شافعی در دیدار با وزیر صنعت عمان:

روابط تجاری ایران و عمان گسترش می یابد

اقتصاد ایران: معاون وزیر صنعت عمان در دیدار با غلامحسین شافعی از مذاکرات بانک‌های مرکزی دو کشور برای یافتن راه حل نقل‌وانتقالات مالی و ارزی میان دو طرف خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان در رأس یک هیات تجاری با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی دیدار و دو طرف درباره موانع تجارت میان ایران و عمان و راه‌های افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور گفتگو کردند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این دیدار با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های موجود روند تجاری مثبتی با عمان داشته‌ایم، گفت: گرچه امسال نسبت به سال گذشته حجم مبادلات ایران و عمان با رشدی نزدیک به ۵۰ درصد به حدود ۱.۵ میلیارد دلار رسید، ولی در عین حال ظرفیت‌های دو کشور برای همکاری‌های تجاری در حدی است که حجم مبادلات راضی‌کننده نیست.

شافعی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مناسب کشور عمان و مزیت‌های اقتصادی تجارت میان دو کشور گفت: ما می‌توانیم صادرات خود به کشور‌های دیگر به خصوص کشور‌های آفریقایی را از طریق عمان انجام دهیم که این امر به سود هر دو طرف خواهد بود.

او افزود: به علاوه در دو موضوع سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور و همچنین صنعت گردشگری به خصوص توریسم درمانی ظرفیت‌های بالایی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد.

رئیس اتاق ایران گفت: اتاق مشترک ایران و عمان با همکاری اتاق بازرگانی عمان، تلاش‌هایی برای بازگشایی حساب‌های بانکی جهت سرمایه‌گذاری تجار ایرانی در عمان انجام داده اگر این تلاش‌ها به نتیجه برسد، نقش زیادی در افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور خواهد داشت.

شافعی با بیان اینکه توریسم درمانی حجم بالایی از مبادلات تجاری دو کشور را تشکیل می‌دهد افزود: با این حال مشکلاتی در این مسیر وجود دارد که بیشتر مربوط به ایران است. برای رفع این مشکلات اقداماتی توسط اتاق مشترک ایران و عمان در حال انجام است تا پذیرش توریسم از عمان در حوزه درمان ساماندهی شده و دست افراد غیر مرتبط از این حوزه کوتاه شود.

او بیان کرد: مذاکراتی بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای صدور کارت‌های اعتباری برای فعالان اقتصادی ایران انجام شده و امیدوارم دولت و اتاق بازرگانی عمان به نهایی شدن آن کمک کنند. چرا که این امر می‌تواند راهگشای مناسبات اقتصادی ما و تسهیلات خوبی برای فعالان اقتصادی ایران باشد.

رئیس اتاق ایران گفت: با وجود رفت‌وآمد‌های زیاد بین ایران و عمان، اما هنوز هم فعالان اقتصادی دو کشور با ظرفیت‌های موجود کاملاً آشنا نیستند. در این زمینه نیازمند مبادله اطلاعات و مهم‌تر از آن مبادله بیشتر هیات‌های اقتصادی هستیم.

او تأکید کرد: بر این اساس اتاق ایران از مبادله هیات‌های تجاری میان دو کشور پشتیبانی می‌کند. ما هم آماده اعزام هیات به عمان و هم پذیرش هیات از این کشور هستیم.

صالح بن سعید مسن، معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان هم در این نشست با تأکید بر اینکه روابط تجاری ایران و عمان در سطح روابط سیاسی دو کشور نیست گفت: تلاش می‌کنیم تا روابط اقتصادی را نیز دست‌کم به ۵۰ درصد سطح روابط سیاسی و روابط دوستانه بین دو ملت برسانیم.

او با اذعان به وجود برخی چالش‌ها در روابط تجاری بین ایران و عمان بیان کرد: با وجود تلاش‌های دو طرف، اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد؛ از جمله در حوزه نقل‌وانتقال پول و ارز بین دو کشور که پیشنهادات زیادی بین بانک‌های مرکزی ایران و عمان مطرح و راه‌حل‌های خوبی نیز برای این چالش‌ها پیدا شده است.

بن سعید مسن با اشاره به امضای یادداشت تفاهم در حوزه تجارت بین دو کشور و تسهیلات گمرکی بین ایران و عمان گفت: گروه‌های اجرایی و فنی ایرانی و عمانی برای عملی کردن این توافقات تشکیل شده و قرار است نتایج بررسی و اقدامات این گروه‌های فنی در چندماه آینده به کمیسیون مشترک دو کشور ارائه شود.

او با بیان اینکه دولت عمان بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور و به خصوص سرمایه‌گذاری تجار ایرانی در عمان تأکید دارد افزود: در همه سطوح آمادگی کامل برای پشتیبانی سیاسی، اقتصادی و مردمی از این سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد. ما آماده هستیم مناطق صنعتی را به طور کامل به شرکت‌های ایرانی بدهیم و هرگونه تسهیلات مورد نیاز آن‌ها را ارائه کنیم.

معاون وزیر صنعت عمان با اشاره به فقدان اطمینان کافی از سوی تجار ایرانی برای سرمایه‌گذاری در عمان ادامه داد: ما آماده هر اقدامی برای ایجاد این اعتماد هستیم. ما از سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه دارو و تولید آن استقبال می‌کنیم. در این راستا آمادگی داریم شرایط لازم را فراهم کنیم تا تجار ایرانی خط تولید دارو در عمان تأسیس کنند. ما اساساً برای اجرایی شدن هر توافقنامه مشترکی آماده هستیم.

او با بیان اینکه توریسم درمانی تعداد زیادی از عمانی‌ها را سالانه به ایران می‌کشاند تأکید کرد: با وجود اعتماد بالای عمانی‌ها به پزشکی ایران، اما این مسئله نیاز به نظم و هماهنگی بیشتر دارد تا برای دو کشور به شکل مناسبی پیش رود.

بن سعید مسن به افتتاح و گشایش خطوط پروازی جدید بین شهر‌های بزرگ ایران و مسقط اشاره کرد و گفت: ما آمادگی کامل برای برقراری پرواز از اصفهان به مسقط هستیم.

رضا بن جمعه آل صالح، رئیس اتاق بازرگانی عمان نیز در این نشست با اشاره به روابط تجاری دیرینه بین دو کشور گفت: ما به عنوان بخش خصوصی باید تلاش کنیم تجار دو کشور برای سرمایه‌گذاری در عمان بیشتر ترغیب شده و از سیاست در‌های باز عمان بیشتر استفاده کنند.

او با اشاره به وجود برخی چالش‌ها و مشکلات در مسیر تجارت دو کشور بیان کرد: برای تعداد زیادی از این مشکلات راه‌حل‌های مناسبی پیدا شده است؛ از جمله افتتاح حساب برای تجار ایرانی در عمان که در این حوزه دستاورد‌های خوبی داشتیم و باز هم به همکاری با اتاق مشترک ادامه می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی عمان گفت: در گفتگو‌هایی که با وزرای ایرانی داشتیم قرار شد کمیته مشترکی از نمایندگان دولتی و همچنین اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای ایجاد راه‌حل‌های مناسب و امضای یادداشت تفاهم و مبادله کالا‌های تجاری ایجاد شود.

او در پایان تأکید کرد: تبادل هیات‌های مشترک و گروه‌های اقتصادی و بازرگانی دو کشور از استان‌های مختلف میان عمان و ایران نقش اساسی در تعمیق روابط اقتصادی دو کشور دارد.

پس از این صالح بن سعید مسن، معاون وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان و همین‌طور رضا بن صالح آل جمعه رئیس اتاق بازرگانی این کشور از غلامحسین شافعی برای سفر به عمان در رأس یک هیات تجاری دعوت کردند.

رئیس اتاق ایران در پایان با استقبال از این دعوت، برای هموار شدن مسیر سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی‌ها در عمان گفت: در این راستا سه اقدام ضروری به نظر می‌رسد. اول ترجمه قوانین تجاری عمان برای تجار ایرانی که اتاق ایران آن را پیگیری خواهد کرد. دوم برگزاری همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری عمان برای سرمایه‌گذاران ایرانی که این اقدام را می‌توان با کمک اتاق عمان انجام داد.

گفنتنی است ؛ بعد از این اقدامات اتاق ایران هیات تجاری را به عمان اعزام خواهد کرد. به نظر می‌رسد با این اقدامات مسیر سرمایه‌گذاری در عمان هموارتر شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ