تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

اقتصاد ایران: پیش از مشاهده و لذت بردن از عکس‌های این رقابت عکاسی، لازم است با معنی یک کلمه خاص آشنا شویم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،این کلمه منگروز (Mangroves) است که در این مقاله جنگل ساحلی ترجمه شده است. توضیح تخصصی این کلمه گروهی از درختان و گیاهان است که در خط ساحلی و در منطقه جزر و مدی روییده‌اند و از قضا منطقه‌ای بسیار ایده‌آل برای دیگر گیاهان و حیوانات و غنی از لحاظ تنوع زیستی به وجود می‌آورد. رقابت عکاسی که قرار است عکس‌های برترش را با هم مرور کنیم، به دلایل محیط زیستی متمرکز بر همین جنگل‌های ساحلی است و سعی دارد با افزودن به اطلاعات مخاطبان درباره این پدیده با ارزش، به حفاظت از جنگل‌های ساحلی در سراسر دنیا کمک کند. امیدوارم از تماشای این عکس‌ها لذت ببرید.

برنده بخش منظره طبیعی

درختانِ رقصانِ والاکیری / عکاس: لوییک دوپویی/ اندونزی

یک عکس بی‌نظیر و زیبا از یک جاذبه طبیعی کم‌نظیر در کشور اندونزی که توسط لوییک دوپویی در بهترین زمان ممکن شکار شده است. عکاس درباره عکس مورد توجه قرار گرفته‌اش می‌گوید: "زمانی عکس را گرفتم که اشعه‌های نور خورشید کم‌کم داشت این ساحلِ غرق در آرامش را در برمی‌گرفت. دلم می‌خواست هم زیبایی این جنگل بی‌نظیر را در عکسم نمایش دهم و هم شکنندگی و آسیب پذیری‌اش را. به نظرم وظیفه همه ماست که از چنین گنجینه‌هایی محافظت کنیم تا نسل‌های بعدی هم فرصت لذت بردن از آن را داشته باشند."


عکس تحسین شده

درختِ زندگی / عکاس: عمر حبیب / امارات

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

عکاسِ اماراتی که این عکس زیبا را هم از زیبایی کشور خودش گرفته درباره عکس و البته درختان و جنگل‌های ساحلی در کشورش می‌گوید: "بیشتر جنگل‌های ساحلی در کشور امارات در امتداد خط ساحلیِ امارات و در نتیجه در ابوظبی واقع شده است. چنین جنگل‌هایی برای شهرهایی مانند ابوظبی دقیقا مانند یک ریه عمل می‌کنند و وظیفه اکسیژن رسانی به شهرها را به عهده دارند. از سر تصادف شکلِ آب جاری موجود در این محیط و البته پوشش گیاهی، تصویر کاملِ یک درخت را به بیننده القا می‌کند."


برنده بخش زیرِ آب

خرچنگِ آبی (Blue Crab) / عکاس: مارتین بروئن / مکزیک

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

جنگل‌های ساحلی و پوشش‌های گیاهیِ آن به دلیل نادر بودنشان هنوز از جهات زیادی برای بشر ناشناخته یا کم‌شناخته هستند. در این عکس یک خرچنگ آبی با نامِ علمی کالینِکتِس سپایدوس مشغول شکار ماهی در مرزی بین آب‌های شیرین و شور در مکزیک است. عکاس درباره عکسش می‌گوید: "من مشغول غواصیِ اکتشافی در غارهایی بودم که اخیرا به خاطر سیل و باران زیاد، پر از آب شده‌اند و ناگهان چشمم به این خرچنگ افتاد. نحوه ایستادنش و البته شبحِ ریشه درختان در پشت سرش باعث می‌شد فکر کنم احتمالا خرچنگ مغروری است و بهترین سوژه برای عکس من."


عکسِ سال

محافظِ جنگل‌های ساحلی / عکاس: تانیا هوپرمنز / کوبا

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

"راستش را بخواهید به این دلیل این نام را برای این عکس انتخاب کردم که به محض نزدیک شدن به این جنگل ساحلی برای عکاسی، این کروکودیلِ آمریکایی با نام علمیِ کروکودیلوس آکوتوس به سمت من آمد. کروکودیل به طرز عجیبی به من نزدیک شد و احساس کردم مانند بک نگهبان کهنسال مشغول قضاوتِ من است تا ببیند حق ورود به جنگل را دارم یا نه؟" مجمع‌الجزایری گه این عکس در آن گرفته شده معروف به باغ ملکه است و در خط ساحلی کشور کوبا واقع شده است. این منطقه که از سال 1996 به شدت تحت حفاظت قرار دارد یکی از دست نخورده‌ترین اکوسیستم‌های آبی در جهان است. "جمعیت کنترل شده کروکودیل‌های آمریکایی برای بقای این اکوسیستم لازم است و من برای نشان دادن همین رابطه تصمیم به ثبت عکسی کلوزآپ گرفتم. امیدوارم آن‌طور که می‌خواستم این عکس بتواند لزوم نگهداری از چنین محیط‌هایی را به همه ما یادآوری کند."


برنده بخش جنگل ساحلی و انسان

شکارچیان عسل / عکاس: محمد رحمان/ بنگلادش

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

این عکس زیبا تلاشِ شکارچیانِ عسل را برای جمع‌آوری عسلِ طبیعی و وحشی از دل جنگل‌های ساحلی در منطقه ساندربان در کشور بنگلادش را نشان می‌دهد. جالب است بدانید رسم جمع‌آوری عسلِ وحشی در این منطقه قدمتی طولانی دارد و هر سال در ماه‌های مارچ و آپریل، محلی‌ها برای شکار عسل به دلِ جنگل‌های ساحلی موجود در آن منطقه می‌روند. منطقه ساندربان در بنگلادش، بزرگترین جنگل‌های ساحلی در دنیا را در خود جای داده و متاسفانه به دلایل متفاوت مانند سبک زندگی مردم محلی و البته توسعه هر روزه شهرنشینی، این گنجینه ارزشمند طبیعی در خطر نابودی قرار دارد.


دیگر برنده بخش منظره طبیعی

زندگی رویاگونِ جنگل‌های ساحلی / عکاس: ملودی رابرتز / آمریکا

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

ملودی رابرتز با انتخاب بهترین زمان برای ثبت این عکس، شم عکاسی‌اش را به نمایش گذاشته است. عکاس منتظر ساعاتِ نزدیک به غروب آفتاب مانده تا بتواند انعکاس آسمان و ابرها را در زیر پای این درختان به نمایش بگذارد. ملودی رابرتز درباره عکسِ زیبایش می‌گوید:"این عکس را در منطقه محافظت شده طبیعی در جزیره مِرِت در فلوریدا گرفتم. این منطقه برای من جایی است که گویی زبان و منطق کاربردش را از دست می‌دهد و نیاز من به آرامش و سکوت را پاسخ می‌دهد."


برنده بخش حیات وحش

کولهِرِیرو / عکاس: پریسیلا فارون / برزیل

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

حتما با من هم‌نظر هستید که این عکس رنگبندی فوق‌العاده و آرامش بخشی دارد. این عکس در جنگل‌های محافظت شده ساحلی در منطقه گواراکوئه‌کابا گرفته شده است. این منطقه هر سال مهمان‌های فراوانی را جذب می‌کند و این دو پرنده نوک قاشقیِ گلگون هم از آن دسته هستند. عکاس درباره عکسش می‌گوید: "این منطقه چه برای عکاسی و چه برای تماشا فوق‌العاده است. راستش دلیل اصلی ثبتِ آین عکس این بود که من سوار بر یک قایق پدالی بودم و بی‌صدا بودن این قایق به من اجازه می‌داد تا این حد به این مهمان‌های زیبا و خوشرنگ نزدیک شوم."


دیگر برنده بخش حیات وحش

آماده برای پرواز / عکاس: جایاکومار ام‌ان

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

این عکس شاید از آن نظر حائز اهمیت باشد که در آن می‌توانید اولین گام از سفری بسیار دور و دراز را تماشا کنید. این گونه خاص از فلامینگو با نام علمی فوئنیکوپتروس روزئوس در حقیقت در این لحظه آماده بلند شدن برای آغاز سفری بر فراز قاره پهناور آسیاست و احتمالا در ماه‌های زمستان دوباره به همین منطقه بازخواهد گشت. عکاس درباره این عکس می‌گوید: "این فلامینگوی باشکوه تا یک لحظه قبل از ثبت این عکس با سری در آب فرو کرده مشغول غذا خوردن بود و از روی خوش شانسی موفق شدم این عکس را در لحظه شروع یک سفر طولانی بیندازم."


عکس تحسین شده

از نمایی دیگر / عکاس: حمید راد / اندونزی

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

این درخت که به تنهایی در آب‌های کم‌عمقِ منطقه راجاآمپات در اندونزی پا گرفته و رشد کرده و یک جنگل ساحلی کوچک را تشکیل داده گویی برای خودش یک جهان کوچک است. این عکس از آن جهت اهمیت دارد که به مخاطب لزوم حفظ این جنگل‌ها را یادآوری می‌کند. به دور و بر ریشه‌های این درخت نگاه کنید و ببینید ریشه همین تک درخت چگونه شرایط رشد مرجان‌ها به وجود آورده است.


عکس تحسین شده

یکی از ساکنین جنگل ساحلی / عکاس: جو دنیلز / مائوریتیوس

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

تعداد این گونه خاص از اسب دریایی با نام علمی هیپوکمپوس هیستریکس متاسفانه هر روز کمتر و کمتر می‌شود. در این عکس می‌توانید اهمیت جنگل‌های ساحلی برای حفاظت از حیوانات و گیاهان را بار دیگر مشاهده کنید و ببینید این اسب دریایی کوچکِ در خطر انقراض، چگونه در حریم امنِ ریشه‌های این جنگل ساحلی  آرام گرفته است.


عکس تحسین شده

حمله کرم‌های ابریشم / عکاس: کریستوف میسون پارکر / سیشلز

تصاویری رویایی از طبیعت شگفت‌انگیز سراسر جهان

 ما در واقع در این عکس تغذیه کرم‌های ابریشمِ جوان و بسیار تهاجمیِ نوعی خاص از شب‌پره به نام توساک را از برگ یکی از درختان یک جنگل ساحلی در منطقه سیشلز مشاهده می‌کنیم. این عکس نمونه خوبی از نبود حفاظت لازم از جنگل‌های ساحلی است و نشان می‌دهد چگونه ورود یک گونه جدید به یک اکوسیستم می‌تواند به نابودی آن اکوسیستم و تمام گیاهان و حیوانات موجود در آن بی‌انجامد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ