها از بوستان ولایت خبرهای جالبی به گوش می‌رسد. این بوستان هر شب میزبان جمعیتی چند هزار نفری است. حتماً پیش خودتان می گویید این وقت سال و سردی هوا و پیک نیک شبانه! اما اگر بشنوید هر شب بزرگ‌ترین نمایش میدانی تاریخ ایران با نام «جهان بانو» که تازه‌ترین اثرموسسه اوج و موسسه هنری سیمای ققنوس است، در این بوستان اکران می‌شود شاید همین امشب به این جمع چند هزار نفری اضافه شوید. البته ممکن است در ذهنتان چرتکه بیندازید که مظنه بلیت بزرگ‌ترین نمایش میدانی ایران چقدر است ودوتا دوتا چهارتا کنید و قیدش را بزنید. بهای بلیت بزرگ‌ترین نمایش میدانی ایران ۷۰۰ هزار تومان است، اما خیالتان را راحت کنیم؛ هزینه بلیت همه تماشاچیان این نمایش قبلاً توسط مسئولان موسسه پرداخت شده تا همه مردم بتوانند فقط با رزرو بلیت و بدون پرداخت بها، یک ساعت و نیم وارد تونل زمان شوند و به تماشای قصه تاثیرگزار ترین بانوان تاریخ جهان بنشینند.

 

به قول قدیمی‌ها هیچ کار خدا بی حکمت نیست. شاید سال ۹۷ که دست اندرکاران نمایش جهان بانو تحقیقات برای نگارش این نمایش را با گشت و گزار در تاریخ آغاز کردند فکرش را هم نمی‌کردند که اکران نمایش با اتفاقات این روزهای ایران همزمان شود و در میان همه هیاهوها زبانی پیدا شود به نام زبان هنر و رواست که رو در رو و بی واسطه سرصحبت را با زنان و دختران و مردم سرزمینمان باز کند.

*همه با هم اینجاییم

وارد بوستان ولایت که می‌شویم بنرها، راهنمای ما می‌شوند برای ورود به محل برگزاری نمایش. هوای پاییزی سردی‌اش را به رخ می‌کشد. اما سردی هوا در برابرگرمای حضور جمعیتی که رفته رفته به تعدادش افزوده می‌شود کم می‌آورد. مردم از همه قشری برای دیدن نمایش آمده‌اند. دختران جوان گعده گرفتند از محجبه و چادری تادختران کم حجاب وحتی شل حجاب. از سن و سالشان اینطور به نظر می‌رسد که دانشجو هستند. اینجا تا چشم کار می‌کند خانواده‌هایی را می‌بینی که دور همی یک شب پاییزی‌شان را آورده‌اند به بوستان ولایت برای تماشای این نمایش میدانی متفاوت. جالب‌تر از همه حضور پا به سن گذاشته‌هاست. پیرمرد وپیرزنانی که حتی بعضی‌هایشان عصا به دست آمده‌اند برای دیدن نمایش جهان بانو.

*بفرمایید لبی‌ تر کنید در چای‌خانه امام رضا(ع)

قبل از شروع نمایش، تماشاچیان مهمان می‌شوند به چای‌های خوش آب و رنگ چایخانه امام رضا (ع) و این استکان‌های چای بهانه‌ای است برای آنکه دل‌ها را هوایی حرم امام رضا (ع) کند. اینجا خیمه کودک هم دارند و خانواده‌ها بچه‌هایشان را با خیال راحت به مسئولان خیمه کودک می‌سپارند. جمعیت برای ورود به محوطه برگزاری نمایش وارد راهرویی می‌شود با دیوارهای گلی و پرچم‌های سبز و قرمزی که منقش به نام نامی اهل بیت (ع)است.

*این شما و این اولین نمایش ۳۶۰ درجه ایران

درچشم بر هم زدنی سالن نمایش پر می‌شود از تماشاچیان و دو هزار نفر روی صندلی‌ها آرام می‌گیرند. چراغ‌ها خاموش می‌شود. این نمایش ۳۶۰ درجه است و نه فقط روبه رو که سمت راست و چپ سالن هم سن اجرای نمایش است البته در فضای باز.

قرار است سرنوشت بانوان تاثیرگزار تاریخ دنیا را با هم مرور کنیم؛ بانوانی که هر کدام یک «جهان بانو» بودند. البته متولیان نمایش گفته بودند این نمایش قرار است با زبان هنر راه را از بیراهه نشان داده و بقیه دریافت‌ها با فطرت مخاطب است. در هرکدام از شخصیت‌های نمایش یک اتفاق ویژه الهی وجود دارد.

* فراماسونرها و نویسنده جوان

راوی سرگذشت زنان تاریخ ساز دنیا، دختر جوانی است بیست و یک ساله که فراماسونرها نمی‌خواهند روایت‌هایش از زنان تاثیرگزار به گوش دختران امروزی برسد. بازسازی لژ فراماسونرها در سال ۲۰۱۱ و سخنرانی یکی از افراد این فرقه در همان صحنه‌های ابتدایی از نکات مهم این نمایش است. در این صحنه‌ها یکی از رهبران فراماسونرها خطاب به اطرافیانش هشدار می‌دهد؛ «سال‌ها تلاش کردیم تا در هر لحظه با حیله و نیرنگ به شکل و رنگی درآمده و نظم نوین جهانی را برقرار و گروه گروه مردمان را به آنچه می‌خواهیم تبدیل کنیم. اما حالا درقلب دنیای متمدن و پیشرفته، یکی از جماعت زنان قصد آن کرده تا با روایت‌هایی از تاریخ، جلوه حقیقی از زنان را به آنان نشان داده و ما را از رسیدن به اهدافمان دور کند. این دختر جوان را بگیرید و به بند بکشید و ...» این حرف‌ها چقدر حرف این روزهای جامعه ما و نقشه‌هایی است که برای دختران سرزمینمان کشیده‌اند. دست‌های زیادی در کار است تا اجازه ندهد دختران سرزمین ما سرگذشت زنان تاریخ ساز دنیا را بخوانند و قدر و قیمت واقعی‌شان دستشان بیاید.

* اینجا اجازه نفس کشیدن ندارید

نمایش از همین لحظه‌های اول طوری پیش می‌رود که همه تماشاچیان را میخکوب صندلی‌هایشان می‌کند. وقتی تلاش فراماسونرها برای به دام انداختن نویسنده جوان ناکام می‌ماند تازه روایت زنان تاریخ ساز با به تصویر کشیدن آدم و حوا در بهشت آغاز می‌شود. جلوه‌های ویژه، سرعت عمل، نورپردازی، صحنه‌های دقیق و حساب شده در کنار نمایش نامه قوی، این نمایش میدانی را به یکی از ترین های تاریخ نمایش ایران تبدیل کرده است. در این نمایش به مخاطب اجازه نفس کشیدن نمی‌دهند. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین نمایش میدانی ایران با حدود ۷۰۰ بازیگر روی صحنه می‌رود و حساسیت دست اندرکاران در نوشتن نمایشنامه آنقدری بوده که کارگردان می‌گفت نگارش جهان بانو بیش از سه سال زمان برده و متن نمایش بیش از ۲۰ بار بازنویسی شده است.

 هنوز قصه آدم و حوا تمام نشده و پرده نمایش کامل بالا نرفته، صحنه دیگری از نمایش در سمت راست سالن آغاز می‌شود و قصه هاجر را پیشکش نگاه مخاطبان می‌کند. بعد از قصه هاجر نوبت به روایت ایستادگی آسیه همسر فرعون می‌رسد و این بار پرده نمایش در سمت چپ سالن بالا می‌رود. حالا نوبت قصه حضرت مریم است؛ مریم که نماد عبودیت است. در نمایش تاریخ بانون تاثیرگزار جهان، بخش کوچکی از زندگی هر بانو که مشت کوچکی است نمونه خروار به بینندگان هدیه داده می‌شود.

*غرق در تاریخ

اینجا زمان را گم می‌کنی و تاریخی که در آن قرار گرفتی را از یاد می‌بری. صحنه‌های نمایش آنقدر طبیعی ساخته و پرداخته شده که انگار تو هم همان گوشه از تاریخ ایستاده‌ای و شاهد ماجرایی. نوبتی هم باشد نوبت روایت زندگی حضرت خدیجه است. بانویی جهان شمول که نه تنها در اسلام و مذهب شیعه و سنی تکریم شده، بلکه تمام عالم به وجود بابرکتش افتخار می‌کنند. در همین بخش کوتاه از زندگی حضرت خدیجه که در نمایش جهان بانو شاهد هستیم می‌توان صبر، استقامت، بردباری، اخلاق حسنه، ایثار، بخشش و از همه مهم‌تر حامی بودنش را دید و درک کرد. نوبت به ولادت حضرت فاطمه (س) می‌رسد؛ صحنه‌های نمایش تو را می‌برد به خانه حضرت خدیجه و به شهر مکه، به نوری که با ولادت حضرت فاطمه (س) به خانه‌های مکه راه یافت و همه را در حیرت فروبرد.

*زبان ما زبان روایت است

هر چه بیشتر از اجرای این نمایش می‌گذرد بیشتر خوشحال می‌شویم از اینکه متولیان فرهنگی به توصیه رهبری که گفته بودند هنرمندان باید برای بانوان آثار مرتبطی خلق کنند جامه عمل پوشاندند و با یک نمایش خاص که همه حاضران را میخکوب و محو صحنه نمایش می‌کند به میدان آمدند. نمایش جهان بانو از همان ابتدای نمایش نشان می‌دهد که زبانش زبان پند و نصیحت نیست. جهان بانو فقط روایت می‌کند و با مرور بخش‌های کوچکی از زندگی زنان تاریخ ساز جهان، راه را از بیراه، نور را از ظلمت نشان می‌دهد و مخاطب را به اصل و فطرتش راهنمایی می‌کند.

*نمایش جهان بانو، داستان عبا و عمامه و این روزهای جوانان ما

شاید یکی از زیباترین بخش‌های نمایش جهان بانو، بخشی است که پیامبر اهل بیتش را زیر عبای خود می‌گیرد. نوای آسمانی حدیث کساء در سالن نمایش طنین انداز می‌شود و حال بینندگان را هم گره می زند به اهل بیت. سالن تاریک است اما بدون شک این بخش از نمایش راه اشک را به صورت خیلی‌ها باز کرده است و حتماً سن و سال دارهای جمع دست به دعا برداشتند برای هدایت جوان‌هایی که این روزها به لباس روحانیت جسارت می‌کنند. حتماً دعا می‌کنند برای آنکه همان جوان‌های گمراه شده به حق قداست همان عبا و عمامه که لباس پیامبر خداست و به برکت آیه آیه حدیث کساء حال دلشان خوب شود.

*آنچه به دخترانمان نگفته‌ایم

به بخش‌های جانسوز نمایش می‌رسیم، به شهادت حضرت زهرا (س) که نمایش جهان بانو، استقامت و صبر و بزرگی‌اش را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد، از آنجا به دروازه شام و کاخ یزید و خطابه کوبنده حضرت زینب (س) می‌رسیم و آن شعر معروف که کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب (س) نبود. حالا همه سالن به وجد آمده و نم اشک نشسته به صورت بینندگان. هنوز صدای پر از صلابت و کوبنده حضرت زینب (س) وقت خواندن خطابه در گوش مستمعان است که بخش کوتاهی از زندگی حضرت معصومه (س) یکی دیگر از نام آوران تاریخ روایت می‌شود. راستی دختران ما از حضرت معصومه چه می‌دانند؟ می‌دانند حضرت معصومه (س) تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی است و روایت زندگی‌اش خط بطلانی است بر همه تصورات و برداشت‌های کورکورانه از نقش زن در جامعه؟ اصلاً نمایش جهان بانو مصداقی زیباست از شعار زن، زندگی، آزادی که این روزها با یک برداشت اشتباه زمزمه زبان برخی از دختران سرزمینمان شده است. ای کاش همه دخترانی که برای اغتشاش و اعتراض به خیابان‌ها رفتند این نمایش را ببینند. راه دوری نمی‌رود.

*قدم زنان در تاریخ معاصر

در پرده‌های آخر، نمایش «جهان بانو» به تاریخ معاصر می‌رسد و ادامه روایت‌های زنان تاثیرگزار دنیا. از زمان رضاخان و کشف حجاب تا انقلاب و دفاع مقدس و نقش طلایی زنان پرستار در مواجهه با کرونا؛ پرستارانی که با شهادتشان تبدیل شدند به جهان بانوهای ایرانی. صحنه نمایش جهان بانو در فضای باز و تپه‌های خاکی اطرف سالن سربسته نمایش تعبیه شده و برای همین هم دست متولیان نمایش برای جلوه‌های ویژه و نورپردازی باز بوده، آنقدر که در پرده دفاع مقدس و روایت گوشه‌ای از حضور زنان تاثیرگزار جنگ، بینندگان، شاهد انفجارهای طبیعی در فضای باز هستند. یادتان هست از تلاش فراماسونرها برای دستگیری نویسنده جوان که راوی داستان جهان بانو است گفتیم. در آخر نمایش جهان بانو، نویسنده جوان در دام شیاطین می افتد و در آخر نوای آسمانی حدیث کساء ناجی او می‌شود.

*اینجا کیفتان کوک می‌شود

نمایش که به پایان می‌رسد با تشویق بی پایان بیش از دو هزار تماشاچی دستمان می‌آید این یک ساعت و نیمی که سوار بر ماشین زمان شده‌اند و به تماشای تاریخ نشسته‌اند کیف همه را کوک کرده است. جمعیت حاضر در نمایش با چهره‌هایی خندان سالن را ترک می‌کنند. هر شب تعدادی از بانوان موفق از بازیگر و مجری و ورزشکار گرفته تا نویسنده‌های موفق و چهره‌های سیاسی میهمان نمایش جهان بانو می‌شوند و حسن ختام این گزارش گپ کوتاهی است با «مریم فرضی»؛ مجری تلویزیون که امشب میهمان نمایش بود و نظرش را که جویا می‌شویم می‌گوید: «نوجوان‌ها و جوانان که به عنوان مهم‌ترین بخش جامعه ما مورد عظیم‌ترین هجمه‌های رسانه‌ای قرار دارند واجب است که بیایند و این نمایش را ببینند.» امشب علاوه بر تعدادی از بانوان موفق، «کاظم احمدزاده» هم بیننده نمایش بود و از او که می‌پرسیم در جهان بانو چه دیدید؟ می‌گوید: «خلاقیت به زبان هنر و چقدر جامعه امروز ما این خلاقیت‌ها را کم دارد.»

*دست به کار شوید، شنیدن کی بود مانند دیدن

همه اینها را گفتیم اما شنیدن کی بود مانند دیدن. همین امروز دست به کار شوید و برای تهیه و رزرو بلیت نمایش جهان بانو به سامانه namaticket.ir مراجعه کنید. به دلیل استقبال بالا، اکران نمایش جهان بانو تا چهارم آذر ماه تمدید شده است. همان طور که گفتیم هزینه بلیت ۷۰۰ هزار تومانی این نمایش بزرگ قبلاً پرداخت شده است. شما می‌توانید خانوادگی برای دیدن «جهان بانو» به بوستان ولایت بیایید. فقط یک لباس نسبتاً گرم می‌خواهید.

مخلص کلام در شرایطی که نهادهای مسئول در سال‌های گذشته با غفلت، نوجوانان و جوانان جامعه‌مان را نادیده گرفتند، جهان بانو قدم بزرگی است برای آشتی با نسل نوجوان و جوان.

پایان پیام/ ت 7

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ