طرح «پی وی اس» پنبه در اصفهان اجرا می‌شود

اقتصاد ایران: اصفهان- مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پنبه در استان به ۹۸۰ هکتار کاهش یافته، گفت: طرح پی‌.وی.اس پنبه با هدف افزایش عملکرد تولید در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،پیمان فیروزنیا  با بیان اینکه پنبه به عنوان زراعتی استراتژیک در کشور مطرح است، اظهار داشت: سطح زیرکشت پنبه در کشور در گذشته به گونه‌ای بود که این محصول به خارج صادر می‌شد اما به مرور با توجه به شرایطی که پیش آمد و وضعیت خشکسالی و صرفه اقتصادی واردات پنبه، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافت.

وی ادامه داد: در استان اصفهان نیز، خشکی و کاهش شدید منابع آبی سبب شد سطح زیر کشت پنبه از چهار - پنج هزار هکتار در سال در گذشته به کمتر از هزار هکتار برسد و امسال ۹۸۰ هکتار کشت پنبه در استان انجام شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مهم‌ترین شهرستان‌های پنبه کار استان را جرقویه، ورزنه، کاشان و آران و بیدگل نام برد و افزود: طی یکی- دو سال اخیر در زمینه کاشت پنبه در سایر شهرستان‌های استان نیز برنامه‌ریزی شد که در شهرستان برخوار نتیجه بسیار خوبی داشت و اکنون توسعه سطح زیرکشت پنبه در این شهرستان نیز در دستور کار است.‌

فیروز نیا خاطرنشان کرد: اقدامی که سال جاری در زمینه کاشت پنبه در استان شده استفاده از بذرهای جدید با دوره رویش کوتاه‌تری نسبت به ارقام قدیمی است و همچنین بذرهای یارانه دار که در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از بذرهای جدید نتیجه مطلوب و عملکرد تولید بالاتر و زودرسی داشته است، اضافه کرد: با توجه به خشکسالی که در استان حاکم است استفاده از این بذرهای زودرس کمک کننده است و همین امر سبب شد تا کشاورزان اقبال خوبی از این ارقام داشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه سال آینده نیز ارقام جدید بذر پنبه تأمین خواهد شد و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت، گفت: برای توسعه کاشت پنبه در استان به طور جدی برنامه ریزی شده و در این راستا اجرای طرح پی -وی- اس پنبه (کشت مشترک چند بذر مختلف پنبه) با ارقام وارداتی و داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

فیروزنیا با بیان اینکه در این طرح برای هر منطقه بهترین رقم بذر معرفی می‌شود، افزود: در زمینه تغذیه گیاه، استفاده از کود مناسب به ویژه کودهای پتاسه مقاومت گیاه به خشکی و عملکرد تولید آن را افزایش می‌دهد.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی پنبه

وی با اشاره به اینکه یکی از کشورهای مهم در تولید پنبه ازبکستان است، خاطرنشان کرد: این کشور در سال‌های اخیر برنامه ریزی‌های خوبی در زمینه توسعه سطح زیرکشت داشت و بسیاری از کشورها با توجه به نرخ پایین محصول این کشور، واردات پنبه را از ازبکستان انجام دادند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه ازبکستان صنایع جانبی پنبه را نیز توسعه و افزایش داد، ابراز داشت: این کشور تلاش کرد که به جای خام فروشی، صنایع تبدیلی پنبه را رونق دهند و محصولات آن را فرآوری کنند و با قیمت بالاتری نخ یا هر فرآورده دیگر را صادر کنند.

فیروزنیا اضافه کرد: این شرایط سبب شد که در کشورمان نیز در زمینه توسعه کشت و تأمین پنبه چاره اندیشی شود و وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی در حال برنامه‌ریزی کردن برای توسعه کشت پنبه است و به تازگی صحبت‌هایی مبنی بر احیای سازمان پنبه کشور مطرح شده است.‌

به گزارش مهر، طرح انتخاب مشارکتی ارقام موسوم به (Participatory Variety Selection)PVS یک روش ساده و کم هزینه با مشارکت و همکاری کشاورزان است که برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد برداشت محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

با اجرای این طرح، در شرایط واقعی اقلیمی و با همان مشخصاتی که خود کشاورزان عمل می‌کنند؛ کشت و کار می‌شود و در نهایت همه مراحل عملیات زراعی مطابق با اصولی که در هر منطقه رواج دارد؛ صورت می‌گیرد تا به برداشت محصول می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ